1

Jag har lite panik. Jag behöver få min till vinterförvaring i Strängnäs. Men den startat inte. Detta är visserligen inte sista chansen rent kalendermässigt. Men sista helgen jag hinner utan att ställa till med en massa andra problem ( ensam med barn och massor med jobb Default/smile

Korthet.
En diesel - 84
Startade intr. Hittade att kabeln på startmotorn hade trillat loss. Satta tillbaka den. Allt väl. Startade intr igen idag. Bara ett litet klick längst fram till vänster i motorrummet. Ingen reaktion öht. från startmotorn. Vad kan ha hänt på två veckor när bilen står still. Hur vet jag att inte npgot jätte stort har hänt. Hur vet jag att inte motorn frusit sönder när det var en minus i veckan. Jag har ju fyllt med 50/50 men eftersom den inte startat har det ju inte pumpat runt i motorn,  det så det fungerar?

Super stressad också för jag har sommardäck på och hade tänkt att de skulle få sitta på över vintern. Eftersom hon ska stå inne nu i 5 månader

Är det någon som har möjlighet att liksom typ göra världens insats för mig? Typ komma hit mot något Symboliskt i utbyte? Haha Default/smile  stressen är total.

Vad gör man?

2

En klassiker, startmekanismen till startmotorn (solenoiden) kärvar. Det behövs bara lite oxid och kallare väder för att den ska fastna. Knacka lite försiktigt på den lilla klumpen som sitter på startmotorn så kommer den att hoppa igång. Eller så rullar du bara igång den, förvärm ordentligt så kan du knuffa igång den för hand med några personers hjälp.

3

Och vinterdäcken behöver du inte bry dig om, ingen som kommer att klaga på det idag. 11 grader och sol...

4

svenne duva skrev:

En klassiker, startmekanismen till startmotorn (solenoiden) kärvar. Det behövs bara lite oxid och kallare väder för att den ska fastna. Knacka lite försiktigt på den lilla klumpen som sitter på startmotorn så kommer den att hoppa igång. Eller så rullar du bara igång den, förvärm ordentligt så kan du knuffa igång den för hand med några personers hjälp.

Aha! Åh nytt hopp!

Men förvärm...vad menas med det?

5

svenne duva skrev:

Och vinterdäcken behöver du inte bry dig om, ingen som kommer att klaga på det idag. 11 grader och sol...

Nä men tänkte om det drar ut på tiden till nästa vecka...  Default/smile

6

Alice skrev:
svenne duva skrev:

Aha! Åh nytt hopp!

Att du låter den lilla gula lampan lysa klart innan du försöker starta.

7

svenne duva skrev:
Alice skrev:
svenne duva skrev:

Aha! Åh nytt hopp!

Att du låter den lilla gula lampan lysa klart innan du försöker starta.

OK men bra. Det var det jag tänkte. Ouh lite koll ändå. Äntligen = men ingen reaktion dock.

Helt dött. Tänkte kolla om jag ska ladda batteriet ändå? Kan det vara det? Jag bifogade en bild med hur det ser ut när den gula lampan slocknat. Så lyser batteri och olja. Och den längst bort till höger (kylvatten temperaturen?) blinkar.

8

Det gör det alltid innan du startar.

9

svenne duva skrev:

Det gör det alltid innan du startar.

Skit också. Då har jag slut på idéer igen =/ 

Default/sad

Kommer du på någo mer får du gärna ropa. Ladda batteriet gör jag nog nu ändå. Och just hällt i 5 liter ovkså. Lika bra att inte lämna några enkla grejer.

10

Vinterdäck krävs vid vinterlag alltså snö/is på vägbanan.

Laddat batteri som är bra, bränsle i tanken alla kablar fria från oxid är en bra början för att få runt motorn.

Läs manualen lokalisera alla delar ta hjälp från någon i din närhet som har en del erfarenhet, använd ej våld så kommer du säkert få igång bilen.

Vid kylvatten byte måste du lufta systemet står i manualen du fick hur man gör, detta är viktigt att det blir rätt.

11

Dominique skrev:

Vinterdäck krävs vid vinterlag alltså snö/is på vägbanan.

Laddat batteri som är bra, bränsle i tanken alla kablar fria från oxid är en bra början för att få runt motorn.

Läs manualen lokalisera alla delar ta hjälp från någon i din närhet som har en del erfarenhet, använd ej våld så kommer du säkert få igång bilen.

Vid kylvatten byte måste du lufta systemet står i manualen du fick hur man gör, detta är viktigt att det blir rätt.

Tack Default/smile Jag jobbar mig långsamt framåt med manualen och felsökning. Jag har ingen i närheten som har någon erfarenhet direkt, men jag räknar med att få ta hjälp av en verkstad denna gången.

12

Rent lagligt får du åka på sommardäck året om, då bilen är äldre än 30-år.
De är väl inget man rekommenderar, men det är lagligt...

13

låt skit falla isär bara.

14

H.Sundqvist skrev:

Rent lagligt får du åka på sommardäck året om, då bilen är äldre än 30-år.
De är väl inget man rekommenderar, men det är lagligt...

Tack Default/smile

15

Hb skrev:

låt skit falla isär bara.

Ursäkta?

16

Får tacka för stödet Default/smile och tack Bosse för din hjälp!
Bilen rullar, men något suger bedrövligt med batteri, eller så laddar inte batteriet som det ska när jag kör. Eller...så är det helt enkelt ett ruttet batteri. Default/smile

Vinterförvaring... skulle väl varit smartare ch roligare att köra ner bilen för två veckor sen...men nu blir det nästa helg. Efter att jag åtgärdat några småsaker: Vinterdäck på, underhållsladdare inköpt, bilen tömd.

Tack igen!

17

Mät spänningen över batteriets poler ska vara mellan 13,5 - 14,4 volt med motorn igång då laddar generatorn, den laddar mer vid varvtal över 1000 rpm.

Laddar den som den ska skaffa nytt batteri till våren kan rekommendera biltemas dom fungerar utmärkt.

Roligt att höra att bilen rulla igen.