1

Ska om inte allt för långt bort, starta upp min nybygda motor löst i provbänk.  Och vad jag förstår så måste man även koppla in generatorn (växelströmmare) för att undvika att den bänner sönder sig själv utan att vara inkopplad elektriskt.
Hur ska man då koppla då jag inte har inbygd laddregulator ( då den sitter kvar i bilen ) ?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Generatorn borde inte gå sönder om den överguvudtaget inte är inkopplad alls, vare sig till batteriet eller till regulatorn.

Det som händer när man bryter strömmen till batteriet under gång är att regulatorn försöker styra ut spänning och ström i fältlindningen, en spänning som blir för hög så att dioderna går sönder.

DF, D+ och D- är oanslutna så bildas inget magnetfält inne i generatorn, och då blir det ingen farlig spänning ut mot B+, generatorn roterar "i tomme", obelastad, så inget borde kunna gå sönder.

Då nu inte ens regulatorn är inkopplad borde ingentinger gå sönder.
Men i ärlighetens namn har jag aldrig testat. Jag har en Beach-buggy som agerat testbänk till olika motorer, då det är lätt att byta maskin i den, och då har buggyns elsystem kopplats ihop med motorns. Det kan ju vara bra att kolla generaton också då man ändå provkör motorn.

Men om du även tar bort drivremmen så roterar ju inte generatorn, kan inte gå sönder, å andra sidan får du ingen kylning.... ICQ/ac

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Vid närmare eftertanke hade jag nog gjort så att jag hade skruvat ur regulaton ur bilen, anslutit den med tre tillfälliga kablar, de tre anslutningarna på generaror och regulator har samma bokstäver, enligt inlägget ovan. Sedan anslutit batteriplus och minus. Du behöver ju ändå spänning till tändsystemet (och till startmotorn?)...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Har också varit inne på att köra in motorn utan kylfläkten. Men det kanske blir för varmt även vid den här årstiden. Motorn ska ju ändå gå i 15-20 minuter på 15-2000 v/min.
Spänning till både startmotorn och tändningen finns redan. Men det är bara det här med generatorn om det ska/bör vara inkopplad eller ej. Diodbryggan är ju inte direkt billig att köpa ny...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Om nu inte regulatorn är inkopplad så bildas det ju inget magnetfält inne i generatorns fältspole, DF, och utan magnetfält ingen spänning till dioder eller till B+, så teoretiskt är det lugnt.
Men jag har andrig testat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Om man nu ska köra generatorn i "det tomma" och utan regulator... och ändå är osäker... skulle det inte gå att koppla en multimeter på generatorn och se om den ev. skulle bli att ladda? Och OM det skulle bli så, då är det ju bara att stanna motorn igen och avbryta.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Kör inte utan regulator. Du bränner diodbrygga då. Har provat  ICQ/af

8 Senaste redigerad av germanbug (2016-09-28 07:38:34)

Ok...
Här blev det en rejäl vändning...

Det är den här modellen jag har av anslutning:

http://forumbilder.se/FB3K8/308992.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Det är den gamla generator typen med extern laddningsrelä.

T2b taigagrön ´77

10

niklasg skrev:

Kör inte utan regulator. Du bränner diodbrygga då. Har provat  ICQ/af

Även på en helt urkopplad generator?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Ja

T2b taigagrön ´77

12

Hmm... Knepigt...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

13

I teori så magnetiseras inte rotorn utan laddrelä och spänning till lindningen.
I teorin borde generatorn klara sig.

Men... Teori och praktik går ju inte alltid hand i hand.

En stålbit som varit elektro magnetiserad 100-tals, 1000-tals timmar (rotorn) blir lite magnetisk i sig. När motorn kommer upp i varv så räcker denna magnetism för att få ut lite spänning i generatorn denna spänning magnetiserar rotorn och laddningen är igång.
Om inte regulator eller batteri är inkopplat då så kan man räkna ut vad som händer.

Koppla in reläet. Men du behöver inte bemöda dig med laddlampa.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14

Körde in min motor utan inkopplad generator(samma typ av generator) fungerade utan problem.

15

Känns lite 50/50 att det går... eller inte... Med eller utan inkopplad generator.

Har hört mig för lite på annat håll nu, och det rekommenderas som tidigare svar här, att regulatorn bör vara inkopplad.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16

Jag hade nog en jäkla tur en sommar för en del år sedan, visserligen i båten, men en Bosch växelströmmare. I motorrummet hade det uppstått ett kabelbrott i kabetstammen till generatorn, kablarna var tajt fastsatta med buntband i ett skott, motorn rörde sig pga mjuka motorkuddar, och en multikontakt samt en kabelsko slets loss. Jag upptäckte att ameperemätaren visade noll, ingen laddning, ingen indikation på laddlampan eller motorlarmet, men var ju tvungen att få båten i hamn, det rörde sig om en dieselmotor. Trodde generatorn var kass. Men den hade klarat sig mirakulöst då... då den var helt och hållet oansluten, kanske...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Nu är regulatorn urplockad ur bilen och monterad lite provisoriskt på den nya motorn... ICQ/ab

http://forumbilder.se/FB3N9/img-2867.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18

Ja vad bra!
Min erfarenhet av de där "plastregulatorerna" från Hella, är att det tre jag mätt på ger för gör så att generatorn ger för hög utspänning, en jag hade var blå och den gav 14,5 volt ut, och då gasade batteriet, det blidades vätgas, knallgas, och det var ju svårt att sova på den kemilektionen då man fick lära sig vad denna gas hade för egenskaper, sedan är det väl en och annan som minns eller iallafall sett Youtubekilppet med zeppelinaren "Hindenburg"....

När du ändå har allt uppkopplat i din provbänk, så kolla vad din generator ger för utspänning,mät med voltmeter mellan B+ och godset, eller mät över batteriet då motorn går. 13,9 V är lagom, 14,2 är för mycket, du skall iallafall inte ha mer än 14,2 volt där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Motorn är uppstartad och inkörd idag för första gången. Och allt verkar ha gått bra. Inga missljud eller konstigheter.
Mätte även över batteriet medans motorn gick. Och det var kring 13 volt ungefär. Så det lär ha fungerat ändå tillslut ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983