Egentligen ställer man bara till det för sig då man byter ut blinkersens/körriktningsvisarens yttre lampor mot LED.
Visst dom drar mindre ström, men har man kvar sitt 6 voltssytem är det svårare att finna LED då de flesta bara fungerar mellan 8 och 30 volt.
Men den där Citroën-butiken vi brukar länka till har numera 6 volts LED.
Sedan det där med kontrollampan, den får konstant plus från tändningslåset, via säkring. Kontrollampans minus är anslutet till utgången på blinkrelät, 49a.
Man kan ju tycka att det är märkligt, liksom plus från två håll, då skall ju ingen lampa lysa, eller hur?
Men i själva verket är det en genial lösning.
Kontrollampan lyser nämligen inte då blinkersspaken står i neutralläge, men då blinkersspaken flyttas till R (=Recht) eller L (=Links) och under den tiden i blinkfasen som blinkreläet ger en spänning ut, alltså tänder de yttre lamporna får kontrollampan plus från båda hållen och lyser inte, men då blinkreläet stänger av, i den släckta fasen "jordas" kontrollampan genom de yttre lampornas glödtrådar till minus i karossen, fram- och bakskärmarna, och kontrollampan tänds. Det är därför denna blinkar växelvis med de yttre lamporna.
Det finns något inom elläran som heter "potential" som enklast kan översättas med "spänningsnivå" jag det är ingen korrekt översättning, men lättare att förstå.
I våra bilar har vi förhoppningsvis bara (för att förenkla) två nivåer, eller potentialer, hög potential är i våra fall 12 eller 6 volt, låg potential är 0 volt. Strömmen vill alltid söka sig från högre potentialer till lägre, för att utjämna skillnaderna i spänning. Sedan har vi ofta en massa ofrivilligt spänningsfall som ger fler och lägre potentialer, men det tar vi en annan gång!
Om blinkersens kontrollampa hade en hjärna hade den känt av att glödtrådarna i de yttre blinkerslamporna hade en lägre potential än vad reläets 49a har, och då skickat sin återledelade ström ditåt.
Den enda tänkande glödlampan jag känner till finns i Ankeborg, på axlarna av en där känd "oppfinnares" medhjälpare. Nu är det ju så i naturen att allt vill jämna ut sig, även bäckar, åar, floder eller andra vattendrag vill ju rinna ut i ett hav eller en sjö som ligger lägre, samma med den elektriska strömmen och spänningen.
Ja då fungerar det inte att bara rakt av att byta ut blinkersens kontrollampa mot en LED-lampa, jag har aldrig lyckats iallafall, detta troligtvis för att blinkreläet släpper igenom en ytterst liten läckström bakvägen mellan 49a och 31, och LED-lampor, alltså lysdioder behöver så himla litet för att kunna lysa. De gångerna jag försökt har kontrollampan lyst konstant. Måhända läcker olika typer av blinkrelän, traditionella och sådana avsedda för LED-lampor, olika mycket eller inte alls. Jag vill minnas att Frederik lyckades få det att funka.
Inte heller laddningens kontrollampa skall du byta mot en LED. Iallafall inte på bilar med växelströmsgenerator!
Detta för att den lilla strömmen som passerar laddningskontrollampans glödtråd är tillräckligt för att det skall bildas ett magnetfält i generatorn, utan sådant blir det ingen laddning.
När generatorn kommit igång med sin laddning fixar den själv sitt magnetfält med hjälp av laddningsregulatorn, och då slocknar denna kontrollampa. LED lampor har ingen glödtråd, och släpper inte igenom denna nödvändiga läckström, iallafall inte i tillräcklig mängd.
Men du kan sätta LED i oljetryckslampan samt i kontrollampan för helljuset.
LED i de yttre blinkerslamporna är ju trevligt, men då dessa drar väldigt litet ström och traditionella blinkreleän är serierelä som måste ha en viss belastning (2x 21W vid 12 volt och 2 x 18W vid 6 volt) för att ge rätt blinkfrekvens funkar dessa inte tillsammans med LED, som bara ger någon enstaka watt som belastande effekt.
Jämför med då en traditionell glödlampa går sönder, då blinkar det väldigt snabbt, om båda går sönder (=ingen ström) jobbar inte reläet alls.
Då finns det två vägar att lösa detta:
1 Byt till ett blinkrelä anpassat för LED-lampor, det är det bästa alternativet.
2 Koppla ett motstånd i serie (eller parallellt?) med blinkerslaman, ett dåligt alternativ, då man sätter in LED för att spara ström, med ett motstånd blir det samma belastning som med en glödlampa, och då kan ju det kvitta.
Var det någon som orkade läsa så här långt?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."