1

Håller på med rostlagning av min typ 3 Variant.
Har skrapat rent och borstat bort all lös rost och bös, skurit bort den genomrostade dåliga plåten och lagat den.
Jag kommer av flera anledningar, åtminstone för tillfället, inte att blästra dessa områden men undrar lite försynt om det finns någon erfarenhet av hur man på bästa sätt bromsar upp konserverar plåten från fortsatt förfall?

Jag har lite olika teorier (tror jag):

1. Jag dränker rosten med petroliumbaserad hålrumsvätska som får suga in i rostporerna samt kryper in i de förhatliga spalter där det gärna gror rost. Ovanpå den sprutar jag sedan en underredsmassa typ Tectyl. Klart.

2. Jag behandlar all rost med rostätare/neutraliserare som får torka. Sedan köra enligt punkt 1.

3. Kör punkt 2 men målar allt med en rostskyddande primer toppat med färg/lack. Efter det behandling enligt punkt 1.

4. Har köpt ett kit POR15. Innehåller en rostneutralierare snarlik den i punkt 2 som man behandlar plåten med och sedan målar över med POR15 färgen. Avsluta enligt punkt 1.

Mitt egentliga fundering bottnar i en farhåga om att om jag behandlar rosten enligt punkt 3 och 4 och målar/lackerar så fungerar den som barriär och hindrar hålrumsvätskan från att sugas in i rost, skrymslen och spalter.

Hade det bara handlat om större ytor utan spalter och kanter så hade jag kört efter punkt 4.

Vad finns det för erfarenhet där ute av denna typ av behandling och har ni andra förslag?

Post's attachments

IMG_2345.JPG, 649.24 kb, 1632 x 1224
IMG_2345.JPG 649.24 kb, 222 downloads since 2016-09-14 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

När det ser ur så, då skulle iaf jag blästra....  spar både tid och funderingar ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

3

Ghia64 skrev:

När det ser ur så, då skulle iaf jag blästra....  spar både tid och funderingar ICQ/af

Jo, men jag har från flera inbitna typ 3 ägare blivit avrådd att blästra eftersom man trycker in en massa sand överallt i spalter (som man inte får bort sedan) samt att jag riskerar att blåsa hål där det är tunt, men fortfarande helt just nu. Då går detta projekt garanterat överstyr och jag kan säga bye-bye till att åka nästa sommar också.

Dessutom så kommer du ändå inte åt att blästra den rost som är mest angeläget att få bort, den i alla fogar och spalter. Alltså hamnar man ändå i ett läge där man i möjligaste mån får behandla plåten med någon form av hålrumsvätska som förseglar allt och bromsar upp fortsatt förfall.

Detta är hur som helst tänkt att vara en halvprovisorisk lösning. Det är inget som hindrar mig från att i framtiden om några år helrenovera bilen och plocka isär allt då och blästra om jag nu skulle vilja.

Fortfarande inget svar på mina frågor hur som helst...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Roterande stålborste utspädd epoxi sen fogkitt.  tunnflytande vax i hålrum så håller det för länge och du sover sött ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Spännande att se att alla 1964-65 Typ 3 är rostiga just i plåtskarven mellan yttre och inre karossplåt. Verkar som om fabriken just då hade en batch dåligt karosserikitt.

Jag blästrade min Notchback i det här området, sedan etsande primer, sedan karosserikitt och slutligen billack.

Det är ju svårt att både behandla plåten med något slags färg och samtidigt inte täppa til för krypande rostskydd. När man delar skarvar och sedan sätter ihop dem, brukar man försöka täta med karosserikitt från ena hållet och ha öppet för hålrumsvätska från andra hållet.

6

HenrikL skrev:

Spännande att se att alla 1964-65 Typ 3 är rostiga just i plåtskarven mellan yttre och inre karossplåt. Verkar som om fabriken just då hade en batch dåligt karosserikitt.

Jag blästrade min Notchback i det här området, sedan etsande primer, sedan karosserikitt och slutligen billack.

Det är ju svårt att både behandla plåten med något slags färg och samtidigt inte täppa til för krypande rostskydd. När man delar skarvar och sedan sätter ihop dem, brukar man försöka täta med karosserikitt från ena hållet och ha öppet för hålrumsvätska från andra hållet.

Jo, det är nästan tragiskt att kittet haft motsatt effekt. Har snarare bundit fukten. Den är ju för bövelen inte mycket rostig någon annanstans.
Det verkar dessutom som att man lackerat direkt på naken plåt. Det tycks inte finns någon grund/primer under den blå lacken någonstans i hjulhuset.

