1

Håller på med en kompis Late Bay -73.
Motorn stryper sig vid gaspådrag, t.ex. bromsar in o växlar ner till tvåan och sen smyger sig på gasen så tvärdör den och du får ge fullgas för den ska vakna.
Har renoverat och rengjort förgasaren (PICT 34) och monterat ett brytarlöst tändsystem samt ställt tändningen enl. märket på remskivan med stroboskop.
Stryper sig fortfarande!
Den går dock perfekt på tomgång och om du står och gasar obelastad.

Någon som har lite idéer om orsaken?? ICQ/ab

2

Rör sig fördelaren som den skall?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack för tipset.
Om du menar vacuum omställningen och centrifugal omställningen så gör dom det.
Suger jag i vacuum slangen så rör plattan sig ett par mm. Frågan är om det är tillräckligt ICQ/ac ?
Centrifugalvikterna slår ut fint.

4

Jag tror att det du beskriver är samma fenomen som brukar beskrivas som "flat spot". Det är som att förgasaren liksom inte svarar på gaspådrag. Tomgång och höga varvtal (motorvägsfart) går bra, men vid accelerationer så svarar gasaren med att snarast "bromsa in" för att efter ett tag (med sakta ökande varvtal) ge gradvis mer effekt. Fenomenet som jag upplevt det har varit olika allvarligt på olika gasare. Fenomenet beror på (enligt mig) glappande spjällaxlar, ibland kan man se att axelns infästning är "fuktig" av bensin. En annan aspekt som kan vara förbisedd är flottörhusets nålventil, men den byts som regel ut om man kostar på en packningssats. Bussningarna för spjällaxeln byts normalt inte, det är därför intressant med olika personers erfarenheter och åsikter. Ämnet har avhandlats ett par gånger redan, sök på flat spot så kan du lära dig mer.

Det kan ju såklart vara något annat också/istället, men jag brukar felsöka bilar genom att gå på den samlade erfarenheten genom att googla mig runt och sen utgå från bilmodellens vanligaste fel. Ofta får man en känsla av att det är ett standardfel redan innan man börjat skruva. Fördelare finns det också en del läsvärt kring på forumet, sök/kolla i forumet, jag har dock ingen egen erfarenhet kring att renovera/felsöka fördelare. Dock är jag övertygad om att en korrekt ställd tändpunkt (genom hela registret) bra stift, färska kablar osv är viktigt på dessa motorer. Fått höra det från en gammal folkamek som att "de är känsliga i tändsystemet". Med det sagt är det ju såklart viktigt att fördelarens tändkurva hänger med vid skiftande varvtal.

Lycka till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Spjällaxeln är inte sliten och den tar inte tjuvluft någonstans som jag har upptäckt när jag sprutade en massa startgas runt förgasare/spjällaxel och insugsrör. Ingen varavtalsökning alls.
Någon som har tips om en tråd som behandlar fördelare och vacuum förställning?

6

Tänk på att dagens bränsle är energifattigare än förr då man nu blandar i billigare sprit.. Därför brukar man.. Om jag fattat rätt behöva gå upp i bränslemängd.. Något.. Hur är färgen på stiften??
Säger inte att detta är felet. Men när man håller på med gamla maskiner så kan flertalet små "fel" inverka..
Hur är komprisionen i motorn.. Dvs hur sliten är den.... Kanske dags för en renovering.. Maskinerna e ju gamla i almänhet, och byggdes inte för evig hållbarhet..tyvärr.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Motorn är ganska nyrenoverad och färgen på stiften är fin(ljusbruna). Kompet är bra.  Har även försökt och feta på blandningen utan något märkbart resultat.

8

Fungerar acceleratorpumpen som den ska?

9

Acc-pumpen fung. och där sitter ett nytt membran.

10

Jag har aldrig gett särskilt mycket för startgasmetoden som vakuumläckagesökare. Flera gånger har det visat sig att man kan missa små vakuumläckor som startgasen helt enkelt inte påverkar. Dessutom är det ju med viss oro man sprutar dietyleter på varma motordelar, flamman på burken finns där av en anledning, extremt brandfarligt. Tror mer på att använda örat för att hitta dessa läckor isf, men då gäller det att börja träna upp den förmågan. Uppe vid spjällaxeln är det frågan hur stort undertrycket är, om man ens kan tala om vakuum där? Om soppan letar sig ut där, vore det otroligt om startgasen ville leta sig in samma väg, eller?

Du kan ju ha en felfri förgasare ändå, men förutsatt att alla skruvar och muttrar är åtdragna i insuget, så skulle jag nog bortse från möjligheten att det rör sig om ett vakuumläck. Det är då troligare ett förgasar- eller tändningsfel, för en vakuumläcka brukar ge orolig tomgång medan de högre varvtalen går bättre och jämnare.

När Michaelth talar om att gå upp i bränslemängd menar han nog inte bara att ställa upp blandskruven, utan att man ska byta till ett större huvudmunstycke. Något som säkert kan avhjälpa felet delvis, men jag ställer mig frågande till om det är den enda lösningen på problemet. Att köra på en fetare bränsleblandning än fabriksspec är annars ingen dum idé, motorerna våra brukar gå jämnare och framförallt lite svalare och med mindre risk för spikningar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Funkar accpumpen?

Vacumläcka borde inte ge dylika symptom tycker jag.

"ljushuvud"