1 Senaste redigerad av CabRobert (2016-09-24 19:36:34)

Jahapp, så då var det min tur att ge mej på en bubblarenovering!

Har efter några års utkik äntligen fått tag på ett bra objekt, en 1970 cabbe. Har i detta nu inte haft tid att riva särskilt mycket i den och förväntar mej en hel del överraskningar längs vägen. Min erfarenhet av denna typen av jobb är ganska begränsad. Har hjälp till att renovera med min frus 73:a en gång i tiden, men den gången togs en del genvägar. Denna gången är planen att gå hela vägen med att lyfta karossen av plattan, blästra, göra karossen  plåtren och byta ut allt som behöver bytas, men ändå hålla det på en rimlig nivå, vi får se var vi hamnar längs vägen.

Har nyligen flyttat och köpt ett nytt hus. Att det i huset ingick ett 100 kvm uppvärmt garage, med billyft, gör ju att alla förutsättningar finns. Men med två barn och ett i övrigt ganska hektiskt liv så är just nu den absolut största utmaningen få tid till renoveringen. Men har inte bråttom, så vi får se när den är klar.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=46741

Post's attachments

Attachment icon IMG_6567.jpg 133.35 kb, 80 downloads since 2016-09-24 

2

Kul att se din cabbe... Skönt med garaget yta och en lyft är guld värt...jag har svårt att tänka mig ett garage utan.
Tiden som förälder e ju alltid begränsad.men dom blir äldre.. Vet hur det var när ungarna lpg i vagnen utanför och senare tick banka liteunder bevakning... Och nu har dom egna ungar... Life goes on.
Bättre bar än snabbt.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Slänger upp lite grejer som jag hittat så här långt:

Här var det hål. Notera också de stora bakljusena. Nån gång har den fått nya bakskärmar. Planerar att jaga tag i en uppsättning skärmar och bakljuse av rätt årsmodell.
http://forumbilder.se/FB384/image010.jpg?width=300

Här förväntar jag mej lite jobb, + en av färgerna som bilen haft, har inte lyckats få helt klart för mej fram orginalfärgen, eventuellt röd, eller en mycket mindre ilsken grön
http://forumbilder.se/FB384/image014.jpg?width=300

Spisen. Det är en 1500:a (H0.. nånting i serienummer) Om den där original vet jag inte. Men tänkte ta reda på det genom ett certifikat så småningom. I planen igår att riva ner denna också, bytte olja det första jag gjorde och där var en hel del metallskräp i oljan... (Planen är att sila fram det sen, återkommer om det) Även lite skumt att det sitter ett remskydd, motorn kanske har suttit i en buggy? Eller finns det någon annan anledning att man sätter i en sån? Graderad remskiva är ju fint däremot! Den går skapligt, men misständer och tjoffar lite. Misstänker att tändningen och den automatiska justeringen, eller nåt annat inte är helt hundra, men det är långt kvar tills jag kommer pilla med det.
http://forumbilder.se/FB384/image005.jpg?width=300

4

michaelth skrev:

Kul att se din cabbe... Skönt med garaget yta och en lyft är guld värt...jag har svårt att tänka mig ett garage utan.

Japp, den har kommit till förvånandsvärt mycket användning..
Förresten, ser ni att det står tre bilar med boxermotor på samma 10 kvm ICQ/ab (Nästa projekt om en fem tio år sådär kanske är en bubbla med Subarumotor...  ICQ/ab )

5 Senaste redigerad av michaelth (2016-09-24 20:53:04)

Tja min buss får subba motor och låda... Och önskan e att cabben också skallfå det.. Men den e lite på afterburner sas..då subarus motorer är så jädra bra...
Att betala ca 19k för en ombyggnads sats för lådan e ju små pengar i sammanhanget...
Angående din vw motor så är det troligen en ex "buggy" motor..finns ju ingen anledning attt ha ett remskydd i en bil med täckt kaross... Det där luftfiltret är inte heller något att uppskatta.. Mycket bättre med ett original.
Att folk "uppdaterade" sina bilar med nyare lysen var vanligt för att därigenom upplevas som nyare..min cabbe kommer få mycket mindre/ "äldre" bakljus.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Kul med en cabbe tråd!
Om du inte skruvat renoverat vw förut så tänkte jag tipsa lite om var man läsa sig till bra tips osv.
Börjar med två mkt trevliga vert trådar här på boxervile.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29888
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15386

En annan bra sida att kolla lite på är
http://www.classicvwbugs.com/vw-restoration-tips/
Duktig kille som gör kortare videos i stil med "how to for dummies"

Bästa informations videorna tycker jag fortfarande att
http://www.bugmevideo.com  (finns att ladda ner från div fulsiter) Tycker det väl investerade pengar att köpa dom. Där finns bra steg för steg på bla motorrenovering och plåtarbete tex byter trösklar och golv och påvisar skilnaden i cabben och vanliga bilar osv
Sen är det den vanliga mekhanboken för moment osv ett måste!
Utöver det finns det väldigt mkt kunskap här på forumet!

Lycka till!  ICQ/ab

Ps Har själv två barn och lite fritid men kan tipsa om att timmarna mellan det att barnen somnar (i mitt fall runt 20:00 och midnatt räcker längre än vad man tror!!)

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Ang org färgen på din bil så verkar det som om det 1970 endast gick att beställa cabben i 5 färger en brungrå två röda och två blåa..
https://www.wolfsburgwest.com/colors/ref14.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Har en cab från 70. L90D, Pastellvit.

"Världen är full med tappade sugar"

9

Även Stout pratar i sin tråd om den färgen... kam vara att färgkartan är avsedd för USA?

Learning by experience is a great way to spend money...

10

Min cab från -70 är importerad från Tyskland och är i original L60D Elm Green.

11

Okej. Familjen bortrest över helgen, så nu har jag två hela dagar i garaget!
Var först i valet och kvalet om jag skulle försöka ge mej på en rullande renovering, eller på något sätt ta det lite i taget. Men eftersom där är rätt stora grejer som måste åtgärdas så kändes det i princip omöjligt att inte göra allt på en gång.
Den gamla suffletten var kass och vill inte gärna sätta dit en ny i en rostig och dålig kaross och ska man lacka om karossen måste man ju ändå riva i allt. Så katt + råtta =  point of no return. Den stora nerplockningen har börjat! Och det dyker upp den ena överraskningen efter den andra...

Plockade ur motorn igår utan större dramatik och har precis fått av alla skärmarna. Vänster fram satt skärmarna med säkert fyra fem olika sorters storlekar på skallarna. Självborrade plåtskruv och till och med en betongbult hade man dragit i...

Bilen har tveklöst haft ett hårt liv, tjocka lager spackel och underredsmassa.
Sen är jag rätt fundersam till cabbalkarna... De ser ut som riktiga hemmabygge och de är dessutom fastsvetsade i karossen:
http://forumbilder.se/FBDJ4/img-20161030-120704.jpg?width=300
Så tar en kopp kaffe nu och samlar lite kraft innan jag tar fram vinkelslipen och börjar skära loss karossen från plattan.

Några frågor:

Någon som har något tips på hur man bäst lyfter av karossen på en cab? Utan att hela skiten viker ihop sig? De flesta guider jag sett innebär att man lyfter i kofångaren. Men det känns fel på cabben. Eller går det om man lämnar dörrarna i?

Finns det några punkter i karossen man kan lyfta i med en billyft? Eller något bra ställe att förankra en lyftstropp som man lyfter i med lyften?

Är det samma framruta i cabben som den täckta?

Är framskärmarna på 73:an samma som 70:an? Ligger galna mängder spackel just i där mellan och där är konstiga glipor mellan kaross och skärm.
Eftersom bakskärmarna är 73:a så kanske man varit i farten och skruva dit 73-skärmar fram också. (Med tanke på att huven är bredare på 73:an så borde skärmarna vara olika, eller? Eller är bara bilen krokig?


Slutligen, lite bilder:


Spackel:
http://forumbilder.se/FBDJ5/img-20161030-120834.jpg?width=300

Genomrostade bärande delar...
http://forumbilder.se/FBDJ5/img-20161030-120719.jpg?width=300

Mysko glapp:
http://forumbilder.se/FBDJ5/img-20161030-104037.jpg?width=300

12

Sätt stag i dörrhålen så det inte viker sig.
Spackel och rost känner vi igen.
Lycka till.

13

Hej på er,
Sakta men säkert går det framåt här. Ska dra upp lite bilder sen, men statusen just nu är att karossen är avlyft och plattan är helt rensad.

Golvet var så dåligt så jag bestämde mej för att köpa nya golvplåtar, drog till med CSPs fetaste i 1,2 mm. Sved en del i plånboken, (men som någon annan sa i en annan tråd, köp bra och gråt en gång...)...
Tänkte skicka iväg plattan på blästring, men hur är det med den där färgen som de nya golvplåtarna är grundade i? Är det tänkt att man ska måla över det, eller ska man slipa av och måla med egen grundfärg och topplack?
Ska man då svetsa dit golvet innan blästring, få rubbet blästrat och be blästerfirman grumdmåla alltihop? Har hört så mycket skräckhistorier om blästrade bilar som fått krokig plåt så jag vill ju helst inte riskera det, även om det inte är hela världen på golvet kanske?
Den är även lite rostig i tunneln, kan de blästra in i den? Går det att måla där i på nåt vettigt sätt?

14 Senaste redigerad av michaelth (2017-03-07 12:02:21)

Färgen som är på plåtdetaljer bör ses som en tillfälligt rostskydd..
Skicka plattan tiill bläster utan, sen ta bort färgen från nya delar med antingen "negerkrull" eller bättre färgborttagning. Sen grunda allt efter svetsning..
Blästrad yta rostar inte speciellt fort många blästerfirmor döljer sitt slarv under grundfärg...
angående rost i tunneln så är den svår att få bort annat än att man borrar bort botten.. ICQ/ad
Och visst det går ju men är nog oftast överkurs.kör rent med en högtrycks tvätt sen i med rostskyddsvax senare så all ev rost är indränkt i det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Skicka in grejorna separat för blästring, svetsa ihop och grunda.
Det är min filosofi...

"ljushuvud"

16

Okej, då målar jag själv, har nästan en hel burk med POR15 stående, så det är väl ett utmärkt tillfälle att använda den.
Lovade en bild, lite underedsmassa kvar att skapa bort, sen blir det blästring. Väldigt nära att jag kan börja montera ihop istället för isär, i alla fall på chassit. Ska bli skönt!
http://forumbilder.se/G7NI1/img-20170307-212234.jpg

17

I väntan på blästringen ska bli klar har jag gett mej på att detaljrenovera lite småsaker. Har fått bra snurr på kompressor och blästerskåp nu, så pedalklustret ska få sig en omgång.
Men jag åkte på patrull direkt. Lyckades driva ur sprinten till kopplingspedalen med lufthammaren, men sen får jag inte av kopplingspedalen från axeln i alla fall.
Är det något jag missat?
Har laddat på ordentligt med dorn och slägga, men det rör sig inte en mikrometer.
Något förslag?
http://forumbilder.se/G7PGI/img-20170327-192030.jpg
(Här sitter fortfarande sprinten kvar)