1

Blev just varse att man inte per automatik blir kallad till kontrollbesiktningen längre  ICQ/ac

Har länge varit medveten om att min Westfalia måste besiktigas i år, men var lugn i min övertygelse att jag skulle blir kallad till besiktning. Blev av en kamrat upplyst om de nya reglerna av en slump!
Kollade natuligtvis upp detta, och mycket riktigt kommer jag att få körförbud fr.o.m. 31/7.

Jämmer och elände. Kollade naturligtvis upp hur det är med tider och föga förvånande fick jag ingen tid förrän en bit in i september!!

Hur fasen har skrivbordsryttarna tänkt nu då? Hur i hela friden skall man kunna hålla ordning på när först och främst när man får körförbud och sedan vara ute i så god tid att man får en tid innan detta datum (med tanke på belastningen på stationerna under sommarhalvåret).
Speciellt när man har ett antal bilar och släpvagnar. Som om man inte har tillräkligt med saker att hålla ordning på!

Förmodar att avregleringen har spelat in i detta. Problemet är att det i praktiken ännu inte finns några fungerande alternativ till svensk bilprovning och att folk av gammal vana förmodligen kommer att fortsätta att åka dit även om det finns alterntiv.

Kanske jag som blivit gammal, men visst var det bättre förr....

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Jag fick hem idag från bilprovningen föreslagen bestid samt inbetalningskort på våran bruksbil...skiljer det mellan kommuner?  ICQ/an

3

Jag fick oxå hem lapp för nån vecka sen?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Jag brukar också få lapp men helt plötsligt fick jag en lapp om körförbud i stället, tur man fick en tid veckan efter Default/yikes

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Jag antar det beror på att bilen varit avställd månaden innan första inställelsemånad. dvs om du fick körförbud 31/7 så var den avställd i jan/feb?
De slutade skicka ut till avställda fordon för länge sedan...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

6

Peter S skrev:

Blev just varse att man inte per automatik blir kallad till kontrollbesiktningen längre  ICQ/ac

Har länge varit medveten om att min Westfalia måste besiktigas i år, men var lugn i min övertygelse att jag skulle blir kallad till besiktning. Blev av en kamrat upplyst om de nya reglerna av en slump!
Kollade natuligtvis upp detta, och mycket riktigt kommer jag att få körförbud fr.o.m. 31/7.

Jämmer och elände. Kollade naturligtvis upp hur det är med tider och föga förvånande fick jag ingen tid förrän en bit in i september!!

Hur fasen har skrivbordsryttarna tänkt nu då? Hur i hela friden skall man kunna hålla ordning på när först och främst när man får körförbud och sedan vara ute i så god tid att man får en tid innan detta datum (med tanke på belastningen på stationerna under sommarhalvåret).
Speciellt när man har ett antal bilar och släpvagnar. Som om man inte har tillräkligt med saker att hålla ordning på!

Förmodar att avregleringen har spelat in i detta. Problemet är att det i praktiken ännu inte finns några fungerande alternativ till svensk bilprovning och att folk av gammal vana förmodligen kommer att fortsätta att åka dit även om det finns alterntiv.

Det var INTE bättre förr. Då styrdes besiktningsperioden av slutsiffran även på gamla bilar och i många fall hade man körförbud pga utebliven besiktning varje vår.

Om du väljer att besiktiga i september så får du ju en besiktningsperiod som passar både dig och besiktningsorganet bättre.

Om avregleringars vara eller inte kan ju diskuteras. Om du vill få höra mer om nackdelarna kan du fråga Tomten...

Sedan kan jag ju undra varför någon annan ska hålla reda på dina bilar? Det är väl ändå ditt ansvar? Du får ingen påminnelse om att ditt pass är på väg att gå ut.

7

P. skrev:
Peter S skrev:

Det var INTE bättre förr. Då styrdes besiktningsperioden av slutsiffran även på gamla bilar och i många fall hade man körförbud pga utebliven besiktning varje vår.

