26 Senaste redigerad av David, Luleå (2016-11-02 12:53:22)

Björn J. skrev:

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/blink2_zps6534375d.png

Eller så här...
Observera att den gröna lampan i detta schema är hur det är kopplat i original.

Kan man inte bara utgå från samma punkt som original-lampan, skippa dioden där och sen köra med isolerad tvåpolig lamphållare och jorda lampan? Dvs bara byta ut texten på figuren som säger + från oljetryck/laddning och skriva ansluts mot jord.

Om lampan ändå jordas så behöver man ju inte en diod för bakström och då det är från reläet direkt så påverkar den ju inte den oblinkande kretsen som måste isoleras med en diod.

Måste man verkligen ta ut från varje krets?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

27

David, Luleå skrev:

Kan man inte bara utgå från samma punkt som original-lampan, skippa dioden där och sen köra med isolerad tvåpolig lamphållare och jorda lampan? Dvs bara byta ut texten på figuren som säger + från oljetryck/laddning och skriva ansluts mot jord.

Om lampan ändå jordas så behöver man ju inte en diod för bakström och då det är från reläet direkt så påverkar den ju inte den oblinkande kretsen som måste isoleras med en diod.

Måste man verkligen ta ut från varje krets?

Anslutningen 49a på blinkreläet har 12V när blinkersen är av, så då borde indikatorlampan lysa konstant när blinkersen är av och börja blinka när blinkersen är på.

(Alternativt blinka konstant om man har ett elektroniskt blinkrelä för LED-lampor).

28 Senaste redigerad av Björn J. (2016-11-02 14:18:00)

Just dom sextrådiga blinkersspakarna vet jag egentligen inget om, sådana har jag aldrig kopplat med.
Men principen i dessa är ju att blinkersen släcker bromsljuset på den sida man blinkar åt eftersom det är samma glödtråd i lampan för broms- och blinkers.
Men vad 17, risken är ju att om du kopplar in kontrollampan via en diod till den ledningen som går bakåt till blink/bromsljusglödtråden är ju att kontrollampan även kommer att lysa när du bromsar, någon kanske tycker att det är väldigt irriterande, andra kanske kan leva med det... vad bilprovningen tycker vet jag inte.

Men om du knoppar av ledningen till en av de båda främre blinkerslyktorna, gör en avledning från varje sida, och koppla via diod till kontrollampan då? hur tror du det kan funka?

Nä, jag vet inte, har aldrig kopplat något elektriskt i volkwagnar äldre än -68. Eller iallafall aldrig i nån 6 volts VW men det kanske är samma sak.

Ett annat sätt är ju att borra 6mm hål i de främre skärmblinkeslyktornas bakkant, om du har sådana (kom med 1960 års modell) och i detta hål montera en gul standard 5mm lysdiod (med hållare), som du då kan se från förarplatsen.
Till 6volt behöver du ett 1/4 watts motstånd på ungefär 300 ohm, till 12 volt 560 ohm.

Engelska bilar och kanske tidiga Citroën hade en sådan lösning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

29

Det borde gå bra om man plockar "signalen" till kontrollampan från resp. krets till framblinkers. Tar du från bakblinkers också så kommer lampan mkt riktigt lysa när du bromsar.

Jag skriver "borde", för ibland fungerar det inte som man tänkt ändå  ICQ/ae

30

Frederik skrev:

Det borde gå bra om man plockar "signalen" till kontrollampan från resp. krets till framblinkers. Tar du från bakblinkers också så kommer lampan mkt riktigt lysa när du bromsar.

Jag skriver "borde", för ibland fungerar det inte som man tänkt ändå  ICQ/ae

Tja en "björntjänst" gör ju ingen gla'...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

31

Tja en "björntjänst" gör ju ingen gla'...

Den gör mig glad i alla fall! ICQ/ab

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

32

Egentligen ställer man bara till det för sig då man byter ut blinkersens/körriktningsvisarens yttre lampor mot LED.
Visst dom drar mindre ström, men har man kvar sitt 6 voltssytem är det svårare att finna LED då de flesta bara fungerar mellan 8 och 30 volt.
Men den där Citroën-butiken vi brukar länka till har numera 6 volts LED.

Sedan det där med kontrollampan, den får konstant plus från tändningslåset, via säkring. Kontrollampans minus är anslutet till utgången på blinkrelät, 49a.
Man kan ju tycka att det är märkligt, liksom plus från två håll, då skall ju ingen lampa lysa, eller hur?
Men i själva verket är det en genial lösning.

Kontrollampan lyser nämligen inte då blinkersspaken står i neutralläge, men då blinkersspaken flyttas till R (=Recht) eller L (=Links) och under den tiden i blinkfasen som blinkreläet ger en spänning ut, alltså tänder de yttre lamporna får kontrollampan plus från båda hållen och lyser inte, men då blinkreläet stänger av, i den släckta fasen "jordas" kontrollampan genom de yttre lampornas glödtrådar till minus i karossen, fram- och bakskärmarna, och kontrollampan tänds. Det är därför denna blinkar växelvis med de yttre lamporna.

Det finns något inom elläran som heter "potential" som enklast kan översättas med "spänningsnivå" jag det är ingen korrekt översättning, men lättare att förstå.
I våra bilar har vi förhoppningsvis bara (för att förenkla) två nivåer, eller potentialer, hög potential är i våra fall 12 eller 6 volt, låg potential är 0 volt. Strömmen vill alltid söka sig från högre potentialer till lägre, för att utjämna skillnaderna i spänning. Sedan har vi ofta en massa ofrivilligt spänningsfall som ger fler och lägre potentialer, men det tar vi en annan gång!

