Okej. Familjen bortrest över helgen, så nu har jag två hela dagar i garaget!
Var först i valet och kvalet om jag skulle försöka ge mej på en rullande renovering, eller på något sätt ta det lite i taget. Men eftersom där är rätt stora grejer som måste åtgärdas så kändes det i princip omöjligt att inte göra allt på en gång.
Den gamla suffletten var kass och vill inte gärna sätta dit en ny i en rostig och dålig kaross och ska man lacka om karossen måste man ju ändå riva i allt. Så katt + råtta = point of no return. Den stora nerplockningen har börjat! Och det dyker upp den ena överraskningen efter den andra...
Plockade ur motorn igår utan större dramatik och har precis fått av alla skärmarna. Vänster fram satt skärmarna med säkert fyra fem olika sorters storlekar på skallarna. Självborrade plåtskruv och till och med en betongbult hade man dragit i...
Bilen har tveklöst haft ett hårt liv, tjocka lager spackel och underredsmassa.
Sen är jag rätt fundersam till cabbalkarna... De ser ut som riktiga hemmabygge och de är dessutom fastsvetsade i karossen:

Så tar en kopp kaffe nu och samlar lite kraft innan jag tar fram vinkelslipen och börjar skära loss karossen från plattan.
Några frågor:
Någon som har något tips på hur man bäst lyfter av karossen på en cab? Utan att hela skiten viker ihop sig? De flesta guider jag sett innebär att man lyfter i kofångaren. Men det känns fel på cabben. Eller går det om man lämnar dörrarna i?
Finns det några punkter i karossen man kan lyfta i med en billyft? Eller något bra ställe att förankra en lyftstropp som man lyfter i med lyften?
Är det samma framruta i cabben som den täckta?
Är framskärmarna på 73:an samma som 70:an? Ligger galna mängder spackel just i där mellan och där är konstiga glipor mellan kaross och skärm.
Eftersom bakskärmarna är 73:a så kanske man varit i farten och skruva dit 73-skärmar fram också. (Med tanke på att huven är bredare på 73:an så borde skärmarna vara olika, eller? Eller är bara bilen krokig?
Slutligen, lite bilder:
Spackel:

Genomrostade bärande delar...

Mysko glapp: