376

Efter lite funderande på alternativen som föreslagits att reparera reflektorn så valde jag att rota fram en annan insats  ICQ/ag

Borrade ur de gamla nitarna som höll nummerskyltsarmaturen och måttade in den på ersättningsinsatsen och nitade fast den där istället.

Sedan provmonterade jag den på motorluckan för att få lite känsla av att "något blir färdigt"....eller kanske bara för att inte slarva bort den bland allt annat skrot  ICQ/ad

Men hur som helst så blev det ju bra  ICQ/ab

Post's attachments

2016-09-22 20.21.41.jpg, 140.67 kb, 800 x 450
2016-09-22 20.21.41.jpg 140.67 kb, 178 downloads since 2016-10-03 

2016-09-22 21.40.43.jpg, 157.15 kb, 800 x 450
2016-09-22 21.40.43.jpg 157.15 kb, 192 downloads since 2016-10-03 

2016-09-22 21.46.01.jpg, 145.8 kb, 800 x 450
2016-09-22 21.46.01.jpg 145.8 kb, 175 downloads since 2016-10-03 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

377

Snyggt!

378

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

379

Grottade vidare bland allt bröte för att finna saker att göra istället för att bocka plåt.

Hittade ett par torisionslagringslock som var i hyffsat skick, räckte faktiskt bara med att skrapa rent dom och plaska på lite färg.

Kul med sånna här småprojekt som det finns något slut på  ICQ/ab
Alltså, missförstå mig rätt nu! Är ju trots allt huuuur mycket jobb som helst kvar, men alla dessa småstunder i sammanhanget ger en ju lite hopp om att orka ända fram till slutet av Fas 1 i detta projekt.

Men snart så kanske jag fått tillbaks gnistan så ni får se nån plåtbit som vridits till någe oigenkännligt....  ICQ/ad

Post's attachments

2016-09-22 22.15.40.jpg, 178.17 kb, 800 x 450
2016-09-22 22.15.40.jpg 178.17 kb, 184 downloads since 2016-10-05 

2016-09-22 23.26.08.jpg, 134.01 kb, 800 x 450
2016-09-22 23.26.08.jpg 134.01 kb, 192 downloads since 2016-10-05 

2016-09-25 20.36.57.jpg, 147.67 kb, 800 x 450
2016-09-25 20.36.57.jpg 147.67 kb, 186 downloads since 2016-10-05 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

380

Hejsan igen  ICQ/ab

Av en händelse så såg jag att själva plastlinsen för nummerskyltsbelysningen var lite påmålad med blå färg och att rosten färgat av sig i plasten när jag monterade bromsljusarmaturen. ( Eller är det i ren desperation på jakt efter grejer att göra istället för att behöva bocka plåt?? kanske fått plåtskräcksjukan  ICQ/ac  )

Och eftersom jag inte har någon lust att byta bara för det och att den var hyffsat hel, eller snarare att den bara hade ett par små sprickor vid skruvhålen så gav jag den en chans.

Och efter lite försiktigt skrapande med ett nytt knivblad och slipade ännu försiktigare med en slipduk så gick jag lös med lite autosol på slutet.
Jag blev lite förvånad att även de flesta rostfläckarna försvann, trodde nog att det hade krupit in långt in i plasten, men tydligen inte  ICQ/ab

Och som synes så "gick det åt helvete" med att rädda båda de försänkta M4 skruvarna, så nu börjar jakten på 1st sådan  ICQ/ag Kan väl säga såhääär, det är jäkligt vanligt med X-skalle i samlingarna....  Default/hmm å är det spår skruv så kan man ju ge sig tusan på att det är plattskallar istället för kullrig skalle....  ICQ/ad

Men i värsta fall så får jag väl skruva tillbaks den med lite olika skruvar.....fast det ser ju för jäkligt ut....eller byta båda mot X-skallar.....men till slut: VEM bryr sig  Default/lol  Default/lol  Default/lol

För jag har säkerligen slarvat bort skruvarna tills dess  ICQ/ad

Nu får vi väl se vad jag hittar på till nästa gång? Finns ju fler löstagbara saker på en buss har dom sagt  ICQ/ab

Post's attachments

2016-10-06 21.43.36.jpg, 162.95 kb, 800 x 450
2016-10-06 21.43.36.jpg 162.95 kb, 199 downloads since 2016-10-07 

2016-10-06 22.06.50.jpg, 190.41 kb, 800 x 450
2016-10-06 22.06.50.jpg 190.41 kb, 191 downloads since 2016-10-07 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

381

Blir fint det dära.  Skruvar av rätt kullerförsänkt modell sitter väl på diverse VW-Hella backlampor/dimbakljus.
Värre är om du ska gå "all in" och ha exakt rätt muttrar...De är ju av helt oförklarliga skäl väldigt låga/tunna.. ICQ/ad
Hittar du inget så kan jag skicka så du inte ligger sömnlös.  ICQ/ae

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

382

Kom ju på att jag helt glömt ihåg att skriva någe ord om själva bärgningen, för det har jag väl inte gjort va??