Jaja, vi får se hur det blir. Det finns ju folk som svär på sin mors grav över POR15's förträfflighet. Skulle vara skönt att slippa baxa ut eländet ur garaget och friblästra...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

finns färg som man penslar på i 2-omgångar och den äter upp kvarvarande rost.
och är övermålningsbar som grundprimer.
b.la denna...  http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017147/

8

Hammar lack funkar ju då... Fast inte biltemas utan hamerit...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

michaelth skrev:

Hammar lack funkar ju då... Fast inte biltemas utan hamerit...

Är det inte silicon I den?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Du frågade efter erfarenhet? jag svarade blästra men rosten mellan plåten kommer man aldrig åt om man inte öppnar den.....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

11

umekille skrev:

finns färg som man penslar på i 2-omgångar och den äter upp kvarvarande rost.
och är övermålningsbar som grundprimer.
b.la denna...  http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017147/

den är bra. vore än bättre om den fanns i spray

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

Mogge skrev:

Är det inte silicon I den?

Jo.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Att ingen nämnt linolja?

Där du ska spruta känns det som ett förträffligt medel.
Fast det finns ju inte bara fördelar och nu citerar jag från Sv. Land Rover klubben.

"Fördelen med linolja är att den, enligt prov som dåvarande Statens Provningsanstalt genomförde för ett par decennier sedan, och som jag tagit del av är följande.
Penetreringen i spalter mellan t ex punktsvetsade stålplåtar är cirka 100% bättre än det bästa kända s k "rostskyddsmedlet".
Lika så är vidhäftningen ungefär dubbelt så bra som de bästa kända s k rostskyddsprodukterna.
Även slitagemässigt är linolja helt överlägset.

Nackdelarna med linoljan är flera.
Själva sprutningen i sig är inget problem. Men att rengöra spruta och skyddskläder efteråt är mycket jobbigt.
Det som jag, efter att ha linoljesprutat några bilar, har upplevt är linoljans för måga att "efterrinna" i flera veckor.
När den äntligen har torkat så lämnar den på oönskat sprutade partier kvar en gulaktig hinna som är mycket svår att ta bort.
Lukten av linolja kommer att vara kvar mycket länge i bilen. På gott och ont. Gillar man doften så .......
Risk finns att man får linolja på kläderna, om man inte är observant. Svårt att få bort från kläderna.
En annan sak som inte får negligeras är den stora risken för självantändning i trasor och annat som blivit indränkt med linolja."

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

14

Hammarlack passar bäst till...ingenting.
Jag kommer att köra din variant nr 4 i vinter.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

15

Ghia64 skrev:

Du frågade efter erfarenhet? jag svarade blästra men rosten mellan plåten kommer man aldrig åt om man inte öppnar den.....

Jo, blästra känns bäst och de som känner mig vet att jag kan vara löjligt petig och noga med allt jag företar mig.
Denna gång, kanske lite som en sorts terapibehandling mot denna sjukdom, så sänker jag ribban och skippar blästring för stunden. Min tid är för närvarande väldigt begränsad och jag vill inte vara med om ytterligare en sommar utan körbar VW.

Att öppna upp alla skarvar för att komma åt rosten är naturligtvis det ända sättet att komma åt den, men av förklarliga själ inget alternativ. Då blir det byggsats av hela karossen  ICQ/ad
Den rost som finns där blir till att leva med.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

16 Senaste redigerad av Peter S (2016-09-15 22:05:57)

Goggleman skrev:

Att ingen nämnt linolja?

Där du ska spruta känns det som ett förträffligt medel.
Fast det finns ju inte bara fördelar och nu citerar jag från Sv. Land Rover klubben.

"Fördelen med linolja är att den, enligt prov som dåvarande Statens Provningsanstalt genomförde för ett par decennier sedan, och som jag tagit del av är följande.
Penetreringen i spalter mellan t ex punktsvetsade stålplåtar är cirka 100% bättre än det bästa kända s k "rostskyddsmedlet".
Lika så är vidhäftningen ungefär dubbelt så bra som de bästa kända s k rostskyddsprodukterna.
Även slitagemässigt är linolja helt överlägset.

Nackdelarna med linoljan är flera.
Själva sprutningen i sig är inget problem. Men att rengöra spruta och skyddskläder efteråt är mycket jobbigt.
Det som jag, efter att ha linoljesprutat några bilar, har upplevt är linoljans för måga att "efterrinna" i flera veckor.
När den äntligen har torkat så lämnar den på oönskat sprutade partier kvar en gulaktig hinna som är mycket svår att ta bort.
Lukten av linolja kommer att vara kvar mycket länge i bilen. På gott och ont. Gillar man doften så .......
Risk finns att man får linolja på kläderna, om man inte är observant. Svårt att få bort från kläderna.
En annan sak som inte får negligeras är den stora risken för självantändning i trasor och annat som blivit indränkt med linolja."

Kul att du tog upp linolja. Hade helt förträngt det alternativet.

