1 Senaste redigerad av Demian (2020-04-25 07:48:01)

    Hade Sverige varit lika tyskvänligt efter som före och under kriget, hade vi kanske sett detta samarbete.



    Det hela började i slutet på juni när jag var påväg hem från ett jobb i Göteborg.

    Jag hamnade bakom en Volvo Valp och tanken slog mig ganska direkt att det borde vara en rolig grej att sänka en sådan. Det är ju en liten svensk vwbuss.

    Då jag var på Bug Rauk, så nämnde jag det för Bomber&granater, som tyckte att det lät som en rolig idé. Han skulle photoshopa en bild...

    Några veckor senare fick jag ett SMS av honom. " Du har ett PM på Boxerville"

    Då jag kom hem från jobbet fick jag se den photoshoppade bilden. Den var ganska kass, men det räckte för mig.

    LowBob var påväg hem till mig, men jag hade tänkt klippa gräset mm innan han kom. Nu blev det istället att jag googlade runt på Volvo Valp dom timmarna.

    Två timmar senare dyker LowBob upp för att hämta några baylyktor. Jag nämner förstås idén för honom och han utbrister - min kompis håller på och skrotar en Valp. Han ska bara ha drivlinan med axlarna.

    Då var det egentligen kört...

    Jag, Kalle, Johanna och LowBob åker iväg och kollar på den. Den stod redan på backen, så det var ganska lätt att föreställa sig hur det skulle bli  ICQ/ab

    http://i66.tinypic.com/5da0l3.jpg

    Belsebug lurade på mig en buggy till ett bra pris för några år sedan. Den hamnade på väggen i ladan, så plattan stod oanvänd. Buggyn kommer hänga kvar på väggen många år framöver, så jag tog den plattan.

    http://i66.tinypic.com/2rcli0o.jpg

    Jag fick låna en trailer av RättviksMartin, så jag ställde plattan på vagnen och åkte för att hämta Valpen nån vecka senare.

    Hjulbasen på en Valp är 2,10. Den är 2.40 på en bubbla och buggyplattan var kortad till 2 meter, så den var 10cm för kort. Men det gick ju att ställa på karossen.

    http://i65.tinypic.com/200wlxl.jpg


    Valpen i sig, är ganska fuckad. Det har varit en pickup som blivit ombyggd till skåp och det är riktigt dåligt gjort. Här ser ni tex hur mycket taklinjen viker av uppåt.

    http://i64.tinypic.com/30i9b49.jpg

    Men det känns ju också bra. Man förstör ju ingen fin originalbil. Lastrumsdörrarna är inte heller original, utan byggda av slätplåt och fyrkantsprofiler.

    Jag såg direkt att jag fick korta framvagnen. Det var ett lätt jobb, då jag kunde behålla originaltornen.

    Jag kortade den 100mm. Rörstumparna använde jag till att bygga en tillfällig framvagnsförlängare. Hjulbasen var ju för kort.

    http://i65.tinypic.com/23w8mpv.jpg

    Dom fula släpvagnslyserna försvann också. Det åkte dit ett par baylysen.

    http://i65.tinypic.com/28s46e.jpg

    Så nu står den på plattan, Men det återstår ju mycket jobb.

    Cool är ju att dom både har safarirutor fram och bak   ICQ/ab

    http://i68.tinypic.com/29z6kw3.jpg

    http://i68.tinypic.com/2ecf69z.jpg

    http://i68.tinypic.com/21ahhxv.jpg

    http://i63.tinypic.com/30if7tz.jpg



    Jag har alltså inte tid att lägga massa jobb på en Volvo, men samtidigt var jag så nyfiken att se hur det blev. Jag har sagt att jag lägger 1!! arbetsvecka på den. Dvs 40timmar, så får jag se vad jag gör sen. Vi är några som har pratat om ett monstergarage nån helg.

    För att få den riktigt rätt, så borde man ju minska ner hjulhusen. Likaså borde den taksänkas ca 50mm. Avståndet mellan överkant på sidorutorna och dropplisten borde minskas ner.

    Bakluckan är inte heller snygg. Funderar på att fälla in nummerskyltpressningen från en baymotorlucka. Sen måste man få till en stötfångare där bak.

    Styrningen blir också ett litet problem. Man får kanske mixa ihop en splitbusstyrsnäcka med bubblastyrningen.

    Så det är en del timmar. Just nu uppe i 10tim snällt räknat   ICQ/ab

    2

    Fränt ICQ/af

    3

    Svinballt ICQ/ab

    4

    Stenhård!!!

    5

    Haft det där i huvet ett par år, men inte fått tummen ur.
    Fast jag var inne på slammat originalchassie.


    Roligt att se att det blir så bra, och nu slipper jag för du blev först :-)

    Lägg 100timmar och åk på Bug Run 2017..