Om blinkersens kontrollampa hade en hjärna hade den känt av att glödtrådarna i de yttre blinkerslamporna hade en lägre potential än vad reläets 49a har, och då skickat sin återledelade ström ditåt.
Den enda tänkande glödlampan jag känner till finns i Ankeborg, på axlarna av en där känd "oppfinnares" medhjälpare. Nu är det ju så i naturen att allt vill jämna ut sig, även bäckar, åar, floder eller andra vattendrag vill ju rinna ut i ett hav eller en sjö som ligger lägre, samma med den elektriska strömmen och spänningen.

Ja då fungerar det inte att bara rakt av att byta ut blinkersens kontrollampa mot en LED-lampa, jag har aldrig lyckats iallafall, detta troligtvis för att blinkreläet släpper igenom en ytterst liten läckström bakvägen mellan 49a och 31, och LED-lampor, alltså lysdioder behöver så himla litet för att kunna lysa. De gångerna jag försökt har kontrollampan lyst konstant. Måhända läcker olika typer av blinkrelän, traditionella och sådana avsedda för LED-lampor, olika mycket eller inte alls. Jag vill minnas att Frederik lyckades få det att funka.

Inte heller laddningens kontrollampa skall du byta mot en LED. Iallafall inte på bilar med växelströmsgenerator!
Detta för att den lilla strömmen som passerar laddningskontrollampans glödtråd är tillräckligt för att det skall bildas ett magnetfält i generatorn, utan sådant blir det ingen laddning.
När generatorn kommit igång med sin laddning fixar den själv sitt magnetfält med hjälp av laddningsregulatorn, och då slocknar denna kontrollampa. LED lampor har ingen glödtråd, och släpper inte igenom denna nödvändiga läckström, iallafall inte i tillräcklig mängd.

Men du kan sätta LED i oljetryckslampan samt i kontrollampan för helljuset.

LED i de yttre blinkerslamporna är ju trevligt, men då dessa drar väldigt litet ström och traditionella blinkreleän är serierelä som måste ha en viss belastning (2x 21W vid 12 volt och 2 x 18W vid 6 volt) för att ge rätt blinkfrekvens funkar dessa inte tillsammans med LED, som bara ger någon enstaka watt som belastande effekt.
Jämför med då en traditionell glödlampa går sönder, då blinkar det väldigt snabbt, om båda går sönder (=ingen ström)  jobbar inte reläet alls.

Då finns det två vägar att lösa detta:
1 Byt till ett blinkrelä anpassat för LED-lampor, det är det bästa alternativet.
2 Koppla ett motstånd i serie (eller parallellt?) med blinkerslaman, ett dåligt alternativ, då man sätter in LED för att spara ström, med ett motstånd blir det samma belastning som med en glödlampa, och då kan ju det kvitta.

Var det någon som orkade läsa så här långt?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

33

HenrikL skrev:

Anslutningen 49a på blinkreläet har 12V när blinkersen är av, så då borde indikatorlampan lysa konstant när blinkersen är av och börja blinka när blinkersen är på.

(Alternativt blinka konstant om man har ett elektroniskt blinkrelä för LED-lampor).

Nej, det är fel, så här skall det vara:

Anslutningen 49a på blinkreläet har 12V när blinkersen är på, alltså i den tända fasen. Men i den släckta fasen är den nästan noll volt, tillräcklig låg potential för att strömmen från tändningslåset skall kunna passera kontrollampans glödtråd till 49a och vidare ut genom de yttre blinkerslampornas glödtrådar till minus i karossen och därefter vidare till batteriets minuspol.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

34

Björn J. skrev:

Nej, det är fel, så här skall det vara:

Anslutningen 49a på blinkreläet har 12V när blinkersen är på, alltså i den tända fasen. Men i den släckta fasen är den nästan noll volt, tillräcklig låg potential för att strömmen från tändningslåset skall kunna passera kontrollampans glödtråd till 49a och vidare ut genom de yttre blinkerslampornas glödtrådar till minus i karossen och därefter vidare till batteriets minuspol.

Notera att mitt svar var till Davids inlägg om att behålla original-kopplingen och byta ut indikatorlampans lamphållare mot en tvåpolig.

35

HenrikL skrev:
Björn J. skrev:

Nej, det är fel, så här skall det vara:

Anslutningen 49a på blinkreläet har 12V när blinkersen är på, alltså i den tända fasen. Men i den släckta fasen är den nästan noll volt, tillräcklig låg potential för att strömmen från tändningslåset skall kunna passera kontrollampans glödtråd till 49a och vidare ut genom de yttre blinkerslampornas glödtrådar till minus i karossen och därefter vidare till batteriets minuspol.

Notera att mitt svar var till Davids inlägg om att behålla original-kopplingen och byta ut indikatorlampans lamphållare mot en tvåpolig.

Jaha... jag blev litet förvirrad, men då kommer det i en annan dager.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

36 Senaste redigerad av PeCe (2016-11-08 09:53:44)

Tack Frederik för ditt kuvert med dioder. Mycket uppskattat!

Provbyggde en liten "brygga" för att se om den skulle fungera, och det gjorde den. ICQ/ab
Nu återstår det att provmontera denna i bilen tillsammans med den isolerade LED-indikatorlampan också. Återkommer med resultat.

Om någon undrar ska det på en större krympslang över de två ingångarna, men jag hade ingen så stor hemma.

http://i64.tinypic.com/29lxovc.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

37

Nu också testad i bilen och det fungerade klockrent. Tack alla för all hjälp med elscheman och andra tips. Tack till dig också Frederik för dioderna.

MVH / PC

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

38

Det blev en snygg brygga! Härligt att det fungerade som tänkt.