1 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 16:27:56)

Tänkte försöka dra igång en liten byggtråd här om mitt projekt och som rubriken antyder så rör det sig om en
Karmann Ghia årmodell 1962.
Inte olikt andra andra objekt så var den full av rost, minst sagt. Hela nederdelan, runt om hela bilen skrek efter ny
plåt och jag minns att jag tvekade på att besiktningen som skulle genomföras hösten 2008 skulle blir godkänd.
Efter att jag pillat lite i fronten så insåg jag vad som stod i verkstan. Jag visste mycket väl att det fanns rost men
i den omfattningen...

Nåja, jag låter projektet ta den tid det tar och förutom själva arbetet så läggs mycket fokus på att jaga plåt och delar.

Mycket nöje!

Lite pill i fronten och med vissa förhoppningar om att detta är ett lagom vinterjobb...
https://i.imgur.com/OW90sM3.jpg?2

...så såg det ut så här kommande helg...
https://i.imgur.com/TXAjFmY.jpg

...och efter ytterligare en tid såg bilen ut så här, klar för blästring.
För ändamålet så tillverkade jag en karossnurra, lite för ryggens skull men kanske mest för att det är fräckt!
Om inget annat så underlättas arbetet avsevärt!
https://i.imgur.com/452xpYc.jpg

Här tillbaka från blästraren (som även han uppskattade snurran).
https://i.imgur.com/dGKagDj.jpg

Nedan följer några exempel på avsaknad av referens, i dessa fall gällde det att googla bilder på andras projekt
samt att spionera på kompisars ghior.

Bakre infästning av golv, före
https://i.imgur.com/pgUaTo4.jpg

efter
https://i.imgur.com/CvbBriE.jpg

Här ser man det som ska vara vänster tröskels infästning mot A-stolpe. Hyffsat svårt att avgöra hur det ska se ut...
https://i.imgur.com/MFRCRls.jpg
https://i.imgur.com/bd1Hrh7.jpg

Samma sida åtgärdad. Höger sida var lite lindrigare.
https://i.imgur.com/1F7JEI1.jpg

Vid tröskelns infästning bak var det lika mycket information att gå på men jag blev nöjd i slutändan.
https://i.imgur.com/qCIe86R.jpg
https://i.imgur.com/F69I4zN.jpg

Arbetet med bottenplattan är i princip klart, nya golvhalvor samt IRS-konverterad. Det som återstår är stolsskenorna samt blästring.
https://i.imgur.com/Q5kAxBM.jpg

Här står vi nu, inpassningen av dom nya trösklarna mot karossen. Kan bli ett halvdrygt arbete. Dörrarna måste hängas på för att kontrollera inpassningar innan svetsen kommer fram.
Eventuellt kommer jag att hänga på framvagnen för att kunna spänna ner karossen ordentligt mot bottenplattan. När trösklarna väl sitter på plats så kommer ett stort och ganska så svårt
moment att bockas av i att-göra-listan!
https://i.imgur.com/NwgPUEd.jpg

Jag ska försöka slänga upp bilder på framstegen allt vad det lider. Har ni tips och idéer så tveka inte att slänga upp dom!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

2

var lite att göra på den , men den kommer snygg när den är klar  ICQ/ab

jobba på  !  ICQ/ag

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

3

Bra jobbat! Diggar snurran!

"Daddy Cool"

4

Kul med en Ghia till "in progress".

5

Va nogrann med dörrspalt. Min ghia har fått ena tröskeln lagad av tidigare ägare, och efter mitt karosslyft fick jag inte till dörrspalterna 100%. Var inte helt bra innan heller...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Tack för er respons!
Jo, dörrspalterna kommer jag att arbeta extra mycket med.
Yttertröskeln har inte den bästa passformen så där kommer det säkert
att bli lite huvudbry.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

7

Härligt Fredrik att du kom igång här. Lättare att följa ditt proj då.!

