Håller på med rostlagning av min typ 3 Variant.
Har skrapat rent och borstat bort all lös rost och bös, skurit bort den genomrostade dåliga plåten och lagat den.
Jag kommer av flera anledningar, åtminstone för tillfället, inte att blästra dessa områden men undrar lite försynt om det finns någon erfarenhet av hur man på bästa sätt bromsar upp konserverar plåten från fortsatt förfall?
Jag har lite olika teorier (tror jag):
1. Jag dränker rosten med petroliumbaserad hålrumsvätska som får suga in i rostporerna samt kryper in i de förhatliga spalter där det gärna gror rost. Ovanpå den sprutar jag sedan en underredsmassa typ Tectyl. Klart.
2. Jag behandlar all rost med rostätare/neutraliserare som får torka. Sedan köra enligt punkt 1.
3. Kör punkt 2 men målar allt med en rostskyddande primer toppat med färg/lack. Efter det behandling enligt punkt 1.
4. Har köpt ett kit POR15. Innehåller en rostneutralierare snarlik den i punkt 2 som man behandlar plåten med och sedan målar över med POR15 färgen. Avsluta enligt punkt 1.
Mitt egentliga fundering bottnar i en farhåga om att om jag behandlar rosten enligt punkt 3 och 4 och målar/lackerar så fungerar den som barriär och hindrar hålrumsvätskan från att sugas in i rost, skrymslen och spalter.
Hade det bara handlat om större ytor utan spalter och kanter så hade jag kört efter punkt 4.
Vad finns det för erfarenhet där ute av denna typ av behandling och har ni andra förslag?