1

Jag tycker mig själv är duktig på bilel, men nu går jag tamme fan bet. Får någon form av bakström i blinkerskretsen och den kommer från indikatorlampan. Om jag kopplar bort indikatorlampan fungerar det klockrent. Kan tillägga att indikatorlampan INTE är LED utan en vanlig Ba7, på grund av konstantström till olje-, ladd- och blinkerslamporna.

Förutsättningar: bilen är en 60:ia och har den 6 trådiga blinkersspaken. Blinkersreläet som jag nu använder är ett LED 3-poligt, (31 för jord, 49 för plus, och 49a för blinkersspak och indikatorlampa). Alltså tråden från blikersspaken och indikatorlampan sitter på samma terminal. På originalets relä har indikatorlampan en egen terminal K, 15 för plus och 54 från blinkersspaken.

Vad kan då lösa problemet.
1. Prova ett annat 4-poligt LED relä, ett relä som har en separat terminal för indikatorlampan. Kan funka har ej testat detta ännu då jag inte har ett sådant relä ännu.
2. Bygga om, (polvända) indikatorlampan så det kan användas en LED Ba7, alltså separera indikatorlampan från olje- och laddlamposrna i hastighetsmätaren.
3. Läste någonting om att löda på motstånd för att förhindra bakström, alltså strömmen kan bara gå en väg i tråden. Om detta kan vara ett alternativ är man ju nyfiken på vad ett sådant motstånd heter OCH var någonstans detta ska lödas på. Utan att riktigt veta tänker jag att ett sådant motstånd skulle kunna sitta på tråden mellan 49a och indikatorlampan.

Någon som har något mer tips på lösning av detta problem

Har en liten filmsnutt nedan.

MVH / PC

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

2

LEd tar ju rätt lite ström. Den ström som går igenom kontrolllampan kanske räcker för att tända dem? visst är det det som är problemet?

Kontrollampan ska ju lysa när blicknerslamporna inte är tända och jorda genom deras glödtråd och när det kommer spänning på dem plier det + och + över indikatorlampan och den slocknar.
LED-reläet kanske hanterar för små ampere för att detta ska funka. Kan man inte sätta ett typ helljusrelä som styrs av spänningen från 49a och jordar kontrollampan i slutet läge? borde ju kunna funka, fast då kommer ju kontrollampan att lysa samtidigt som blinklamporna och inte om vartannat som i original.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Men blinkersen syntes ju bra. Kanske måste börja titta på detta alternativ för min -61a. Bakblinkersen syns för jäkla kasst med 6V och dagsljus.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

David, Luleå skrev:

LEd tar ju rätt lite ström. Den ström som går igenom kontrolllampan kanske räcker för att tända dem? visst är det det som är problemet?

Ja,det är problemet. Den ström (+) som ligger an konstant på indikatorlampan vid hastighetsmätaren, lyckas på något vis leta sig fram via relät och lamporna. Kan vara en idé med ett helljusrelä på 49a. Att indikatorlampan blinkar samtidigt som ytterlamporna ser jag som inget problem.

Klart du ska LED konvertera. Minor problems bara. ICQ/ab

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

5

byggde en varningsblinkers med endast 1-ledlampa och fick
tillslut bygla så blink o instrument polerna gick samman...
annars blinkade det bara i halva lampans dioder Default/hmm

6 Senaste redigerad av chanel (2016-11-01 06:47:32)

Hade liknande problem. Dessa fick jag montera på min notch för att det skulle funka med ledlampor. Har en för höger och en för vänster, skulle behövas en per lampa men klarade mej på 2. https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til … 2v-21-watt

7

Gör så att du sätter in en tvåpolig lamphållare, av plast, i hålet där blinkersens kontrollampa skall sitta.
Den ena polen ansluter du till 31, minus, eller det vi felaktigt kallar för "jord". Den i den andra polen kopplar du två dioder i backriktningen och ansluter den andra ändan i var sin blinkerskrets, L unt R,  vänster och höger.
Nu blinker lampan (som nu kan vara LED) samtidigt som det yttre lamporna blinkar. Den absolut enklaste lösningen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Björn.

Är det så här du menar?

Motstånd finns var och heter?

MVH / Peter

http://i67.tinypic.com/k4xly1.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

9

måste man använda strömkrävande motstånd för att få en diodlampa
att blinka har man ju tappat vitsen med att ha en strömsnål diodblinkers

10

umekille skrev:

måste man använda strömkrävande motstånd för att få en diodlampa
att blinka har man ju tappat vitsen med att ha en strömsnål diodblinkers

Vad jag förstår är motståndens uppgift att bara skicka strömmen åt ett håll, och på så sätt förhindra backström. Eller...?

