1 Senaste redigerad av MickeW (2016-09-27 09:29:26)

Drews i Wuppertal började 1945 att tillverka karosser till Alfa, DKW, Ford, Mercedes och VW. Enligt släktingen Joachim Drews byggdes ett antal av 100-120 bilar totalt. Man byggde både på karosskadade bilar men även helt nya.

Här kommer lite info om den enda VW med specialkaross från Drews som importerats till Sverige. En del har Joachim Drews hjälpt till med och resten har jag snokat reda på.

Det var den förre försäljningsdirektören på Scania, Bertil Dymling som med egna firman Specialkarosserier lät beställa denna bil.

Post's attachments

IMG_5423[1].JPG, 150.85 kb, 653 x 428
IMG_5423[1].JPG 150.85 kb, 486 downloads since 2016-09-26 

Schwede offen (2).jpg, 38.78 kb, 416 x 272
Schwede offen (2).jpg 38.78 kb, 334 downloads since 2016-09-27 

VW Schweden 1.jpg, 92.86 kb, 757 x 510
VW Schweden 1.jpg 92.86 kb, 431 downloads since 2016-09-26 

[

2

Han köpte tydligen en begagnad 51:a i Tidaholm och sände ner till Drews. Här är kopior på båda registreringsbevisen.

Titta på anmärkningen för karosseri: vid nedfälld sufflett 3 passagerare. Drews karosseri.

Post's attachments

IMG_5410[1].JPG, 131.33 kb, 653 x 490
IMG_5410[1].JPG 131.33 kb, 416 downloads since 2016-09-26 

IMG_5510[1].JPG, 130.62 kb, 653 x 490
IMG_5510[1].JPG 130.62 kb, 388 downloads since 2016-09-26 

[

3

Han behöll den till 15 juli 1954 då den såldes till Malmö. Fortsättning följer...

[

4

Den forskade jag efter för drygt 20 år sedan och Pål Hosk gjorde det tidigt -80 tal.
Det kan ju vara kul för dig att få lite handlingar från länsarkiven.  Kanske står den i någon lada eller.......

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 Senaste redigerad av MickeW (2016-09-27 06:19:13)

Kul Jonas! kom du någonvart? Har du fler bilder på den? Tror inte Pål gjort så mycket efterforskningar om denna. Inget han nämnde när jag pratade med honom om denna.

[

6

Här är en bild på Drewsen och en Rometch som dök upp på fb för något år sedan. Bilden är tagen någonstans på västkusten.

Post's attachments

received_448043668734848.jpeg, 82.39 kb, 1136 x 640
received_448043668734848.jpeg 82.39 kb, 450 downloads since 2016-09-27 

7 Senaste redigerad av MickeW (2016-09-27 09:32:02)

Ändrade lite så den syns direkt. Jag återkommer i kväll med fortsättningen (och slutet?)

Post's attachments

received_448043668734848.jpg, 82.39 kb, 1136 x 640
received_448043668734848.jpg 82.39 kb, 389 downloads since 2016-09-27 

[

8

Bra, funkade inte att ladda upp den direkt från luren...

9

Känns inte som att du hittat en bil, men, det ska bli kul att höra hur denna cliffhanger slutar...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

10 Senaste redigerad av MickeW (2016-09-27 20:43:21)

Tyvärr inga fler bilder men här kommer ägarna i följd;

1954 Trädgårdsmästare Ohlsson
1954-55 Studerande Cullborn
1955-57 Bilförsäljare Andersson & Jangemark
1957 Ystad Autocentral
1957-62 Ingenjör Ottosson
1962 Reparatör Tuomala
1962-64 Köpman Persson
1964-65 Bilmekaniker Nilsson
1965-66 Elektriker Bertilsson
1966-67 Officers aspirant Persson
1967 Studerande Anderberg
1967 Ragnar Svensson Bil & Motorverkstad Vä

Där slutar spåren då den avfördes ur registret.

En förklaring är nog att verkstaden i Vä ett år senare blev Svenssons bildemontering. 

Jag har pratat med Ragnars son som i dag driver skroten. Han minns ingen sådan ovanlig VW och inget blev heller undanställt av dem.

En av de tidigare bilägarna minns i alla fall bilen som då var grå. Man trodde då att det var en Karmann Ghia prototyp Default/hmm

Många ägare blev det och de flesta är avlidna idag. Det var säkert lättare att få svar för 20 år sedan...

Ett sista ryck kommer nu i helgen med en efterlysning i Kristianstad Tidning.

Ja just det, jag fick ett tips om en Rometsch men det är en heeelt annan historia ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

[

11

Har för mig att det var "Hoska Pålle" som i alla fall delgav mig uppgifter om Drewsen, vill minnas att han också forskat kring den.
Kan ev varit genom Bob  Shaill då vi hade väldigt mycket kontakt när jag var "Skandinavisk korrespondent" i många år för hans magasin IVVM.
Vi utbytte mycket smaskiga uppgifter om allahanda bilar och Bob hade haft mycket kontakt med VWHK-gubbarna.

Bilder har nog Bob Shaill men hans digra arkiv är i en jäkla röra, han lägger ju upp en del sporadiskt på FB.
Keith S har inga bilder på den dock.