Om du väljer att besiktiga i september så får du ju en besiktningsperiod som passar både dig och besiktningsorganet bättre.

Om avregleringars vara eller inte kan ju diskuteras. Om du vill få höra mer om nackdelarna kan du fråga Tomten...

Sedan kan jag ju undra varför någon annan ska hålla reda på dina bilar? Det är väl ändå ditt ansvar? Du får ingen påminnelse om att ditt pass är på väg att gå ut.

Kan de vara så att du jobbar på besiktningen? ICQ/ag

"S"lowbugz 023

8

Peter S skrev:

Ring och kolla sent på kvällen eller tidigt på morgonen efter återbudstider....har alltid funkat för mig(dessa tider läggs inte ut direkt på nätet utan kan ta lite tid), brukar få en tid samma eller nästa dag.

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

9

Freddan skrev:

Nä det gör jag inte. Däremot tycker jag att det har blivit bättre med 24 månaders besiktningsperiod för äldre vagnar.  Sedan har jag nog en större förståelse för att det inte finns en ledig tid med kort varsel i juli/augusti än vad Peter har.

10

Berg skrev:
Peter S skrev:

Ring och kolla sent på kvällen eller tidigt på morgonen efter återbudstider....har alltid funkat för mig(dessa tider läggs inte ut direkt på nätet utan kan ta lite tid), brukar få en tid samma eller nästa dag.

I våras testade jag och ställa mig i kö på nätet..funka kanon fick sms om en tid efter ett par dar  ICQ/ag

11

Men om man har bes period i maj nästa år och jag bes den nu innan vintern, säg i november.. får den brukas då i 24mån innan det är dags igen i november eller måste den in i maj nästa sommar iaf?

Panel -53, 911 -71

12

Man kan väl lägga in sin mailadress på Vägverket så får man påminnelse via mail i god tid, jag har fått mail från dom  ICQ/ad
å andra sidan finns ju Carspect i Borås och dom har drive in besiktning, kanske långt att åka men dom borde finnas nära dig?
Tycker också att det är bättre nu.
P-I

13

Det som är mest förvånande är hur man kunnat missa detta. Det var ju inte i morse det avreglerades.  ICQ/ad

Jag tycker oxå att det blivit bättre med de nya perioderna på gammelbilar, som släp och motorcyklar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

jockebostrom skrev:

Men om man har bes period i maj nästa år och jag bes den nu innan vintern, säg i november.. får den brukas då i 24mån innan det är dags igen i november eller måste den in i maj nästa sommar iaf?

hittade detta på bilprovningen.se

Kan jag besikta före fordonets besiktningsperiod?
Ibland kan man vilja besikta ett fordon före besiktningsperioden, exempelvis inför en försäljning av fordonet.
Det går bra att besikta före besiktningsperioden.

OBS!
Oavsett detta måste fordonet besiktas inom besiktningsperioden för att uppfylla kraven på årlig kontrollbesiktning.

men den gäller "årlig" kontrollbesiktning, men bör ju vara samma regler för veteranare? surt isf ICQ/ac

Panel -53, 911 -71

15

P. skrev:
Freddan skrev:

Nä det gör jag inte. Däremot tycker jag att det har blivit bättre med 24 månaders besiktningsperiod för äldre vagnar.  Sedan har jag nog en större förståelse för att det inte finns en ledig tid med kort varsel i juli/augusti än vad Peter har.

Håller med dig helt å hållet där!

"S"lowbugz 023

16

jockebostrom skrev:
jockebostrom skrev:

hittade detta på bilprovningen.se

Kan jag besikta före fordonets besiktningsperiod?
Ibland kan man vilja besikta ett fordon före besiktningsperioden, exempelvis inför en försäljning av fordonet.
Det går bra att besikta före besiktningsperioden.

