Generatorn borde inte gå sönder om den överguvudtaget inte är inkopplad alls, vare sig till batteriet eller till regulatorn.
Det som händer när man bryter strömmen till batteriet under gång är att regulatorn försöker styra ut spänning och ström i fältlindningen, en spänning som blir för hög så att dioderna går sönder.
DF, D+ och D- är oanslutna så bildas inget magnetfält inne i generatorn, och då blir det ingen farlig spänning ut mot B+, generatorn roterar "i tomme", obelastad, så inget borde kunna gå sönder.
Då nu inte ens regulatorn är inkopplad borde ingentinger gå sönder.
Men i ärlighetens namn har jag aldrig testat. Jag har en Beach-buggy som agerat testbänk till olika motorer, då det är lätt att byta maskin i den, och då har buggyns elsystem kopplats ihop med motorns. Det kan ju vara bra att kolla generaton också då man ändå provkör motorn.
Men om du även tar bort drivremmen så roterar ju inte generatorn, kan inte gå sönder, å andra sidan får du ingen kylning.... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."