101

snyggt lagat.. som mr 56 säger, e det inte tillrädligt att göra så stora hål i ramtunneln.. varför över huvud taget..  e ju inte så ofta man behöver in och mecka där...??! ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

102

Intressant tråd det här! vilken kulör kommer det att bli på den?

103

härligt med jobb du lägger ner......en liten fundering bara, dom hålen för fjäderpaketen som du flyttat på.......tror nog du skulle utgått från att orginalskärmen har sitt hål på rätt ställe, och flyttat inner plåten istället......kanske en rörig förklaring  ICQ/ab

Keep up the good work

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

104

Röret du kapat i är själva ramen till bilen. och den tar upp last och vridkrafter.
Så när du får problem med att stänga dörrarna så vet du vad som hänt.

Glöm inte att täcka över hålet på Besiktningen annars blir det nog tvåa på det.

"ljushuvud"

105

Mr 56 skrev:

Röret du kapat i är själva ramen till bilen. och den tar upp last och vridkrafter.
Så när du får problem med att stänga dörrarna så vet du vad som hänt.

Glöm inte att täcka över hålet på Besiktningen annars blir det nog tvåa på det.

tveksamt! jag hade 2 sådana "luckor" på min ghia och den har passerat  3 besiktningar inklusive regbesiktning och inte fan brydde dom sig om det! att sedan bilen skulle vika ihop sig är nonsens!

106

Fidde skrev:

Intressant tråd det här! vilken kulör kommer det att bli på den?

Ja du, om det tvivlar dom lärde...typ! Trots att det är lång tid kvar till lack så givetvis funderas det på vilken kulör.
Antingen original benvit eller nåt helt annat som en fantastiskt snygg metallic brun Toyota-kulör med inslag av vinrött.
Blev nämligen omkörd av en Avensis för en tid sedan med en sådan kulör och direkt såg jag Ghian framför mig med allt krom
och samma färgval på inredningen som i min bubbla (beige med brun piping)!

Vill passa på att säga vilket fantastiskt jobb du lägger ner på din cabbe! Följer tråden med stort intresse. Har hämtat många tips och
inspiration där till mitt eget projekt!


woffe skrev:

härligt med jobb du lägger ner......en liten fundering bara, dom hålen för fjäderpaketen som du flyttat på.......tror nog du skulle utgått från att orginalskärmen har sitt hål på rätt ställe, och flyttat inner plåten istället......kanske en rörig förklaring  ICQ/ab

Keep up the good work

Tack ska du ha Woffe! Förstår precis vad du menar men med just dessa områden har jag haft lite tur faktiskt, hålen linjerar med torsionsrören så jag vet inte riktigt vad som gått snett, om något nu gjort det...
Om man ser på bilden vad jag hade att utgå från så är jag ändå ganska så nöjd. Många områden på bilen var i princip borta.
Detta är mitt första riktigt stora renoveringsprojekt, en läroprocess som kallas duga om jag får säga det själv!
Eftersom jag inte jobbar i bilbranchen till vardags så hittar jag nya tillvägagångssätt hela tiden.
Det blir ingen Concour-renovering utan jag satsar på en solid bil.


http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/CIMG7278.jpg


masen skrev:
Mr 56 skrev:

Röret du kapat i är själva ramen till bilen. och den tar upp last och vridkrafter.
Så när du får problem med att stänga dörrarna så vet du vad som hänt.

Glöm inte att täcka över hålet på Besiktningen annars blir det nog tvåa på det.

tveksamt! jag hade 2 sådana "luckor" på min ghia och den har passerat  3 besiktningar inklusive regbesiktning och inte fan brydde dom sig om det! att sedan bilen skulle vika ihop sig är nonsens!

Luckan skall vara kvar! Dock så kommer jag att göra om infästningen till denna som kommer att förstärka öppningen. Det blir en kompromiss där alltså.
Hade jag gjort upp hålet innan jag drog igång detta projekt så hade kanske fronten sackat ihop. Med tanke på hur rostig bilen var så tror jag nog att det snarare berott på det...

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

107

Liten uppdatering från gårdagens arbete!