Björn Olsén hade fått tips om denna skrot och att där huserade en alldeles unik Dubbelhytt. Och trots alla "varningar" om att det är ingen som fått köpa något av "Palle".....någonsin!! Även om en å annan blivit "lovade" fordon från skroten så har det spruckit.

Hur det nu var så hade Björn under hösten 2009 tagit kontakt med "Palle" som hade den beryktade privata skroten i Morkarla alldeles nordost om Uppsala. och var välkommen upp att titta.

Men eftersom Björn har osedvanligt bra social kompetens och "snackar med bönder på bönders vis" så fick han väldigt bra kontakt med "Palle" och dom kom överens om att det skulle gå bra framåt våren året efter, han skulle bara röja lite väg fram till Dubbelhyttarn, flytta på "lite" annat skrot så att säga.
Och det är väl ungefär samma visa som en del andra också fått tidigare.

När det började närma sig våren 2010 så ringde Björn för att checka av att allt fortfarande var OK, men fick inget svar....helt dött i telefonen ett flertal gånger! Meeen så typiskt!

Till slut så svarade "Palles" fru, och det visade sig att "Palle" hade kilat vidare under senhösten 2009  ICQ/ac

Men som tur var så kom Änkan ihåg Björn och hur otroligt trevlig han var samt att "Palle" och Björn hade kommit överens om Dubbelhyttsaffärn.

MEN! NU blev goda råd dyra! Änkan hade redan kontaktat ett skrotbolag som skulle komma och pressa allt skrot  Default/yikes och dom skulle börja så fort all snö var borta.....ojojoj vilken panik det var!!

Björn for upp fort som tusan för att säkra och förbereda hämtning samt betala för sig så att affären blev klar. Men tyvärr så fick han inga fordon med sig hem då det var alldeles för mycket snö kvar, för ni kommer väl ihåg att det var osedvanligt mycke av lappmögel denna vinter?  ICQ/ab

Som ni ser på bilden så stod den ganska tajt mot en annan buss, + att den hängde lite på en sten.

fortsättning framöver

Post's attachments

20100424020.jpg, 749.61 kb, 800 x 450
20100424020.jpg 749.61 kb, 217 downloads since 2016-10-09 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

383

Fortsättning>>>

Det var äntligen dags att åka och hämta Dubbelhyttarn, och Björn hade lyckats lura med mig på detta äventyr  ICQ/ae  Kan väl säga att jag inte var så speciellt svårövertalad  Default/lol

Har ju drömt om att få se denna vagn ända sedan den dök upp på någon skrotbild på någe Saab-forum, eller om det var någe Volvo-forum för en herrans massa år sedan.

Men som sagt, riktigt kul att denna räddades i sista sekund, samt att det var just Björn som la vantarna på den  ICQ/ab ....fast visst! jag var lite avundsjuk såklart, men inte sjukligt, då jag gläds åt andras lycka  ICQ/ab

Men absolut att jag flaggade för att jag var intresserad om han en dag skulle komma på bättre tankar å sälja....till mig alltså  ICQ/ad


När vi till slut kom på plats så började vi med att frigöra pickisen från möllan, och det var lite gränsfall då detta var i slutet av april om jag mins rätt?....oj, det gjorde jag visst, det står ju den 24/4-2010 i bildinfot  ICQ/ag
För i skuggiga områden så var det fortfarande snö kvar, och tjälen hade inte släppt sitt grepp riktigt överallt.

Till slut så hade vi meckat loss alla hjul och dragit loss alla trummor och plockat ur alla bromsbelägg för att den skulle rulla lite lättare. Och tur var väl det, för underredet på denna vagn har ju verkligen sett sina bästa dagar  ICQ/ad 

Hade den haft låsta hjul så hade det säkert slutat med en tvådelad eller tredelad dubbelhytt.

Fortsättning kommer...

