Det är som sagts, så att en växelströmsgenerator har en större diameter, och då är det inte alla bränslepumpar som får plats under denna generator, annars har ju laddning och bränslepumpning inget med varandra att göra....
de senare 1600 AS-motorerna hade växelströmmare, och AD samt AS var väl kanske litet törstigare än 12-, 13-, och vad 1500-motorerna var, och då kan det ju tänkas att dessa pumpar hade litet mer kapacitet, vilket diskuterats här på forumet tidigare, då det hänt att de motorerna med mindre cylindervolym fått för mycket soppa, förgasarna flödar över etc... särskilt som nålventilen i flottörhuset inte sluter tätt, men det är en annan historia.
Stötstängerna till bränslepumparna har olika längd på olika motorer, fråga mig inte hur det skall vara för det vet jag inte, troligtvis har det med kamaxeln att göra.
Sedan är det en annan grej jag upptäckt, det är den där "plastgrejen" under pumpen som stötstången löper igenom, materielat kallas av många för "Bakelit" men det heter mer korrekt "fenoplast", (Bakelit är ett reg. varumärke, jämför med Bulldozer, Jeep, Vespa och Frigolit, alltså; bandschaktare, terrängbil, skoter och cellplast). Iallafall så kan stötstången fastna i sitt översta läge i loppet, hålet. Att sätta upp denna stötstång i en borrmaskin och låta den rotera där samtidigt som man putsar av den med en smärgelduk brukar hjälpa.
Sedan har ju dessa bränslepumpar en förmåga att gå sönder efter bara 40-50 års drift, ja värre är det vid stillastående, då membranet inuti torkar ut och får torrsprickor, de äldre modellerna tål väl inte heller vår modernare bensinkvalitet. Man kan ju tycka att kavaliten kunde vara högre så att de höll i minst 50 år till... var kan man reklamera?
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."