8

Härligt att se en ghia till bli räddad.
Finns en 62 på gång i kalmar också som fått göra samma rep på bottenplattan som du.
Mer bilder på rostlagning vill vi gärna se. En del kanske tycker det är tråkigt men jag tycker det är inspirerande. Har två 61 ghior som skall bli en så småningom.

yogi

9 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:04:18)

yogi skrev:

Härligt att se en ghia till bli räddad.
Finns en 62 på gång i kalmar också som fått göra samma rep på bottenplattan som du.
Mer bilder på rostlagning vill vi gärna se. En del kanske tycker det är tråkigt men jag tycker det är inspirerande. Har två 61 ghior som skall bli en så småningom.

yogi

Bilder på rostlagning lovar jag att det blir, tro mig!

Jag tog semester denna veckan för att enbart koncentrera mig på ghian och det har gett resultat, speciellt idag känns det som!
Vänster tröskel är nu permanent fast i karossen.

Jag börjar väl med att presentera gårdagens arbete. En första inspektion efter att karossen sattes på plattan visade att saker o ting faktiskt verkade stämma.
Karossen låg an mot plattan som den skulle. Lite justering krävs i det bakre vänstra hörnet.

Vänster tröskel låg ca 5 mm från anslutningen mot A-stolpen

Här ser man höger resp. vänster.
Detta kan ju bero på flera orsaker, antingen har A-stoplen flyttat sig eller så har jag inte fått till golvhalvan ordentligt. Jag tror att det har med tröskeln i sig att göra eftersom jag
var tvungen att svetsa om denna då den var skev i framkant.
https://i.imgur.com/CUvgc7A.jpg
https://i.imgur.com/DvlPfo3.jpg

Jag löste detta genom att helt enkelt kapa "bananen" mitt av så jag kunde justera ut tröskeln mot A-stolpen. Glipan som skapades svetsade jag sedan igen.
https://i.imgur.com/3cgOtcc.jpg

För den som är riktigt observant så kan man se att det inte finns något luftutblås där det egentligen ska finnas ett på en 62a...
Detta beror på att jag använt mig av NOS-trösklar avsedda för årsmodell 68 och framåt av den enkla anledningen att det i princip ej går att få tag på korrekta trösklar.
Är man villig att leta efter ett par så får man räkna med att det kan ta ett par år, under tiden så kan man ju spara ihop den mindre förmögenheten dom i så fall skulle kosta...

Nåja, med detta bekymmer löst så gav jag mig i kast med att justera in dörren för att få rätt på dörrspringorna vilket inledningsvis gav mig en del huvudbry.
Det här resultatet fick jag efter lite joxande med gångjärnen, bl a med schims.
Denna glipa är hyffsat svår att trolla bort utan drastiska åtgärder och efter lite funderande så tänkte jag att karossen måste ha rört på sig så därför lossade jag på
förstärkningarna och drog och spände ihop lite här o där vilket resulterade i ganska så perfekt passform.
Yttertröskeln har även den varit monterad ett antal gånger med plåtskruv och svetstift för kontroll av glipan mot dörren i underkant.
Nu har jag givetvis ingen bild på det men dörren sitter rätt och skrapar inte i någonstans.
Jag måste dock påpeka att dörren åkte av och på ett antal gånger samt en himla massa justerande på gångjärn samt A- och B-stolpe. Ha tålamod!

https://i.imgur.com/isqfm7R.jpg
Med dörren rätt positionerad så fortsatte jag med tröskeln.
Kabelstammen på dom tidiga Ghiorna löper i ett rör i höger tröskel så redan nu förbereder jag för den framtida musikalanläggningen genom att kopiera samma lösning
på vänster sida. Detta måste ju såklart göras innan yttertröskeln ska på. I röret kommer främst högtalarkablar att dras.
Är det något jag inte gillar så är det kablar på golvet...

https://i.imgur.com/OtzRtdD.jpg
Med röret på plats så togs flera djupa andetag innan tröskeln svetsades fast i karossen! Nu sitter den där i alla fall.
Mellan varven så har jag kollat dörrens position i förhållande till karossen så inget har flyttat sig.