Post's attachments

20100424021.jpg, 784.56 kb, 800 x 450
20100424021.jpg 784.56 kb, 192 downloads since 2016-10-10 

20100424023.jpg, 758.41 kb, 800 x 450
20100424023.jpg 758.41 kb, 201 downloads since 2016-10-10 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

384

Härligt och få lite historia på denna underbara pickis ICQ/ab

385

Kjellgren skrev:

Härligt och få lite historia på denna underbara pickis ICQ/ab


Tänk att jag tänkte på dig inför nästkommande inlägg  ICQ/ae  ICQ/ab  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

386

Barndoor51 skrev:
Kjellgren skrev:

Härligt och få lite historia på denna underbara pickis ICQ/ab


Tänk att jag tänkte på dig inför nästkommande inlägg  ICQ/ae  ICQ/ab  ICQ/ag

Nu snackar vi cliffhanger ICQ/ag

387

Väldans tur att du räddade den ICQ/ab Klart trevlig tråd ICQ/ab

388

Blev den andra bussen räddad?

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

389

Är ju sååå spännande de här  ICQ/ab

Nu när vi frilagt bromsarna så att det gick lite lättare att rulla så kom Björns elektriska winsch till användning, det var bara ett litet problem! Båda styrstagen var kraftigt böjda  ICQ/am så toe-in var det verkligen inte....  Default/hmm Höger framhjul ville till höger och vänster framhjul ville till vänster  ICQ/an Var precis som att försöka dra in hästen i hästkärran när den vet att det är "sista färden"....typ  ICQ/ad
Så det var tur att winschen var stark och envis samt att batteriet var fulladdat  ICQ/ab Och att det fanns lämpliga objekt att kroka fast vajern i för att leda pickisen åt rätt håll!

När vi ändå höll på så tyckte vi att det vore kul att fixa en liten samlingsbild med några andra bussar som stod där.
Jajjamensan!! Den superkända Prick-bussen stod också där och gottade sig  ICQ/ag

Faktum är faktiskt att den andra bussen som är en 56a om jag mins rätt? Är en Prick-buss också! Syns loggorester av det lite här å där på den. Detta gör ju att jag klämt på 3st Prickbussar  ICQ/ae är ju lite coolt det mää  ICQ/af

Fortsättning följer>>

Post's attachments

20100424024.jpg, 758.53 kb, 800 x 450
20100424024.jpg 758.53 kb, 245 downloads since 2016-10-12 

20100424030.jpg, 837.37 kb, 800 x 450
20100424030.jpg 837.37 kb, 208 downloads since 2016-10-12 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

390

Oj, vilka bilder! Dessa har jag inte sett förrut så dom sparar jag. Tack för att du delar med dig. Var faktiskt ute och klappade lite på bussen nu ikväll och i eftermiddags fick jag ett mail på att ett paket var på väg från England så snart ska det förhoppningsvis hände lite mer ICQ/ab

391

En syn man sällan (aldrig?!) ser nu för tiden. Härliga bilder på typ 2:orna!  ICQ/ab

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

392

Kul att se dessa bilder ICQ/af  ICQ/af

393

Tackar!  ICQ/ab

Nu när det bara var en uppförsbacke kvar att forcera, och med lite omplacering av winschen några gånger för att komma i närheten av släpkärran som stod där uppe på toppen och väntade, så lyckades vi till slut förankra dubbelhyttarn....eller snarare spänna fast hjulen mot kärran, för huuur ska man få fast allt löst sladdrande på en hopplöst sopslut fordon??
Tyvärr hade vi inte kommit ihåg det supereffektiva sättet med att plasta in den med sån däringa plastfilm som brukar lindas runt palltransporter med varor.

Men det fick väl gå ändå tyckte Björn  ICQ/ag

Nu när uppdraget var slutfört och vi tagit en sista runda för att säkerställa att vi har glömt hälften så for vi hemmåt.

Fick höra efteråt av Björn att "halva pickupen" är nog utspridd efter hela vägen mellan Morkarla och Mariestad  Default/lol

När björn kommit hem och skulle till att lasta av dubbelhyttarn så insåg han att det inte var så lätt  Default/hmm hela bilen hade kroknat lite mer än "bra" så att chassiet hade börjat närma sig släpvagnens botten utan att karossen för den delen följde med...
Så han fick till att börja smida ihop en separat ram som kunde bultas i framvagnen och det bakre torisionsröret, han måttade på en frisk buss som han hade på lager, så att den inte skulle bli sååå sned.

Och den giggen/ramen har jag haft otrolig nytta av när jag gjorde i ordning ramen förut  ICQ/ab Den sitter fortfarande kvar därunder. Fast jag har försett den med hjul för att kunna flytta den vid behov.
Den kommer att få sitta där ända tills allt sitter ihop och den ska ner på backen på riktigt.