    "ljushuvud"

    6

    Riktigt cool!

    VW Typ 2 1970

    7

    Haha, det vart ju precis lika "tokigt" som du sa  ICQ/ag  ICQ/ae
    Frääänt hursom....

    Bengt i Sala
    50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
    Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

    8

    Det blev ännu bättre än jag trodde ICQ/ab

    En cigarr kortar livet med 2 minuter
    En whisky kortar livet med 4 minuter
    En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

    9

    Fan så frän ICQ/af

    ______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
    ´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
    Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
    Ruff Time Monster Truck Youtube
    Ruff Time Monster Truck Homepage

    10

    Blir ju helt grymt!  ICQ/ab
    O den här kommer ju säkert gå att svänga med till skillnad mot min Shoppade bild!  ICQ/ad

    11

    Gillar den, jag har alltid varit svag för udda bilmodeller så en valpswagen är ju perfekt. Takhöjden är inte kritisk, låga höghus är snyggt.

    // Morgan
    ------------------------------------------------------------------
    1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

    12

    Hatten av, tuff som få!

    Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

    SunCityAircoolers

    13

    Riktigt frän!

    Turbo Town "Home of overboost addicts"

    14

    ruskigt ballt. lätt ett av de fränaste ja sett på länge

    Bubbelicious For Life

    15

    Sketaball ju! ICQ/ag

    VW T3 EH -85
    DKW F89 Schnellaster -53

    16

    Äntligen har du en bil att skruva lite med...... ICQ/ab   Och en WW  - WelpenWagen.
    Var lite skeptisk när du pratade om den, men det blir riktigt coolt.

    Borde ju kunna funka med tre popout rutor per sida och bakruta från "smalluckebuss".

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    17

    Ännu ett nytt kapitel i bilförädlingens bibel,roligt nytänk.. ICQ/ab

    I hope to arrive to my death,
    late,
    in love,
    and a little drunk..

    18 Senaste redigerad av Demian (2016-09-17 22:53:59)

    Ja, visst blir den cool. Det roliga är ju att det går att förfina designen drastiskt.  Den är ju riktigt ful i vissa vinklar.




    Mr 56 skrev:

    Haft det där i huvet ett par år, men inte fått tummen ur.
    Fast jag var inne på slammat originalchassie.

    .

    Jag var också inne på att använda originalchassit, men med framvagn och torrsionsrör från en bay. Och naturligtvis med en vwmotor därbak.

    Dock skulle det bli krångel med att regga den. Om jag uppfattat byggreglerna rätt, så blir det amatörbyggt fordon om man flyttar motorn från mittmotor till svansmotor.

    Nu, när den står på en vw platta,  går det att regga den som ombyggt fordon. Den behöver ev inte ens SFRO besiktas.

    19

    Kul bygge. Och det blev riktigt bra med bussbakljus och brm ICQ/ab

    Men vad är det som står bakom den på sista bilden?

    Buss 65
    Ghia 57

    "If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

    20

    En Tempo Matador, som jag förhoppningsvist åker till Hessish med.

    Jag har inte gjort nått på den än. Ska starta en tråd då det är dags. Så jag har egentligen ingen tid med en Valp  ICQ/ab

    21

    Aaasfrän! Helt med på conceptet. Skulle vilja se det vidareförädlat också med snygga rutor, uppsnyggat tak i någon avvikande blank färg med takräcke.

    Skulle kunna bli en riktigt läcker camper.

    Welpenwagen Westfalia?  ICQ/ag

    Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
    Nu är det en 1978 VW Latebay camper

    Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

    22

    Demian skrev:

    Ja, visst blir den cool. Det roliga är ju att det går att förfina designen drastiskt.  Den är ju riktigt ful i vissa vinklar.




    Mr 56 skrev:

    Haft det där i huvet ett par år, men inte fått tummen ur.
    Fast jag var inne på slammat originalchassie.

    .

    Jag var också inne på att använda originalchassit, men med framvagn och torrsionsrör från en bay. Och naturligtvis med en vwmotor därbak.

    Dock skulle det bli krångel med att regga den. Om jag uppfattat byggreglerna rätt, så blir det amatörbyggt fordon om man flyttar motorn från mittmotor till svansmotor.

    Nu, när den står på en vw platta,  går det att regga den som ombyggt fordon. Den behöver ev inte ens SFRO besiktas.

    Fult är fint ibland :-)

    Då du byggt om/flyttat styrningen, så behövs säkert kollapsbar rattstång, och en SFRO Besiktning som ombyggt fordon.
    Men det är inte ett oöverstigligt hinder.
    Men det beror lite på besiktningsmannen.
    I vilket fall som helst är det värt att göra....

    "ljushuvud"

    23

    Grymt cool

    70:a Cab, Gazzer, Variant

    24

    Ballt bygge

    25

    Snyggt!!