1

Hej,
Jag letar efter värmekammare anno 79'.
Alt en renoverad 2.0 L motor till Bay 73' inkl värmekammare.

/A

2

Om du har en äldre värmekammare kan du modifiera den till 79:ans utförande genom att kapa av stosen och justera till portarna lite med slipstift. Jag testade det på Westfalian och det funkade bra.

Viktigt är att planslipa anliggningsytorna både på gamla och nya modellen eftersom de slår sig lite med tiden.

Post's attachments

DSCN3637.JPG, 162.56 kb, 1024 x 768
DSCN3637.JPG 162.56 kb, 184 downloads since 2011-07-25 

[

3

Tack Micke! Man kapar alltså av "det korta röret" och planslipar men struntar i hur själva hålet ser ut...?

4

Om du får tag i nya kammare med "rör" så kan vi byta för jag har nya utan rör.
P-I

5

okay, vi får se då...? tack!

6

Atreo skrev:

Tack Micke! Man kapar alltså av "det korta röret" och planslipar men struntar i hur själva hålet ser ut...?

När du kapat röret och lägger på packningen så skiljer det inte mycket på hålet bara lite finslip.
Men kan du byta till dig rätt kammare så är det mycket enklare.. ICQ/ad

[

7

givetvis, vi får se vad som händer... tack!

8

Har en sån som är till höger på bilden=slät och ny ge ett bud....   MVH Henke

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

9

har du en, inte två?

10

MickeW skrev:

Om du har en äldre värmekammare kan du modifiera den till 79:ans utförande genom att kapa av stosen och justera till portarna lite med slipstift. Jag testade det på Westfalian och det funkade bra.

Viktigt är att planslipa anliggningsytorna både på gamla och nya modellen eftersom de slår sig lite med tiden.

Jag förstår inte hur du gör det då med rören till cylindrar 2 och 3. Pinnbultarna sitter ju offset på 2:a och 3:a på en 79 topplock.
På >78 topplock ligger pinnbultarna centrerade för alla cylindrar.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

11

RAINIER skrev:
MickeW skrev:

Jag förstår inte hur du gör det då med rören till cylindrar 2 och 3. Pinnbultarna sitter ju offset på 2:a och 3:a på en 79 topplock.
På >78 topplock ligger pinnbultarna centrerade för alla cylindrar.

Njae.. 2:a och 3:e cylindrarnas pinnbultar är offset på tidigare topparna med.

OBS: Jag har bara gjort detta på högra sidan själv då vänstra kammaren var bytt tidigare. Det borde bli samma på vänster med.

[

12

Rainer är helt rätt, det går inte.

13

VW skrev:

Rainer är helt rätt, det går inte.

Tyvärr har både du och Rainier fel, jag gjorde det här förra året och det gick alldeles utmärkt Default/hmm

[

14

Only one, fast ny..........

15

Jag har flera >78 toppar liggande och alla har pinbultarna centrerarde/symetriska...
Kanse du kan lägga upp en bild av >78 toppar med offset pinnbultar?

16

Jag bytte på min 79 och satte ditt dom gammla kammarna efter ha kapat rören funkade perfekt... Sorry för OT

17

Ok, här är bildbeviset. Att pinnbultarna är förskjutna syns lättare med packningen på.

Post's attachments

DSCN3639.JPG, 171.12 kb, 1024 x 768
DSCN3639.JPG 171.12 kb, 193 downloads since 2011-07-27 

[

18

Jag tittade närmare mitt >78 topplock med en 79> packning på och du har faktiskt rätt !!! Så det borde funka ändå. Tack för tipsen, det löser många problem ICQ/ab

19

10 out of 10 Micke. mycket bra utbildning