1

Hej
Någon som vet om man får byta till en tvåkrets hvbcyl. På en -66 typ 1 tillverkad i juli
Verkar som tvåkrets hvb. kom i augusti samma år
Trumbromsar runt om och hvbcyl. har kolvdia på 19 mm
Någon som sitter på den infon?

//Jan

Vad är livet utan en boxermotor

2

Vad som står i lagboken har jag inte koll på, men jag har bytt till tvåkrets på en Typ 1 1957 och en Typ 3 1964 och besiktigat flera gånger utan något påpekande. 95% av dagens besiktningsmän vet inte vad som satt original på våra bilar och de sista 5% har nog inget problem med en ändring som gör bilen säkrare.

Se till att dragningen av bromsrören och rören till bromsvätskebehållaren är snygg och sitter fast så är det ingen som kommer att säga något.

3

Ok tackar
Låter bra de, för om det blir säkrare borde ju inte va något problem det tycker man

Hade du bessat hos sfro


HenrikL skrev:

Vad som står i lagboken har jag inte koll på, men jag har bytt till tvåkrets på en Typ 1 1957 och en Typ 3 1964 och besiktigat flera gånger utan något påpekande. 95% av dagens besiktningsmän vet inte vad som satt original på våra bilar och de sista 5% har nog inget problem med en ändring som gör bilen säkrare.

Se till att dragningen av bromsrören och rören till bromsvätskebehållaren är snygg och sitter fast så är det ingen som kommer att säga något.

Vad är livet utan en boxermotor

4

Janne71 skrev:

Hade du bessat hos sfro

Nej, bara bytt och besiktigat som vanligt nästa gång.

5 Senaste redigerad av michaelth (2016-09-27 17:18:49)

Bara gör det, som sagt du uppdaterar ju bara broms systemet.. ICQ/ag men säg inget för är dom nitiska och kanske på dåligt humör.. Och känner sig maktfulkommna.. Men det får vi inte hoppas.. Ser allt friskt och bra ut, så blir dom flesta bara glada, när man kommer in med en veteranbil ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Som sagt, inte många som ser skillnad. Då är risken större att du åker på att bromsrören nöter mot annan detalj, om du inte är noggrann när du drar nya.
Byt så åker du säkrare ICQ/ab

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

7

Tackar
Kör på 2-krets hvb då

Vad är livet utan en boxermotor

8

Har haft  både en-krets och två-krets med vätskebehållaren direkt på cylindern utan att "de" frågat - bara som exempel....

9

Låter bra Mettis
Behållare med en påfyllning då typ Volvos


mettis skrev:

Har haft  både en-krets och två-krets med vätskebehållaren direkt på cylindern utan att "de" frågat - bara som exempel....

Vad är livet utan en boxermotor

10

Janne71 skrev:

Låter bra Mettis
Behållare med en påfyllning då typ Volvos


mettis skrev:

Har haft  både en-krets och två-krets med vätskebehållaren direkt på cylindern utan att "de" frågat - bara som exempel....

Eller två bromsvätskebehållare bredvid varandra, onödigt men fränt!  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Tja SAAB, Opel eller Volvo, hittade den i kompisens verkstad och tryckte dit den på min 50:a - på 80talet

http://i.imgur.com/edD2zFn.jpg

12

Kör med en 66a med huvudbromscylinder 2-krets, skivbromsar fram med Talbot ok och typ 3 trummor bak. Ändrat till 4 bult och 2176a under luckan. Besiktat två ggr med lätt släppt gasvajer utan anmärkningar. Men nu var det 3 år sen besiktningen gick ut ICQ/ac

De är inte såå noga iallafall

Man vet inte att man inte kan innan man provat.