1

Tjena!

Behöver råd; jag ska bygga en 1915cc som ska bli en hyfsat "snäll" motor.  Funderar vad jag ska bygga på.

Har ett F-block liggandes som ÄR uppborrat för 94mm, men ej arborrat.

Har även ett AD-block som INTE är uppborrat för 94mm och ej arborrat.

Vilken jag än bygger på så ska det ju arborras, frågan är vilket jag ska bygga på. Hur skulle ni ha tänkt?

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Om f-blocket är dubbelreducerat skulle jag ta det annars är det ad som gäller.

3

Perfekt, då ska jag kika på det. Tack!

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

4

Jag stod inför exakt samma fråga för nått år sen.
Jag hade ett F-block(enkelreducerat) upptaget för större cyl och ett std AD block. Båda behövde arborras.

Jag byggde på F-blocket.
det blev en 1835a på lite över hundra hästar, den har gått fint i två år nu, trots enkelreducering ICQ/ab
Det brukar rekommenderas att enkelreducerat hänger med upp till 100hk.
Min motor körs hyffsat lugnt och jag använder ytterst sällan alla hästarna, så jag tror det går fint.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Jag hade själv ett enkelreducerat block 1915 bromsat på bug run till 150hk. Vad jag vet så går den fortfarande.

6

Det är ingen exakt vetenskap men man brukar generalisera och säga att de enkelreducerade funkar till ca 150 hk.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G