1

Har läst på forumet om avståndet mellan kolv o topp när kolven vänder har ett mått! motorn e en original 1600 as. Tack på förhand ICQ/ab

2 Senaste redigerad av erich (2016-11-19 16:31:54)

Orginalet AS har bara ca 1,6-1.8 mm i vändhöjd . Så ska du ha upp kompresjonen får du gräva i topparna  ICQ/ab
(kompen e 8:1 , tar du bort steppet i toppen , ca 1,4 mm blir det bra ..)
Mvh

JETech , S. Halland

3

Glömde säga att jag bytt till 1641 kit, har mätt från kanten på cyl till  kolven med bladmått o fått 1mm! är det för lite?

4

Mellissa : Det e helt på gränsen , men funkar om du inte varvar för mycket .. du kan ju lägga et shim under cyl .
1,2-1,3 e vel det som rekomanderas med bra stakar .. 

mvh

JETech , S. Halland

5

Det va vad jag misstänkte! tack för hjälpen ICQ/ab

6

Jag har kört 1 mm på flera motorer som varvat upp mot 7000 och det är absolut inga problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Dum fråga kanske men ta ner``steppen``vad innebär det? Vid 1 mm.planing  som Swerker nämner vilket komp uppnår man då då?

8

Steppen är nog kanten i toppen. Den tar i mot cylindern så du får mer än 1 mm frigång eller squisch spallt mellan topp och kolv. Att ta bort kanten är ofta ett bra sätt att få bättre (högre) komp. Kompet beror på vilken volym det är i förbränningsrummen också.

Bubbla -62

9 Senaste redigerad av Svwerker (2016-11-20 13:26:27)

ztadsbudet skrev:

Dum fråga kanske men ta ner``steppen``vad innebär det? Vid 1 mm.planing  som Swerker nämner vilket komp uppnår man då då?

Att ha 1 mm vändhöjd är inte samma som att plana 1 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Great! När man är nyfiken är det skönt att kunna få hjälp med att få ner poletten hela vägen.

11

cylindervolym +volym vändhöjd +volym förbränningsrum / vändhöjd +förbränningsrum = kompressionsförhållande.

tex. 450 +50 / 50 = 10:1