Du borde lägga lite krut på Rometsch för det finns MINST en kvar i landet........En ledtråd är trakten kring Kolmården . ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12

Såpass...finns det mer konkret info?

[

13 Senaste redigerad av Bengt H (2016-09-28 19:52:53)

En bild från boken "Volkswagen Beetle Coachbuilts and Cabriolets"

Har sett ytterligare en bild på denna bil där man ser mer av inredningen och instrumentbrädan, men vet inte riktigt var jag sett den...

Post's attachments

20160928_204204.jpg, 557.78 kb, 1600 x 1200
20160928_204204.jpg 557.78 kb, 344 downloads since 2016-09-28 

14

Och det är den bilden Bob Shaill fått av någon i Sverige förmodligen Hosk eller möjligen Peter Haventon som ju också hittade D&S´n som Pelle K har.
Bob brevväxlade med Svenska VW-entusiaster redan tidigt -70 tal.

Angående Rometsch talar jag ju knappast om i vilken lada det står en i...  ICQ/ae
Men en bil var ju till salu i Göteborg och Pelle förhandlade om att köpa den för att komplettera upp sin coupé som saknade lite lister och emblem.
Borde var lätt att leta rätt på då den en gång i tiden bl a var utannonserad i Classic Motor !

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15 Senaste redigerad av vwato (2021-06-19 07:00:37)

Några uppgifter om bröderna Drews tillverkning av VW Sport Cabriolet.

Fabriken låg i Wuppertal Tyskland, modellen presenterades första gången för allmänheten på Motorshowen i Rheydt 1949.

Uppskattningsvis byggdes det 150 exemplar 1949-1951, siffrorna kan variera, mellan 120-150 stycken, liksom sista årtalet.

Bilmodellen kunde beställas och såldes hos VW-handlare.

Det tog runt 1 000 timmar att tillverka en bil trots att chassit redan var färdigt.

Bilens handgjorda kaross var i aluminium.

Modellen fanns med självmordsdörrar eller flickfångare som dom kallas och vanliga framhängda dörrar.

Kunderna kunde ha vilka önskemål som helst på chassi och utrustning, bara de betalade.

Grundmodellen kostade hela 10 000 D-Mark..


Så här såg prototypen av inredningen ut 1949.

http://www.kdf-wagen.de/pic/0000001/0000001318//s02.jpg


Inredning från en produktionsbil.

http://www.sv-drews.de/Schwede%20offen.jpg

http://www.sv-drews.de/VW%20INNENANSICHT%20SEITLICH.jpg


En annan bils instrumentering, kanhända byggd på ett Porsche 356 chassi..

http://www.kdf-wagen.de/wpupl/2008/07/drews_03.jpg


Från VW museét i Wolfsburg.

http://www.sv-drews.de/VW%20%20W%203.jpg

http://www.sv-drews.de/VWW9.jpg

http://www.sv-drews.de/VWW8.jpg

http://www.sv-drews.de/VWW7.jpg


Drews tillverkade även VW Sport Coupé.

http://www.sv-drews.de/0010.jpg

http://www.sv-drews.de/Drews%20C%202.jpg

http://www.sv-drews.de/drews%20C%207.jpg


Drews VW Cabriolet Curitiba Brasilien

http://www.sv-drews.de/drews%20brasilien%20vw%20seite%20.jpg


En pickup stog också på programmet med tidsenlig släpkärra.

http://www.sv-drews.de/DREWS%20KUEBEL%203.jpg

http://www.sv-drews.de/DREWS%20KUEBEL%202.jpg

http://www.sv-drews.de/DREWS%20KUEBEL%201.jpg
Bilder finns på Joachim Drews sida  http://sv-drews.de/historie-karosseriebau-drews/


Nu är det långt ifrån Direktör Dymlings bil, ser fram mot fortsättningen av historien och spännande om den finns kvar..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

16

Kul tråd! Keep it coming!

17

Tack Bengt för den bilden. Ta gärna med boken på måndag.

Till Phileas kan jag meddela att jag endast önskade mer konkret info om Drewsbilen. Sitter du på mer info om den får du gärna fortsätta att skriva ICQ/ab

Bilderna från vwato kommer från Drews sida men de har inte någon info kvar. Många bilder är hittade av andra och skickade till dem.

[

18

MickeW skrev:

Tack Bengt för den bilden. Ta gärna med boken på måndag.

Japp ska jag göra, mycket bra bok med allehanda gammalt VW junk  ICQ/ae
https://www.amazon.com/Volkswagen-Beetl … 1870979338

19

Spennende tråd!

Jeg har forskat en del på Dymling og hans Rometsch-agentur. Jeg er av den oppfatning at han fikk et agentur for Drews og tok hjem flere enn en bil...

Vet du sikkert at han tok hjem bare en eneste en?

20

Jag har frågat Joachim Drews om det såldes några fler via Dymling men han har tyvärr ingen information.

[

21

Trådlyft!

Bengt H skrev:

Här är en bild på Drewsen och en Rometch som dök upp på fb för något år sedan. Bilden är tagen någonstans på västkusten.

Länk till originalbilden https://digitaltmuseum.se/011014311938/ … 1950-talet