Jag har aldrig gett särskilt mycket för startgasmetoden som vakuumläckagesökare. Flera gånger har det visat sig att man kan missa små vakuumläckor som startgasen helt enkelt inte påverkar. Dessutom är det ju med viss oro man sprutar dietyleter på varma motordelar, flamman på burken finns där av en anledning, extremt brandfarligt. Tror mer på att använda örat för att hitta dessa läckor isf, men då gäller det att börja träna upp den förmågan. Uppe vid spjällaxeln är det frågan hur stort undertrycket är, om man ens kan tala om vakuum där? Om soppan letar sig ut där, vore det otroligt om startgasen ville leta sig in samma väg, eller?
Du kan ju ha en felfri förgasare ändå, men förutsatt att alla skruvar och muttrar är åtdragna i insuget, så skulle jag nog bortse från möjligheten att det rör sig om ett vakuumläck. Det är då troligare ett förgasar- eller tändningsfel, för en vakuumläcka brukar ge orolig tomgång medan de högre varvtalen går bättre och jämnare.
När Michaelth talar om att gå upp i bränslemängd menar han nog inte bara att ställa upp blandskruven, utan att man ska byta till ett större huvudmunstycke. Något som säkert kan avhjälpa felet delvis, men jag ställer mig frågande till om det är den enda lösningen på problemet. Att köra på en fetare bränsleblandning än fabriksspec är annars ingen dum idé, motorerna våra brukar gå jämnare och framförallt lite svalare och med mindre risk för spikningar.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't