Hallå!
Jag har problem med min laddning, och jag börjar närma mig gränsen för mina kunskaper…. Jag är nog rätt säker på att felet sitter i generatorn, och den enkla vägen är ju såklart att byta den och vara lycklig över att det fungerar, men nu har jag ju min nyfikna/självplågar-gen som envist mässar att man måste ta reda på vad som är fel…. Att lära sig nåt nytt är ju mycket roligare än att bara byta en komplett enhet!
Såhär ligger det till; generatorn är en vanlig Typ 1 12 volt med stora diametern, den laddade bra i början av sommaren men sen slutade den plötsligt att ladda…. Eftersom det är (i mina ögon) extremt tråkigt att byta generator på en Typ 1 där de verkar haft generatorn hängande löst i luften och sen byggt motorn runt omkring så har det inte blivit av att göra något åt det förrän nu.
I helgen tog jag tag i det här och började mäta och kolla, och ju mer jag undersöker desto mer tycker jag den borde funka!? Det första jag provade var att hänga av fläktremmen och köra den som motor med + från batteriet till D+ och full jord på DF, och då snurrar den på som de brukar med uppskattningsvis några hundra varv i minuten…. Med allt inkopplat som det ska sitta i bilen och remmen på laddar den ca 1,5V mätt på D+, när jag lägger full jord på DF så ska den ju ladda många volt om man drar upp varvet lite men oavsett om jag har D+ ansluten till bilen eller inte så laddar den inte mer än de ynka 1,5V…. Har även mätt fältlindningen, med kolet bortkopplat så är det kontakt mellan DF och D+, och ingen kontakt mellan DF och jord.
Här nånstans börjar det gå trögt för mig…. Jag har alltid inbillat mig att om en generator fungerar som motor så fungerar den åxå som generator, men det verkar uppenbarligen vara fel…. Kan man anta att ankaret med kol och sånt är helt om den fungerar som motor? Då finns väl egentligen bara fältlindningen kvar, eller missar jag nåt? En tanke är att det skulle vara överledning mellan trådarna i fältlindningen så att strömmen bara går ”enkla vägen” utan att magnetisera fältmagneterna….. Kan man mäta upp fältlindningen för överledning med en vanlig multimeter för några hundringar? Hur gör man i så fall? Finns det Ohm-värden för en sån lindning så att man bara kan mäta den på så vis, hittills har jag bara kollat att det är kontakt genom lindningen?
Nån som har andra idéer om var jag ska leta efter felet?
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Förra vintern svarvades kollektorn (samtidigt byttes även lager) och i början av sommaren så hade jag lite problem med att kolen jag monterade nya då verkade lite "mjuka" (??) så att det blev en beläggning på kollektorn efter bara kanske 10-20 mil körning. Putsade jag av det så funkade det igen. Det där tröttnade jag ju snart på och efter att jag bytte kolen till ett par friska gamla så har det problemet försvunnit. Det är även bra spänst i fjädrarna och kolen löper lätt i hållarna, för säkerhets skull har jag även provat att trycka lite försiktigt på dem med en icke-ledande pinne när jag haft motorn igång. Men jag ska nog prova att byta tillbaka till de förra kolen, bara för att vara säker!
) och "dra igång den" och på den korta snurren så var multimetern uppe i ca 12 Volt nånstans..... Verkar alltså OK! Provade att bromsa bägge generatorerna med handen, och jo, bägge går att stanna med handen men jag får ta i mer på den som sitter i bilen (och som jag har problem med). Jag gissar på att detta beror på att kollektorn skulle behöva putsas av på "reserv-generatorn" och att den på grund av sämre kontakt med kolen får sämre kraft!?