Och för Er som undrar vad som hände med de andra VW-fordonen i Morkarla så kan jag meddela att de blev pressade....allihoopa!


skojja bara  ICQ/ad
Vad jag kommer ihåg så räddade Björn följande fordon/prylar:
>"Binzen"
>"Prick bussen"
>56a skåpet som visade sig vara en "Prick buss" också
>Mangobussen som stod bredvid "Binzen"
>56a högerstyrd ovalbagge ( i trafik idag)
>en T3 "åttiotalare"
>en hjulförsedd "stationär" tändkulemotor, modell "übertung"

Sen har jag säkert glömt någe? men helt klart att det blev några vändor till Morkarla för honom  ICQ/ab

Det stod en "vanlig" splitt dubbelhytt där också, fast den hade en annan VW-fantast lagt beslag på som tur var.
Det stod ju även en till ovalbagge samt en splittbagge där, men de har jag ingen koll på var de hamnade? 

Så var det med dee!  ICQ/ag

Får hoppas att det kommer mer historier framöver, skulle vara roligt om det kommer fram ännu mer info och även en å annan del till "Binzen" som kanske hittar hem igen  ICQ/ab
Skulle ju vara fantastiskt om tex, stötfångarna skulle hitta hem igen  ICQ/ae eller kanske den där tillverkarskylten skulle dyka upp....men det kan man ju bara drömma om   ICQ/ab

Post's attachments

20100424032.jpg, 800.74 kb, 800 x 450
20100424032.jpg 800.74 kb, 189 downloads since 2016-10-14 

20100424041.jpg, 744.94 kb, 800 x 450
20100424041.jpg 744.94 kb, 199 downloads since 2016-10-14 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

394

Pressades dom andra bilarna utan vidare? Default/yikes

395

umekille skrev:

Pressades dom andra bilarna utan vidare? Default/yikes

Tror, utan å veta att skrotfirman som anlitades sparade några fordon, det stod en 55a Ford där som synts på någe skrotkort som firman lagt ut till salu.
Troligen så försvann nog de flesta  ICQ/an

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

396

Fick tips att de fanns en dubbelhytt på Morkala skroten, de här var innan jag fick tag på min -59a.
Dessvärre för mig så var den redan såld när jag fick tipset.
Här är iaf lite bilder på nämnda bubblor som fanns där, fanns även ett gäng -60 talare..

Post's attachments

DSC_0144.JPG, 656.19 kb, 1240 x 830
DSC_0144.JPG 656.19 kb, 200 downloads since 2016-10-15 

DSC_0149.JPG, 487.69 kb, 1085 x 726
DSC_0149.JPG 487.69 kb, 180 downloads since 2016-10-15 

DSC_0158.JPG, 656.86 kb, 1936 x 1296
DSC_0158.JPG 656.86 kb, 178 downloads since 2016-10-15 

DSC_0178.JPG, 661.62 kb, 1936 x 1296
DSC_0178.JPG 661.62 kb, 189 downloads since 2016-10-15 

DSC_0179.JPG, 673.03 kb, 1936 x 1296
DSC_0179.JPG 673.03 kb, 179 downloads since 2016-10-15 

397

Köpte inte nåt där, men minns jag rätt ville hon ha 1000:- st för bubblorna

Post's attachments

DSC_0183.JPG, 670.05 kb, 1936 x 1296
DSC_0183.JPG 670.05 kb, 208 downloads since 2016-10-15 

DSC_0185.JPG, 667.96 kb, 1936 x 1296
DSC_0185.JPG 667.96 kb, 187 downloads since 2016-10-15 

DSC_0192.JPG, 731.65 kb, 1936 x 1296
DSC_0192.JPG 731.65 kb, 193 downloads since 2016-10-15 

DSC_0201.JPG, 674.61 kb, 1936 x 1296
DSC_0201.JPG 674.61 kb, 192 downloads since 2016-10-15 

DSC_0215.JPG, 662.22 kb, 1936 x 1296
DSC_0215.JPG 662.22 kb, 189 downloads since 2016-10-15 

398

Blev inte så många bilder, de vräkte ner när vi var där å kikade

Post's attachments

DSC_0219.JPG, 661.26 kb, 1936 x 1296
DSC_0219.JPG 661.26 kb, 195 downloads since 2016-10-15 

DSC_0231.JPG, 670.71 kb, 1936 x 1296
DSC_0231.JPG 670.71 kb, 195 downloads since 2016-10-15 

399

Härliga bilder Fredrik  ICQ/ag
Då måste du ju varit där precis mellan Björns hämtningar,

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

400

Om de var mellan hans hämtningar vet jag inte, men den enda typ2 som fanns där var dubbelhytten som du tipsade mig om.
Men som hon som ägde allt sa så var den tingad och "han kommer nog att hämta den för han har monterat på framvagn på den"
Hon har inte ringt mig än, men jag sitter vid telefon å väntar varje dag... ICQ/ab