Slänger in en Före-bild också på bakdelen på tröskeln (man kan precis ana domkraftsfästet i underkant). Ser man detta så kan man lätt ana att det inte är det enda stället
på bilen som är rostigt...

https://i.imgur.com/fjce5SP.jpg

Med ångan uppe så tog jag mig an främre hjulhuset.
Här passar jag in rep-plåten samt markerar var jag ska skära ner den.
https://i.imgur.com/d7ip024.jpg

På plats. Ytterligare svetning krävs i underkant men det gör jag när karossen är av från plattan.
https://i.imgur.com/LIvGRIm.jpg

Såja, efter ett 10-timmarspass i verkstan så avslutade jag med att slabba på CA-primer innan yttertröskeln ska på!
https://i.imgur.com/zAnzl7W.jpg
https://i.imgur.com/JTdjb2o.jpg


Som vanligt så är helgen bokad för Ghian så fler uppdateringar kommer inom kort!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

10

Vad har du gjort med den fina välplastade vita ghian med T34 stötisar?  ICQ/ad

Snyggt jobbat, det är annat än Baja det där...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:15:02)

Tack Thomas!
Ja du, den (på håll) fina plasten började under ytan även den visa tecken på ålder men den gjorde ett bra jobb
med att lura ögat...

Stöttisarna ligger på loftet och väntar på ett bättre liv om inte hos mig, fortfarande intresserad?

Dom gamla ska bytas ut och i soffan här hemma ligger en utav dom å gottar sig!
https://i.imgur.com/s76RMJA.jpg

Jag har inte soffor nog så det räcker åt den andra, soffa nr 2 är förbehållen mig,
efter en hård dag i verkstan...

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

12

Bra jobbat!!

13

Vad kul att få se dina renoveringskrönikor på Boxerville nu! Perfekt! Nu behöver man bara vara här för att se vad som händer i de svenska garagen! Detdära röret i tröskeln var en förträffligt briljant ide' må jag säga, synd jag redan kommit förbi det stadiet i min renovering....
Nåja det kommer nog fler renoveringar, jag lägger ide'n i min "attgörainnanjagdörlista"

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"

14

Blir ju bra det här. Bara ös på med bilder. På min bil finns inget kvar, knappt, av trösklarna.

15

yogi skrev:

Blir ju bra det här. Bara ös på med bilder. På min bil finns inget kvar, knappt, av trösklarna.

Riktigt trevligt med en ghia i arbete. Håller med yogi om att bilder är najs då vi sitter i samma båt och snart startar med samma jobb. Kör på med ghian och ha ett riktigt gott nyår.

16 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:27:14)

Hej på er!
Kul att ni gillar mitt projekt! Som planerat blev det en heldag i verkstan vilket resulterade i nästan uppnått delmål för dagen.
Höger hjulhus fram är nu klart dessutom är vänster yttertröskel på plats med godkända dörrspringor.

Ser inte så mycket ut men det involverade ganska så mycket jobb, passformen var inte hundra.
https://i.imgur.com/qy2CmuC.jpg

B-stolpens anslutning mot tröskeln fick nyfabriceras och med dom enkla medel och verktyg som man har så blir det lite därefter...
https://i.imgur.com/RKs1rof.jpg
https://i.imgur.com/1Mgu9gs.jpg

Har egentligen inte så mycket mer att rapportera just nu så jag tänkte bjuda på en liten nyårskavalkad av bilder från min digra dokumentation.

https://i.imgur.com/zkDqNv1.jpg

Fronten på bilen är ju en historia i sig själv och här har nån uppfinnarjocke varit farten.
Vi ser vänster lyktpotta som visade sig härstamma från en typ 3a som dom lyckats fälla in i ghia-skärmen och dölja det väl med minst tre tjocka lager spackel.
Friskluftslådorna var lagade med glasfiber...
https://i.imgur.com/AZDADJe.jpg