Håller fortfarande på att pusslar ihop höger hjulhus bak och nu är det bakre/nedre spets på innerskärmen som ska återskapas.
Här försöker jag använda infästningshålet till kofångaren samt skärmkanten som referens för att få till den nya biten.

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/PC300005_zpsf2b377e7.jpg

Lite joxande med krymp- och sträcken...

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/PC300007_zpsd544f455.jpg

Det närmar sig! Det svåra här blir att göra utbuktningen där hålet sitter.

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/PC300009_zpsba3d7df7.jpg

Jodå, den kör vi på! Verkar till och med som att den skulle passa på bilen!

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/PC300012_zpsae754a73.jpg

Med detta så avslutar jag ytterligare ett år i Billesholmsanläggningen och tackar för alla glada tillrop och kommentarer!

Gott Nytt År på er!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

108

"Luckan skall vara kvar! Dock så kommer jag att göra om infästningen till denna som kommer att förstärka öppningen. Det blir en kompromiss där alltså."

Tjena.
Att du vill ha kvar luckan förstår alla som tagit bort och monterat pedalställ.
Det negativa med detta är att hålet är så stort och har skarpa hörn som är brottanvisningar.
Det finns en fördel med att göra hålet så stort, när du nu gör en förstärkning så gör den större än hålet så den precis går att trä in genom hålet.
Förstärkningen bör ha ett så litet hål som möjligt och placeras så lågt i hålet som det går, då det är höjden på ramtunneln som ger styrkan "vikledes".
Hålet bör vara utformat med så stora radier som möjligt och med falsade kanter.
Med ett sådant utförande kan konstruktionen till och med bli starkare än innan, näe nu tog jag i från tårna..........
Men rätt utfört med en vagn som aldrig kör på tjälskadade vägar så är det ingen fara, men när trimmningsjävulen slår rot och du börjar med framhjulslyft, minns våra tråkiga förmaningar. "Better safe than sorry".

Djävligt prydliga jobb!
Har du gått kurs hos Lazze?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

109

Mogge skrev:

"Luckan skall vara kvar! Dock så kommer jag att göra om infästningen till denna som kommer att förstärka öppningen. Det blir en kompromiss där alltså."

Tjena.
Att du vill ha kvar luckan förstår alla som tagit bort och monterat pedalställ.
Det negativa med detta är att hålet är så stort och har skarpa hörn som är brottanvisningar.
Det finns en fördel med att göra hålet så stort, när du nu gör en förstärkning så gör den större än hålet så den precis går att trä in genom hålet.
Förstärkningen bör ha ett så litet hål som möjligt och placeras så lågt i hålet som det går, då det är höjden på ramtunneln som ger styrkan "vikledes".
Hålet bör vara utformat med så stora radier som möjligt och med falsade kanter.
Med ett sådant utförande kan konstruktionen till och med bli starkare än innan, näe nu tog jag i från tårna..........
Men rätt utfört med en vagn som aldrig kör på tjälskadade vägar så är det ingen fara, men när trimmningsjävulen slår rot och du börjar med framhjulslyft, minns våra tråkiga förmaningar. "Better safe than sorry".

Djävligt prydliga jobb!
Har du gått kurs hos Lazze?

Precis det du beskriver har jag funderat på, nu har jag en beskrivning på det också. Lysande!

Tackar för din kommentar!
Jag kursar mig själv, än så länge. Googlar ibland på plåtkonstnärer...
Min far frågar sig varje gång han ser bilen vart mina kunskaper kommer ifrån (samtidigt som han skakar på huvet...) och ibland gör jag det även själv.
Har märkt att det inte alltid bara är praktiskt kunnande och tillgång till lämpliga maskiner som gör ett lyckat arbete utan även (och kanske mest) vilja och intresse men detta är nog de flesta varse om med tanke på alla
heta projekt som pågår här på BV!

Ett sätt för mig att hålla glöden vid liv är att ha ett annat projekt vid sidan om. Detta är en typ 1:a som genomgår ständiga uppdateringar och som jag kör med varje sommar.
Inget jobb utförs med andra ord på ghian under vår/sommar vilket gör att man på sätt o vis längtar till höst och vinter.
En klar nackdel är ju såklart att det tar en jävla tid men de blir säkert bra i slutändan!

