Har läst på forumet om avståndet mellan kolv o topp när kolven vänder har ett mått! motorn e en original 1600 as. Tack på förhand 
2 2016-11-19 16:30:51 Senaste redigerad av erich (2016-11-19 16:31:54)
Orginalet AS har bara ca 1,6-1.8 mm i vändhöjd . Så ska du ha upp kompresjonen får du gräva i topparna
(kompen e 8:1 , tar du bort steppet i toppen , ca 1,4 mm blir det bra ..)
Mvh
Glömde säga att jag bytt till 1641 kit, har mätt från kanten på cyl till kolven med bladmått o fått 1mm! är det för lite?
Mellissa : Det e helt på gränsen , men funkar om du inte varvar för mycket .. du kan ju lägga et shim under cyl .
1,2-1,3 e vel det som rekomanderas med bra stakar ..
mvh
Det va vad jag misstänkte! tack för hjälpen 
Jag har kört 1 mm på flera motorer som varvat upp mot 7000 och det är absolut inga problem.
Ali G
Dum fråga kanske men ta ner``steppen``vad innebär det? Vid 1 mm.planing som Swerker nämner vilket komp uppnår man då då?
Steppen är nog kanten i toppen. Den tar i mot cylindern så du får mer än 1 mm frigång eller squisch spallt mellan topp och kolv. Att ta bort kanten är ofta ett bra sätt att få bättre (högre) komp. Kompet beror på vilken volym det är i förbränningsrummen också.
9 2016-11-20 13:26:06 Senaste redigerad av Svwerker (2016-11-20 13:26:27)
Dum fråga kanske men ta ner``steppen``vad innebär det? Vid 1 mm.planing som Swerker nämner vilket komp uppnår man då då?
Att ha 1 mm vändhöjd är inte samma som att plana 1 mm.
Ali G
Great! När man är nyfiken är det skönt att kunna få hjälp med att få ner poletten hela vägen.
cylindervolym +volym vändhöjd +volym förbränningsrum / vändhöjd +förbränningsrum = kompressionsförhållande.
tex. 450 +50 / 50 = 10:1
