Tänkte försöka dra igång en liten byggtråd här om mitt projekt och som rubriken antyder så rör det sig om en
Karmann Ghia årmodell 1962.
Inte olikt andra andra objekt så var den full av rost, minst sagt. Hela nederdelan, runt om hela bilen skrek efter ny
plåt och jag minns att jag tvekade på att besiktningen som skulle genomföras hösten 2008 skulle blir godkänd.
Efter att jag pillat lite i fronten så insåg jag vad som stod i verkstan. Jag visste mycket väl att det fanns rost men
i den omfattningen...
Nåja, jag låter projektet ta den tid det tar och förutom själva arbetet så läggs mycket fokus på att jaga plåt och delar.
Mycket nöje!
Lite pill i fronten och med vissa förhoppningar om att detta är ett lagom vinterjobb...
...så såg det ut så här kommande helg...
...och efter ytterligare en tid såg bilen ut så här, klar för blästring.
För ändamålet så tillverkade jag en karossnurra, lite för ryggens skull men kanske mest för att det är fräckt!
Om inget annat så underlättas arbetet avsevärt!
Här tillbaka från blästraren (som även han uppskattade snurran).
Nedan följer några exempel på avsaknad av referens, i dessa fall gällde det att googla bilder på andras projekt
samt att spionera på kompisars ghior.
Bakre infästning av golv, före
efter
Här ser man det som ska vara vänster tröskels infästning mot A-stolpe. Hyffsat svårt att avgöra hur det ska se ut...

Samma sida åtgärdad. Höger sida var lite lindrigare.
Vid tröskelns infästning bak var det lika mycket information att gå på men jag blev nöjd i slutändan.

Arbetet med bottenplattan är i princip klart, nya golvhalvor samt IRS-konverterad. Det som återstår är stolsskenorna samt blästring.
Här står vi nu, inpassningen av dom nya trösklarna mot karossen. Kan bli ett halvdrygt arbete. Dörrarna måste hängas på för att kontrollera inpassningar innan svetsen kommer fram.
Eventuellt kommer jag att hänga på framvagnen för att kunna spänna ner karossen ordentligt mot bottenplattan. När trösklarna väl sitter på plats så kommer ett stort och ganska så svårt
moment att bockas av i att-göra-listan!
Jag ska försöka slänga upp bilder på framstegen allt vad det lider. Har ni tips och idéer så tveka inte att slänga upp dom!
/Olsson