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

110

God fortsättning på er!
Inte utan anledning att man höll sig nykter igår, verkstan lockade men ett tag så verkade det som att soffan skulle vinna!
Nu blev det ju inte så...

Innerskärmen är nu klar. Nästa helg tacklar jag ytterskärmen!

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/P1010012_zpsfde828f3.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/P1010017_zps790a6a6e.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/P1010019_zps0ab5a07c.jpg

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

111

masen skrev:
Mr 56 skrev:

Röret du kapat i är själva ramen till bilen. och den tar upp last och vridkrafter.
Så när du får problem med att stänga dörrarna så vet du vad som hänt.

Glöm inte att täcka över hålet på Besiktningen annars blir det nog tvåa på det.

tveksamt! jag hade 2 sådana "luckor" på min ghia och den har passerat  3 besiktningar inklusive regbesiktning och inte fan brydde dom sig om det! att sedan bilen skulle vika ihop sig är nonsens!

Du påstår att jag har helt fel!!
Så Ferdinand och ingenjörerna på VW kunde inte räkna och avstod att ta upp ett eller två hål som skulle sparat mycket monteringstid??!!

SBP är inte felfria heller, det vet vi nog lite allihopa.

Du får ursäkta men jag har min åsikt och du får ha din, nonsens eller ej.

"ljushuvud"

112

Mr 56 skrev:
masen skrev:
Mr 56 skrev:

Röret du kapat i är själva ramen till bilen. och den tar upp last och vridkrafter.
Så när du får problem med att stänga dörrarna så vet du vad som hänt.

Glöm inte att täcka över hålet på Besiktningen annars blir det nog tvåa på det.

tveksamt! jag hade 2 sådana "luckor" på min ghia och den har passerat  3 besiktningar inklusive regbesiktning och inte fan brydde dom sig om det! att sedan bilen skulle vika ihop sig är nonsens!

Du påstår att jag har helt fel!!
Så Ferdinand och ingenjörerna på VW kunde inte räkna och avstod att ta upp ett eller två hål som skulle sparat mycket monteringstid??!!

SBP är inte felfria heller, det vet vi nog lite allihopa.

Du får ursäkta men jag har min åsikt och du får ha din, nonsens eller ej.

Vi har nu alla klargjort våra åsikter om detta! Som i alla andra lägen så lägger jag mig i mitten i frågan och håller med er bägge.
Detta är, i min mening, forumets bästa styrka och tydligen så håller många koll på min tråd vilket resulterar i diskussion och genom diskussion
löses många bekymmer och frågeställningar.

För att inte ta bort fokus från trådens ursprungliga ämne så önskar jag att diskussionen om mitt hål i bilens ram fortsätter i annan tråd!
All kritik och alla åsikter respekteras, på så vis lär jag mig nya saker!
Lovar att återkomma med min lösning på "hålförstärkning"!

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

113

olzzonvw skrev:

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/CIMG8910.jpg
/Olsson

Vart köper du den där blå svetsprimern?

Nytt mob nr...

114

iooor_21 skrev:
olzzonvw skrev:

[]
/Olsson

Vart köper du den där blå svetsprimern?


volvo vill jag minnas..

115

Dags att lyfta denna tråd lite...
Nästan på dagen ett år sedan senaste uppdateringen och det finns anledningar, projektet är alltså fortfarande aktivt!

Det blev väldigt mycket med bubblan inför förra årets säsong så där försvann en massa tid.
Sedan gick jag och hittade ett hus under semestern med (i mitt tycke) det perfekta garaget!
Inflyttning i början av november gjorde att jag började avveckla den dåvarande verkstan, tömning, sortering och en hel
del försäljning av delar innan allt flyttades till det nya garaget.

Nu slipper jag 6 mil tur o retur till verkstan varje helg...

Här står alltså Ghian och väntar!

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/WP_20140208_003_zpse80196e3.jpg

Garaget är på ca 60 m2 och under vintern har jag fixat o donat för att få det som jag vill och nu börjar det likna något så kaaanske blir det nåt litet Ghia-mek innan Bubblan tas hem.