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

11

Det är inte motstånd, utan dioder som björn skriver, tex 1N4007 (eller någon annan i 1N400x serien) som bara släpper igenom ström i en riktning. Finns där elektronik säljs (elfa, kjell o co mfl).

12

Frederik skrev:

Det är inte motstånd, utan dioder som björn skriver, tex 1N4007 (eller någon annan i 1N400x serien) som bara släpper igenom ström i en riktning. Finns där elektronik säljs (elfa, kjell o co mfl).

Här är Elfas utbud. Det fanns ju en massa att välja på, den första 1N4007, är den jag ska ha?

http://i66.tinypic.com/1dwcp.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

13

Varför kopplar man två dioder i serie?

14

Det menar nog inte Björn, utan att man tar signalen från vänster och höger blinkkrets (1 diod till vardera) till signallampan. Har för mig att han la upp ett kopplingsschema på detta tidigare, jag gjorde lite annorlunda men också med dioder, så det är nog bättre han får svara själv.

Vilken diod som helst funkar, om du måste beställa (dyr frakt) så kan jag lägga 2 i ett kuvert istället...

15

Men rent teoretiskt bygger hans krets på att blinkerskontrollampan istället har konstant - (inte + som i originalkretsen) + får den från respektive "blinkers" (höger och vänster). Dioderna används för att strömmen inte skall kunna gå från vänster->höger över kontrollampan.

16 Senaste redigerad av HenrikL (2016-11-01 16:01:26)

Frederik skrev:

Men rent teoretiskt bygger hans krets på att blinkerskontrollampan istället har konstant - (inte + som i originalkretsen) + får den från respektive "blinkers" (höger och vänster). Dioderna används för att strömmen inte skall kunna gå från vänster->höger över kontrollampan.

Fast är inte det ett annat problem? PeCe har problemet att blinkersen (på rätt sida) har 9 volt när de inte borde ha någon spänning alls - förmodligen för att de får spänning via kontrollampan.

Edit: Inser nu att Björn inte har postat sin koppling i tråden. Jag trodde PeCe's bild var Björns.

17

Motstånd som menas är en lindning som kortsluter så en diodlampa tar lika mycket ström
som en ordinär glödlampa så original relä kan nyttjas(motståndet går varm då strömmen går genom)

18

Äh...
När man mer eller mindre är född med en lödkolv i höger hand tar man för givet att alla vet vad man pratar om, ursäkta.

Koppla alltså två vanliga dioder som ett Y. Med spärriktningen (sträcket) mot kontrollampan.
Den andra ändan, men pilens bas, kopplas till var sin blinerskrets, links unt rechts.

En isolerad lamphållare är gjord av plast, den har nu två flatstiftsanslutningar, den ena kopplas till konstant minus, och den andra då till dioderna.

Observera att när jag skriver "diod" eller pluralis, "dioderna" menar jag vanliga dioder 1Nxxxx. När jag skriver  "lysdioder" menar jag lysdioder, eller det som man nu på svengelska jättefåningt döpt om till "LED" alltså light emeitted diode... Om jag nu stavade rätt.

En diod fungerar som en backventil för strömmen, som då bara (nåja) kan passera åt ena hållet... (Dom läcker dessvärre en del, men det är orelevent i detta sammanhang).
Vanliga dioder har ett visst spänningsfall i framriktningen, oftast 0,7volt, så om du har 12 volt in så är det 11,3 volt ut.

Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat.... Default/yikes

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Nej, inte min bild, jag köper dioder av Kjell, alltså Kjell & Co, mest beroende på att jag har flera kjellbutiker runt i kring mig, och Elfas butik i Mölndal finns inte kvar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/blink_zpse6gforcm.jpg

Det var väl så här jag hade tänkt mig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/imagejpg1_zpsbfaa31f6.jpg

Tvåpolig lamphållare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsaaec7139.jpg

Så här ser en diod ut!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/blink2_zps6534375d.png

Eller så här...
Observera att den gröna lampan i detta schema är hur det är kopplat i original.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24

Björn, Frederik och alla andra för den delen. Ett stor tack.

Björn, dina bilder och scheman hjälper till så till och med jag förstår.
Ditt sista elschema är ju perfekt. Perfekt om man inte har en 6 trådig blinkersspak. ICQ/ab

Jag har en eltråd till varje hörn, alltså 4 utgångar på blinkersspaken. Så då tror jag att det bör gå att sätta dioderna på framblinkerstrådarna. Har jag rätt eller behöver jag kanske en diod på varje tråd? Alltså då 4 dioder?

http://i65.tinypic.com/ws6ayp.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

25

Frederik skrev:

Vilken diod som helst funkar, om du måste beställa (dyr frakt) så kan jag lägga 2 i ett kuvert istället...

Frederik, ja tack - det vill jag gärna. Jag skickar dig ett PM.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968