Operation karosslyft igång, detta var ett riktigt sketjobb! Det positiva var att alla bultar (som jag hittade...) utom en lossnade lätt samt att framtill släppte karossen från bottenplattan utan problem.
Värre var det bak, precis allt var brunt kex, det gick inte att hitta alla bultar eller så var dom fastsvetsade. Det var bara att lyfta och bända lite i taget tills man hittade var det satt fast.
https://i.imgur.com/DzgkRKC.jpg

Med karossen i den nya snurran så blev det en fröjd att stå upp och arbeta, speciellt här när jag huggmejslar loss jättetjock och jättegammal tectyl.
Har för mig att det blev en helfylld IKEA-pappkasse bara från karossen!
https://i.imgur.com/kRTGifa.jpg

Färgavlägsning pågår. Värmepicka och en spackel så gick det fint att hyvla av färgen.
https://i.imgur.com/8yUmnos.jpg

Det här är ju mindre roligt eftersom det inte finns plåt att köpa till detta området. Ser likadant ut på bägge sidor.
https://i.imgur.com/wSFsZV6.jpg

Jag kom över en reservdelsghia, en 1500-67 som tyvärr redan var plockad från alla godbitar. Denna hade ju 12-volts elsystem och eftersom jag ska bygga om till 12 volt så hade ju
torkarmotorn t ex varit bra alla lägga rabarber på! Hursomhelst så kunde jag plocka lite plåt från den, i synnerhet bitarna under dom bakre sidorutorna som visas här ovan.
För övrigt så var resten av denna bil bara skrot, mycket värre än den jag jobbar på nu...
https://i.imgur.com/ldopaAQ.jpg

Här har jag kommit en bit på vägen. Jag kan rekommendera alla som gör en sån här renovering att skicka hela rasket på blästring. Kolla bara runt lite med olika firmor och ta reda på om dom
har vana vid blästring av hela karosser, det kan lätt bli skit av det.
Med blästrad kaross blir jobbet otroligt mycket roligare och lättare. Kan ju generera mer svetsning eftersom man nästan garanterat hittar fler rosthål efteråt...
https://i.imgur.com/B2StqZ6.jpg
https://i.imgur.com/plyiQ8a.jpg

Resultatet efter swapmeetet på Mai-Käfertreffen i Hannover 2010. Hade med stora pengapungen för att hitta så mycket som möjligt till Ghian!
Ett tips till er som ska genomföra liknande jobb på sån här typ av bil, sitt inte bara hemma och tro/försök att det går att hitta allt via datorn. Ta gärna en roadtrip till Tyskland och besök en
eller ett par träffar och sök av marknaderna. Man kan spara stora pengar i inköp på detta viset. Skärmar t ex är mycket svårt att få tag på via firmor i Tyskland även fast dom kanske utger sig
för att sälja dom. Dessutom är dom hutlöst dyra, jag fick offert på höger framskärm en gång och den skulle kosta mig 28000:-! Vänster var några tusen billigare.
Nu hittade jag delarna ovan plus lite annat smått o gott för nästan samma summa.
https://i.imgur.com/EYg8LJK.jpg

Denna händelse gjorde att jag fick skjuta lite på Ghia-projektet...
På väg hem från Hannover-resan, i Danmark, så rasade motorn i bubblan ca 20 mil hemifrån och dessförinnan, 7 mil från Puttgarden small kopplingen. Men det är en annan historia, nu sitter där en
nybyggd 120-hästars 1915 och mår allmänt gott!
Anledningen till att jag tog med denna bild är för att visa bubblans lastförmåga. Diverse Ghia-skärmar på taket, ytterligare en inne i bilen plus en tröskel samt ett nytt takräcke.
Man ska inte underskatta små bilar! Ska sanningen fram så tänkte jag inte en sekund på om jag verkligen fick med mig allt i bilen när jag gick runt och shoppade på swappet men det gick!
https://i.imgur.com/lK4mxTq.jpg

Det måste ha varit en syn! När vi kom till hotellet så valsade jag in där precis som ingenting med en skärm i varje näve! Dessa kunde jag inte låsa in i bilen under natten utan fick följa med upp på rummet!
https://i.imgur.com/js9ZGsk.jpg

Jaha gott folk! Med detta så avslutar jag 2011 och passar på att önska er alla ett gott nytt år!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

17

Gott att det rör på sig olsson

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

18

Kul att se dig här Olsson

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

19

Helt fantastiskt jobb du gör, finns de flesta plåtdelar att få fatt på eller knackar du själv?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20

johan_l skrev:

Helt fantastiskt jobb du gör, finns de flesta plåtdelar att få fatt på eller knackar du själv?