Håll ut! I´ll be back snart!

Trevlig Kväll!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

116

Gott.. ser fram emot dina uppdateringar på ghian.

117

Behöver lite inspiration för mitt eget project och undrar om bilen är färdig  ICQ/ab  Eller finns det flera fina bilder på renoveringen?

118

Bra jobb!

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

119

vw117 skrev:

Behöver lite inspiration för mitt eget project och undrar om bilen är färdig  ICQ/ab  Eller finns det flera fina bilder på renoveringen?

Bilen är inte färdig...bara jag som inte blir färdig till att fortsätta...! Inte någon större skillnad mot garagebilden ovan. Inte nån skillnad alls faktiskt.
Jag har brutalt mycket bilder så är det något speciellt så hör av dig igen.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

120

Ser med spänning fram mot fortsättningen på denna fina tråd då jag själv har köpt en mycket rostig Ghia 62a.
Men mitt projektet startar inte än på några år så du är nog klar när jag startar.
Mycket bra jobbat  ICQ/ab

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

121 Senaste redigerad av 63 Highlight (2016-09-06 08:09:51)

Snyggt kämpat kåmpis!!

Visste inte om denna tråden förräns den lyftes
Låt Dig inte nedslås av alla "experttyckare" ! Lyssna och tänka efter kan man ifs göra då man inte kan allt själv- men sunt förnuft  räcker långt.
Woffes ide med en nedsänkt falsad kant för luckan är inte en dum ide då den ger ett bra ställe att fästa skruvarna i...
Det roliga är att ingen insett att det  är min bil Du svetsar på.... lr råkande vi bara ha samma smak på färgval och lack??  Default/lol  Default/lol  Default/lol
Dom rostade bra de  här årsmodellerna i vart fall.....
Keep up the good work!!

Post's attachments

bild3.JPG, 123.44 kb, 640 x 480
bild3.JPG 123.44 kb, 201 downloads since 2016-09-06 

122

63 Highlight skrev:

Snyggt kämpat kåmpis!!

Visste inte om denna tråden förräns den lyftes
Låt Dig inte nedslås av alla "experttyckare" ! Lyssna och tänka efter kan man ifs göra då man inte kan allt själv- men sunt förnuft  räcker långt.
Woffes ide med en nedsänkt falsad kant för luckan är inte en dum ide då den ger ett bra ställe att fästa skruvarna i...
Det roliga är att ingen insett att det  är min bil Du svetsar på.... lr råkande vi bara ha samma smak på färgval och lack??  Default/lol  Default/lol  Default/lol
Dom rostade bra de  här årsmodellerna i vart fall.....
Keep up the good work!!

Då jag inte uppdaterar så ofta nuförtiden så tenderar ju tråden att hamna långt ner i listan men det blir förhoppningsvis ändring på det framöver.
Jag har väntat på inspiration och motivation och helt plötsligt så infanns både det ena o andra!
Dessutom så har jag installerat värmepump så att skylla på att det är kallt i garaget går inte...!

Vem vet, vi kanske har varsitt syskon i garaget!

Med tanke på hur lite jag fått gjort dem senaste 3-4 åren så har jag fått gjort massor dem två senaste helgerna!
Står man och glor tillräckligt länge på det man gjort tidigare så hittar man ställen som får göras om eller förbättras så lite småsvetsande har det blivit.
Har dessutom tagit bort värmerören och lagt igen hålen i trösklarna...ingen värme här heller!

För övrigt så har bottenplattan i princip gjorts klar. Stolsskenorna har blästrats och svetsats på plats, med hjälp av referensfoton jag tog för 8 år sedan.
Det som kvarstår är att göra om det omdebatterade inspektionshålet samt att byta ut bränsleledningen.

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/DSC_0506_zpsrrjoxion.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/DSC_0508_zpsdgbale3d.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/DSC_0510_zps5lfvcgvz.jpg

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/Ghian/DSC_0511_zpsuzjwla4h.jpg

Planen denna vintern för övrigt är att fortsätta på aktern på karossen med inner- och ytterskärmar och förhoppningsvis påbörja arbetet med plåtarna runt motorn.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se