Jag tycker mig själv är duktig på bilel, men nu går jag tamme fan bet. Får någon form av bakström i blinkerskretsen och den kommer från indikatorlampan. Om jag kopplar bort indikatorlampan fungerar det klockrent. Kan tillägga att indikatorlampan INTE är LED utan en vanlig Ba7, på grund av konstantström till olje-, ladd- och blinkerslamporna.
Förutsättningar: bilen är en 60:ia och har den 6 trådiga blinkersspaken. Blinkersreläet som jag nu använder är ett LED 3-poligt, (31 för jord, 49 för plus, och 49a för blinkersspak och indikatorlampa). Alltså tråden från blikersspaken och indikatorlampan sitter på samma terminal. På originalets relä har indikatorlampan en egen terminal K, 15 för plus och 54 från blinkersspaken.
Vad kan då lösa problemet.
1. Prova ett annat 4-poligt LED relä, ett relä som har en separat terminal för indikatorlampan. Kan funka har ej testat detta ännu då jag inte har ett sådant relä ännu.
2. Bygga om, (polvända) indikatorlampan så det kan användas en LED Ba7, alltså separera indikatorlampan från olje- och laddlamposrna i hastighetsmätaren.
3. Läste någonting om att löda på motstånd för att förhindra bakström, alltså strömmen kan bara gå en väg i tråden. Om detta kan vara ett alternativ är man ju nyfiken på vad ett sådant motstånd heter OCH var någonstans detta ska lödas på. Utan att riktigt veta tänker jag att ett sådant motstånd skulle kunna sitta på tråden mellan 49a och indikatorlampan.
Någon som har något mer tips på lösning av detta problem
Har en liten filmsnutt nedan.
MVH / PC
Ghia 1968