Tack så mycket!
Det finns ganska mycket plåt att köpa men större bitar som skärmar, luckor, dörrar mm är det värre med.
Plåtarna till dom vanligaste rostställena finns till hyffsade pengar.

Småbitar som jag visade tidigare, B-stolpens anslutning till tröskeln t ex snidar jag till själv.
Ibland får man ta vad man har och bocka i knacka litta!

Min bil är komplett med allt, det tradiga är bara att allt är i ett bedrövligt skick så det mesta får köpas nytt ändå...

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

21

Ser mycket bra ut Olsson. Får kanske snart göra ett nytt besök i garaget och se framstegen på plats...
Tycker dock att uppdateringstakten sjunkit - det är vä inte så illa att semestern är slut?
ICQ/ag

57.jtfr.se

22 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:32:57)

Tompa skrev:

Ser mycket bra ut Olsson. Får kanske snart göra ett nytt besök i garaget och se framstegen på plats...
Tycker dock att uppdateringstakten sjunkit - det är vä inte så illa att semestern är slut?
ICQ/ag

Haha! Det är faktiskt så illa och det är inte bra alls, man får lätt abstinens och speciellt nu när det är så milt väder.
Blir inte så kallt i verkstan.

Har faktiskt några bilder som jag kan bjuda på från nyårsdagen som inte har kommit upp än.

Vänster yttertröskel är nu på plats, återstår lite slutsvetsning i underkant annars klart.
https://i.imgur.com/NhN9Rtv.jpg
https://i.imgur.com/3BPnDrP.jpg

Höger hjulhus fram är likaså nästan klart.
https://i.imgur.com/bdIflpe.jpg

Höger tröskel klar för yttertröskel och eftersom det blir långhelg så kommer det att pysslas med denna på fredag.
https://i.imgur.com/Tydl8wr.jpg

Fullt ös i verkstan igen till helgen allstå! Du är välkommen då om du kan.

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

23 Senaste redigerad av olzzonvw (2017-11-24 17:36:56)

God kväll allihopa!

Ja, som planerat fortsatte arbetet i verkstan idag. Små små steg mot ett färdigställande men idag passerades
en viktig milstolpe. Höger tröskel är nu även den klar vilket betyder att bilens stomme är åter intakt.

https://i.imgur.com/9knKkTh.jpg
Inpassningen på passagerarsidan var mycket enklare än förarsidan och minimalt med justeringar krävdes.
Som synes till vänster i bild så kunde jag återanvända B-stolpens anslutning mot tröskeln vilket sparade in en massa
tid.

Inget nämnvärt knussel utan den passade nästan rakt på.
https://i.imgur.com/chx93b7.jpg

Hela rasket svetsat och nerslipat inför grundningen.
https://i.imgur.com/8Tc1NuA.jpg

Och så lite CA-primer, blir fint det här!
https://i.imgur.com/XaLbcrO.jpg

Imorrn lyfter jag troligtvis av karossen från plattan för diverse justeringar i hörnen samt slutsvetsning av trösklarna.
Luftrören som ansluter i trösklarna kommer även att förberedas för montering och snart så kan jag även börja återställa
"plåtinredningen" där bak som baksätet vilar på.

Kör hårt!

/Olsson

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

24

Mmmmm kul med vuxenpussel Default/lol
Körhårt ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25

Ser mycket gediget ut Fredde! Måste komma och titta någon dag!
Har förresten fått inredningen från Harrington nu, vi hörs av!
Keep on svetsing and grinding ICQ/af

Stolt medlem av kompisgänget som kallar sig "Munka-Ljungby Luftkühler"