En kamrat brukar använda kokt linolja för att behandla rostiga partier. Gjorde för 10-12 år sedan i ordning en folka till sin morsa som körde året runt med bilen. Ser den fortfarande till och från och den ser lika fräsch ut idag som när den gjordes i ordning.

I detta fallet så gör det ingenting om det tar ett tag innan den härdar. Åtminstone om hålrum skall behandlas. Dessutom syns det inte så fläckar och missfärgningar är inget problem. Själva hjulhuset vill jag ju efter att ha sprutat med t.ex. linolja behandla med underredsmassa. Den lär inte fästa förrän linoljan torkat.

Lukten kan vara ett bekymmer. Luktar lite "hembygdsgård" när man sprutat. I detta fallet är det förvisso utvändigt, men lukten lär säkert tränga in i kupén.

Vilken linolja skall man med fördel använda? Kokt har jag förstått, men vilken som?
Har faktiskt en flaska av denna spray men ingen erfarenhet av att rostskydda med den: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000021462/
Finns även på 1l för rostskyddsspruta.

Alla dessa beslut  ICQ/ad

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

17

luftgekühlt skrev:
umekille skrev:

finns färg som man penslar på i 2-omgångar och den äter upp kvarvarande rost.
och är övermålningsbar som grundprimer.
b.la denna...  http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017147/

den är bra. vore än bättre om den fanns i spray

Har en flaska "rostneutraliserare" köpt på AD Bildelar som, jag inbillar mig, är samma produkt. En geléaktig gegga innehållandes fosforsyra vill jag minnas som efter att ha torkat bildar en hinna fosfor som skydd. Tar inte bort rosten, men den blir svart och påstås vara "neutraliserad" och övermålningsbar.

Frågan är dock om man skall göra denna behandling innan man sprutar på hålrumsvätska, linolja etc. eller om man rent av gör bättre i att låta bli?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

18

michaelth skrev:

Roterande stålborste utspädd epoxi sen fogkitt.  tunnflytande vax i hålrum så håller det för länge och du sover sött ICQ/ad

Exakt detta recept körde jag på "Din andra" ICQ/ab
Jag kommer oftast ha den stående torrt på vintrarna o aldrig köra den i salt, så förhoppningsvis håller det tills jag kastar in handuken!
Annars får jag väl rostlaga på ålderns höst!  ICQ/ad

19

Peter S skrev:

Vilken linolja skall man med fördel använda? Kokt har jag förstått, men vilken som?

Jag har använt en hel del linolja till allt av trä här hemma, och fullständigt älskar linoljan!  ICQ/ab  Helt fantastisk inträngning (ställ ändträet på en furubit i linolja, och se hur oljan sugs upp typ en halvmeter upp i träet!!), och det tillsammans med att den i princip aldrig dunstar är det som gör den högintressant som rostskydd! Rost i sig är ju ganska poröst, och om då linoljan tränger långt in i rostporerna så stänger den ute både fukt och syre, och rostprocessen bör ju då helt avstanna!  ICQ/ab

Som jag förstått saker när jag läst på om linolja (i trä-sammanhang): Den råa torkar "aldrig", men tjocknar till sig efter en vecka eller så. Tänk "gammalt lim" så tror jag Du är nära i konsistensen efter torkning.
Den kokta "härdar" (oxidation med syre?) men har något sämre inträngning.
Intressant i mina ögon är även att jag läst nånstans att man får sämre inträngning om man späder den, exempelvis med balsamterpentin som brukar rekommenderas på dunken.

Kvalitén tror jag inte har jättestor betydelse, jag brukar använda Alcro´s linolja för att den är lättillgänglig och har vettigt pris.

Du kan med fördel pensla på linoljan, flera gånger tills det inte suger in mer på rostiga partier och i spalter. Låter Du linoljan (även den råa) stå till sig några veckor efter behandling så skulle jag gissa på att det funkar fint att lägga underredsmassa utanpå.

Nackdelar som jag ser vid horisonten är väl närmast problem att få lack att fästa klokt vid en seriösrenovering med exempelvis lackering innanför bakskärmar.

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

20 Senaste redigerad av kee (2016-09-16 09:57:21)

Peter S skrev:
luftgekühlt skrev:
umekille skrev:

finns färg som man penslar på i 2-omgångar och den äter upp kvarvarande rost.
och är övermålningsbar som grundprimer.
b.la denna...  http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017147/

den är bra. vore än bättre om den fanns i spray

Har en flaska "rostneutraliserare" köpt på AD Bildelar som, jag inbillar mig, är samma produkt. En geléaktig gegga innehållandes fosforsyra vill jag minnas som efter att ha torkat bildar en hinna fosfor som skydd. Tar inte bort rosten, men den blir svart och påstås vara "neutraliserad" och övermålningsbar.

