1

Jag håller på att försöka få igång en 1600dp. Bränslepumpen har jag använt på en 1200 där den fungerade, sen flyttade jag den till en 1300 och där funkade den också, men nu när jag flyttade den till 1600an så kommer inte bränslet fram. Jag har även flyttat över stötstången då den som satt i 1600an inte var av samma längd.

Så! Det kommer ingen soppa. Jag har sugit igenom soppa så det är inte stopp, men den matar det inte för egen maskin som sagt. Vad är fel?

2

Köp en renoveringssats den är nog i behov av renovering. Är det en soppapump för likströmare så var det nog därför det inte var samma längd på stötstången på 1600 som kanske har växelströmsgenerator, de har olika längd. Fast om det sitter en växelströmmare på så passar nog inte pumpen för likströmmare.

Bubbla -62

3

Oavsett om det är växelström eller inte, jag har flyttat över stötstången med pumpen som jag vet fungerar. Eller kan inte växelströmsmotorer fysiskt använda komplett bränslepump från likströmsmotorer? Kan nån förklara varför det i så fall inte fungerar?

4

Om du bara vet att stötstången sticker upp med rätt mått så spelar det i gen roll vilken generator du har. Tror det handlar om att växelströmmare är större så alla typer av bränslepumpar får inte plats.
Mät och kolla hur mkt stången rör sig.
Lycka till!
Martin A

5

Det är som sagts, så att en växelströmsgenerator har en större diameter, och då är det inte alla bränslepumpar som får plats under denna generator, annars har ju laddning och bränslepumpning inget med varandra att göra....
de senare 1600 AS-motorerna hade växelströmmare, och AD samt AS var väl kanske litet törstigare än 12-, 13-, och vad 1500-motorerna var, och då kan det ju tänkas att dessa pumpar hade litet mer kapacitet, vilket diskuterats här på forumet tidigare, då det hänt att de motorerna med mindre cylindervolym fått för mycket soppa, förgasarna flödar över etc... särskilt som nålventilen i flottörhuset inte sluter tätt, men det är en annan historia.

Stötstängerna till bränslepumparna har olika längd på olika motorer, fråga mig inte hur det skall vara för det vet jag inte, troligtvis har det med kamaxeln att göra.

Sedan är det en annan grej jag upptäckt, det är den där "plastgrejen" under pumpen som stötstången löper igenom, materielat kallas av många för "Bakelit" men det heter mer korrekt "fenoplast", (Bakelit är ett reg. varumärke, jämför med Bulldozer, Jeep, Vespa och Frigolit, alltså; bandschaktare, terrängbil, skoter och cellplast). Iallafall så kan stötstången fastna i sitt översta läge i loppet, hålet. Att sätta upp denna stötstång i en borrmaskin och låta den rotera där samtidigt som man putsar av den med en smärgelduk brukar hjälpa.

Sedan har ju dessa bränslepumpar en förmåga att gå sönder efter bara 40-50 års drift, ja värre är det vid stillastående, då membranet inuti torkar ut och får torrsprickor, de äldre modellerna tål väl inte heller vår modernare bensinkvalitet. Man kan ju tycka att kavaliten kunde vara högre så att de höll i minst 50 år till... var kan man reklamera?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Stötstången är nog kortare för att "armen" i den ena bränslepumpen sitter längre ner, vilket gör att den inte behöver gå lika högt. Stötstången i sig glider jättesnällt i "fenoplasten", så jag tror inte det är problemet heller. Men det kanske helt enkelt är så tråkigt att nuvarande pump helt enkelt av nån anledning gått sönder, tråkigt nog.

7

Dum fråga kanske men har du koll på inlopp och utlopp?
Är enköare än vad man tror att blanda ihop dom och då kommer det ingen soppa...

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Fattigmansporsche skrev:

Dum fråga kanske men har du koll på inlopp och utlopp?
Är enköare än vad man tror att blanda ihop dom och då kommer det ingen soppa...

Det hade varit önskvärt om de vore så enkelt ICQ/ab men inloppet är som en gängat och likaså ledningen in (typ som där ett bromsrör går in i ett bromsok) så det är helt omöjligt att de sitter fel.

9

Alriksson skrev:

Jag håller på att försöka få igång en 1600dp. Bränslepumpen har jag använt på en 1200 där den fungerade, sen flyttade jag den till en 1300 och där funkade den också, men nu när jag flyttade den till 1600an så kommer inte bränslet fram. Jag har även flyttat över stötstången då den som satt i 1600an inte var av samma längd.

Så! Det kommer ingen soppa. Jag har sugit igenom soppa så det är inte stopp, men den matar det inte för egen maskin som sagt. Vad är fel?

rinner det soppa ur ledningen från tanken  (det skall rinna mycket där )
i bland är det slangen under tanken som kan vara eller
filtret i tanken kan vara tätt (mycket vanligt )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke