Hade Sverige varit lika tyskvänligt efter som före och under kriget, hade vi kanske sett detta samarbete.
Det hela började i slutet på juni när jag var påväg hem från ett jobb i Göteborg.
Jag hamnade bakom en Volvo Valp och tanken slog mig ganska direkt att det borde vara en rolig grej att sänka en sådan. Det är ju en liten svensk vwbuss.
Då jag var på Bug Rauk, så nämnde jag det för Bomber&granater, som tyckte att det lät som en rolig idé. Han skulle photoshopa en bild...
Några veckor senare fick jag ett SMS av honom. " Du har ett PM på Boxerville"
Då jag kom hem från jobbet fick jag se den photoshoppade bilden. Den var ganska kass, men det räckte för mig.
LowBob var påväg hem till mig, men jag hade tänkt klippa gräset mm innan han kom. Nu blev det istället att jag googlade runt på Volvo Valp dom timmarna.
Två timmar senare dyker LowBob upp för att hämta några baylyktor. Jag nämner förstås idén för honom och han utbrister - min kompis håller på och skrotar en Valp. Han ska bara ha drivlinan med axlarna.
Då var det egentligen kört...
Jag, Kalle, Johanna och LowBob åker iväg och kollar på den. Den stod redan på backen, så det var ganska lätt att föreställa sig hur det skulle bli

Belsebug lurade på mig en buggy till ett bra pris för några år sedan. Den hamnade på väggen i ladan, så plattan stod oanvänd. Buggyn kommer hänga kvar på väggen många år framöver, så jag tog den plattan.

Jag fick låna en trailer av RättviksMartin, så jag ställde plattan på vagnen och åkte för att hämta Valpen nån vecka senare.
Hjulbasen på en Valp är 2,10. Den är 2.40 på en bubbla och buggyplattan var kortad till 2 meter, så den var 10cm för kort. Men det gick ju att ställa på karossen.

Valpen i sig, är ganska fuckad. Det har varit en pickup som blivit ombyggd till skåp och det är riktigt dåligt gjort. Här ser ni tex hur mycket taklinjen viker av uppåt.

Men det känns ju också bra. Man förstör ju ingen fin originalbil. Lastrumsdörrarna är inte heller original, utan byggda av slätplåt och fyrkantsprofiler.
Jag såg direkt att jag fick korta framvagnen. Det var ett lätt jobb, då jag kunde behålla originaltornen.
Jag kortade den 100mm. Rörstumparna använde jag till att bygga en tillfällig framvagnsförlängare. Hjulbasen var ju för kort.

Dom fula släpvagnslyserna försvann också. Det åkte dit ett par baylysen.

Så nu står den på plattan, Men det återstår ju mycket jobb.
Cool är ju att dom både har safarirutor fram och bak




Jag har alltså inte tid att lägga massa jobb på en Volvo, men samtidigt var jag så nyfiken att se hur det blev. Jag har sagt att jag lägger 1!! arbetsvecka på den. Dvs 40timmar, så får jag se vad jag gör sen. Vi är några som har pratat om ett monstergarage nån helg.
För att få den riktigt rätt, så borde man ju minska ner hjulhusen. Likaså borde den taksänkas ca 50mm. Avståndet mellan överkant på sidorutorna och dropplisten borde minskas ner.
Bakluckan är inte heller snygg. Funderar på att fälla in nummerskyltpressningen från en baymotorlucka. Sen måste man få till en stötfångare där bak.
Styrningen blir också ett litet problem. Man får kanske mixa ihop en splitbusstyrsnäcka med bubblastyrningen.
Så det är en del timmar. Just nu uppe i 10tim snällt räknat 