Frågan är dock om man skall göra denna behandling innan man sprutar på hålrumsvätska, linolja etc. eller om man rent av gör bättre i att låta bli?

Jag har alltid vurmat för den här typen av rostätare, och samtidigt förvånats över att det inte är fler som använder den, eller tipsar om den. För mig är den ett givet alternativ numer och jag använder den till det mesta. Jag tycker det är bra att den är penslingsbar då man mer direkt kan applicera den på stället man vill skydda och låta lackerade ytor vara rena. Att den är vattenbaserad och väldigt lös i konsistensen gör att den räcker väldigt länge och att penseln enkelt sköljs ren på ett par sekunder under vattenkranen. Det är en bra kompromiss för de flesta när man inte vill/kan blästra eller kapa bort det rostangripna helt. Jag använder den även som primer vid "rostlagning" och tycker den funkar utmärkt. Hittills har jag inte sett att något behandlat med rostätaren skulle börja rosta igen.

Fosforsyra borde ha samma funktion, men jag gissar att en del av poängen med den färdiga produkten är att det finns bindemedel som gör den mer lättarbetad vid pensling. Att pensla ren fosforsyralösning skulle vara som att pensla rent vatten, väldigt rinnigt.

Därmed inte sagt att rostätaren är rätt i just det här fallet. Jag hade kanske penslat på lite medan jag hade det isärtaget, beroende på andra omständigheter. Jag gillar linolja, missförstå mig rätt, men det är sällan jag hör att man tipsar om rostätaren.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

kee skrev:
Peter S skrev:
luftgekühlt skrev:

den är bra. vore än bättre om den fanns i spray

Har en flaska "rostneutraliserare" köpt på AD Bildelar som, jag inbillar mig, är samma produkt. En geléaktig gegga innehållandes fosforsyra vill jag minnas som efter att ha torkat bildar en hinna fosfor som skydd. Tar inte bort rosten, men den blir svart och påstås vara "neutraliserad" och övermålningsbar.

Frågan är dock om man skall göra denna behandling innan man sprutar på hålrumsvätska, linolja etc. eller om man rent av gör bättre i att låta bli?

Jag har alltid vurmat för den här typen av rostätare, och samtidigt förvånats över att det inte är fler som använder den, eller tipsar om den. För mig är den ett givet alternativ numer och jag använder den till det mesta. Jag tycker det är bra att den är penslingsbar då man mer direkt kan applicera den på stället man vill skydda och låta lackerade ytor vara rena. Att den är vattenbaserad och väldigt lös i konsistensen gör att den räcker väldigt länge och att penseln enkelt sköljs ren på ett par sekunder under vattenkranen. Det är en bra kompromiss för de flesta när man inte vill/kan blästra eller kapa bort det rostangripna helt. Jag använder den även som primer vid "rostlagning" och tycker den funkar utmärkt. Hittills har jag inte sett att något behandlat med rostätaren skulle börja rosta igen.

Fosforsyra borde ha samma funktion, men jag gissar att en del av poängen med den färdiga produkten är att det finns bindemedel som gör den mer lättarbetad vid pensling. Att pensla ren fosforsyralösning skulle vara som att pensla rent vatten, väldigt rinnigt.

Därmed inte sagt att rostätaren är rätt i just det här fallet. Jag hade kanske penslat på lite medan jag hade det isärtaget, beroende på andra omständigheter. Jag gillar linolja, missförstå mig rätt, men det är sällan jag hör att man tipsar om rostätaren.

Så "Bil-Buttericks" rostätare och min rostneutraliserare är inte samma sak? Rosten blir svart och gelen när man torkar bort överskottet och låter det torka lämnar en något etsad yta (på naken plåt i alla fall) med vit utfällning här och där på de partier jag penslat på prov.

Frågan är dock om man "can go wrong" genom att pensla med detta först och låta det torka och sedan dränka i linolja?
Kommer linoljan att suga in lika bra?

Hella skriver att "vanlig" kokt linolja köpt på färgaffären funkar bra, men det finns å andra sidan linoljebaserade hålrumsvätskor framtagna för ändamålet. Vad har man haft i dessa? Kan tänka mig att det handlar om någon typ av förtunning för att få det att tränga in bättre, men det rimmar illa med vad som står längre upp. Det att terpentin visserligen förtunnar men inte gör att oljan penetrerar lättare.

Jaja, man kan doktorera i det mesta. I hålrum så tänker jag köra med linoljebaserad hålrumsvätska hur som helst. Den utvändiga rost jag kommer åt kommer, som det lutar åt, att behandlas med rostneutraliserare, målas med rostskyddsprimer och en täckfärg toppat med underredsmassa. Känner jag mig själv rätt så kommer jag säkert att vela in i det längsta  ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!