OBS!
Oavsett detta måste fordonet besiktas inom besiktningsperioden för att uppfylla kraven på årlig kontrollbesiktning.

men den gäller "årlig" kontrollbesiktning, men bör ju vara samma regler för veteranare? surt isf ICQ/ac

När man besiktigar en gammelbil så får den brukas i 24 månader efter senast godkänd besiktning. Den har ju ingen ordinarie period.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Peter S skrev:

Ställ dig i SMS kö. Det är riktigt smidigt. Så fort det kommer in en ledig tid, så får du som står i Smskö första tjing på den. Du har en viss tid på dig att boka, annars får den som står bakom dig i kön chansen.

Jag besiktar alltid mina bilar på det viset. Riktigt smidigt.

18

Jag ställde mig i sms kö i fjol.
var 7 st före mig dagen efter. Ca 2 timmar senare fick jag en tid som jag hade 15minuter på mig att boka. Fick tid dagen efter trots 7 före.
Jätte lätt att boka. Du får ett sms med en bes tid. Å du har en viss tid på dig att svara på smset. Vill du ha tiden skickar du bara tillbaka "boka" så är de klart.

Så du behöver inte sitta hemma framför datorn å vänta på messet.
Bara ha mobilen med dig.

19

Demian skrev:
Peter S skrev:

Ställ dig i SMS kö. Det är riktigt smidigt. Så fort det kommer in en ledig tid, så får du som står i Smskö första tjing på den. Du har en viss tid på dig att boka, annars får den som står bakom dig i kön chansen.

Jag besiktar alltid mina bilar på det viset. Riktigt smidigt.

Jorå, klart att jag ställt mig i SMS-kö, men inte har jag fått någon tid, suck. Jag får väl ligga på litegrann.
Problemet är att jag hade tänkt köra Westyn till Bug Run Classic i Tierp, men som det ser ut nu så kommer det inte att bli så ICQ/ac

20

P. skrev:
Freddan skrev:

Möjligt att jag av frustration överreagerat en smula, men det är lite försmädligt när man gjort sig besväret att sparka liv i bussen och planerat att ta den till Bug Run Classic i Tierp också kommer detta som en överaskning och stökar om ens planer.
Klart att jag har stor förståelse för att det inte finns lediga tider omedelbums denna tid på året, vilket jag också skrev  ICQ/ab
Jaja, detta får bli en lärdom för framtiden.

21 Senaste redigerad av Fidde (2011-07-30 09:58:33)

Det är ju lite speciellt med våra bilar,dom verkar dra åt sig uppmärksamhet
Vet inte hur många gånger snuten har legat och sniffat mig i röven
med Zwittern.

22

Svwerker skrev:

Det som är mest förvånande är hur man kunnat missa detta. Det var ju inte i morse det avreglerades.  ICQ/ad

Jag tycker oxå att det blivit bättre med de nya perioderna på gammelbilar, som släp och motorcyklar.

Påstod jag att jag missat detta med avregleringen?
Klart att jag inte har. Jag skrev ju att "kan detta ha att göra med avregleringen..."
Men varför skall jag förutsätta att detta skall påverka rutinerna kring hur och om man bli kallad till kontrollbesiktning?

Visst kan detta vara ett inslag av altzeimers light, men visst sjutton blev man väl kallad till kontrollbestiktning av sin sommarbil förr, även om bilen varit avställd under vintern?

De nya reglerna är bra (med 24 månader "tuta-o-kör" fr.o.m. senaste besiktning), så det har jag inget att anmärka på.

23

Att jag tyckte att det var förvånande beror på att detta gäller alla fordon, inte bara de med 24-månaders period samt att det har ventilerats på olika fordon sedan avregleringen infördes, även varit föremål för artiklar i dagspressen.

Ja men blev kallad förr, men det var ingen garanti att man blev det. Min mor blev inte kallad men bokade en tid själv. Nu får man förslag, i bästa fall.

Ali G