1 Senaste redigerad av Rustman of Fornåsa (2016-09-10 19:44:52)

Hej. Känner att det här kommer att bli mycket text ICQ/ag

Jag har en T3 Buss -85 med DG-motor.

Har tidigare frågat om fenomenet men har nu en teori.

Min motor bubblar från övre slangen in i expansionskärlet, motorn läcker inte en droppe vatten eller olja. Oljan byttes idag o är kolsvart så inget vatten i oljan.....OK......så långt.

vattnet i expansionskärlet sjunker med typ ca:1/2 cl på ett dygn....Men efter att bussen stått typ fem månader så har det försvunnit några deciliter och sedan sjunker det inte mer i expansionskärlet.

motorn startar o går men jag kan höra ett lite annorlunda ljud från högersidan av motorn.

SÅ TILL MIN TEORI.
Tät-ringen längst ut på fodret på en cylinder (höger sida) är skadad, det läcker då in lite vatten i cylindern som när jag startar bilen direkt töms o motorn går bra men trycker då ut kompression i expansionskärlet.

När jag startar bilen så skvätter det lite vatten ut ur avgasröret, resterande vatten förångas av värmen i ljuddämparen.

När bilen stod fem månader så fylldes cylindern och då slutade det att sjunka vatten i expansionskärlet.

Jag har kollat att luften som trycker kommer från högersidan i slangen som går via förgasaren.

Och så till frågan? Är min teori överhuvudtaget möjlig??
Tack till dej som läst o tänkt. om jag uttryck mej luddigt så fråga på så ska jag försöka att förtydliga.

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

2 Senaste redigerad av Sunlight (2016-09-10 21:07:00)

Jag  hade ett liknande problem som du hade det var  gummi slangen som kommer från motorvärmaren  den är ca 10-12cm det är bara en kort skarv mellan 2  metallrör som sitter under  generatorn  det var ett litet hål i den  jag märkte inte heller vart det läckte  såg bara att det fuktade lite  ibland   
kan vara värt att kolla 
Hur såg  du att cylindern var vatten fylld ?

/Magnus

3

Har Du vatten i cylindrarna går motorn inte runt, eftersom vatten inte komprimeras.
Möjligen om cylindern står med avgasventilen öppen i utblåsfas, annars blir det tvärstopp.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4 Senaste redigerad av Rustman of Fornåsa (2016-09-11 07:31:46)

Tack för svar. kollade nyss Sunlight´s tips men där var det torrt.

förstår efter Piratens svar att vattnet inte kan stå i cylindrarna när motorn startar o går.
Men problemet kvarstår......
var tar vattnet vägen??? och
varifrån kommer luften som bubblar i expansionskärlet???

Alla tips kommer att provas ICQ/ag

Typ 1 1303 S   -74  Guld

5

Luktar det avgaser i expansionskärlet?
Då kan det vara toppen som bubblar.
Du har slangklämmor långt fram i bilen, kan det läcka där?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6 Senaste redigerad av Rustman of Fornåsa (2016-09-11 09:13:20)

Det läcker inte någon vatten varken vid motorn eller längre fram under bilen.
jag kan inte känna någon avgaslukt i expansionskärlet.

Däremot tror jag att jag snart blir galen Default/lol Bussen är besiktad och klar men har stått nu i snart ett år på grund av detta ICQ/ac

Typ 1 1303 S   -74  Guld

7

när jag hade små bubblor i expansions kärlet sa det till slut bom o locket for av för bubblorna var kompression som letade sig ut i kylsystemet den drog lite också vatten utan synligt läckage ,det enda sättet att lösa detta problem är att provtrycka kyl systemet sen hittar du nog läckaget

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

8

Kan det vara ett alternativ att försöka med kylarcement? bra eller dåligt?

Typ 1 1303 S   -74  Guld

9

Tror du har som du säger, cylindertryck ut i kylvattnet. Väldigt vanligt på vattenboxrarna och orsakar underliga problem(i min så slutade vattnet cirkulera när motorn belastades). Finns speciella mätare och vätskor för att upptäcka avgaser i kylarvattnet. Annars trycksätt systemet med några hekto lufttryck och kolla var vattnet sipprar ut. Går att köpa bara yttre topptätningen(gummi) och ringarna mellan topp och cylinder. Lycka till  ICQ/ab .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

10

Rustman of Fornåsa skrev:

Hej. Känner att det här kommer att bli mycket text ICQ/ag

Jag har en T3 Buss -85 med DG-motor.

Har tidigare frågat om fenomenet men har nu en teori.

Min motor bubblar från övre slangen in i expansionskärlet, motorn läcker inte en droppe vatten eller olja. Oljan byttes idag o är kolsvart så inget vatten i oljan.....OK......så långt.

vattnet i expansionskärlet sjunker med typ ca:1/2 cl på ett dygn....Men efter att bussen stått typ fem månader så har det försvunnit några deciliter och sedan sjunker det inte mer i expansionskärlet.

motorn startar o går men jag kan höra ett lite annorlunda ljud från högersidan av motorn.

SÅ TILL MIN TEORI.
Tät-ringen längst ut på fodret på en cylinder (höger sida) är skadad, det läcker då in lite vatten i cylindern som när jag startar bilen direkt töms o motorn går bra men trycker då ut kompression i expansionskärlet.

När jag startar bilen så skvätter det lite vatten ut ur avgasröret, resterande vatten förångas av värmen i ljuddämparen.

När bilen stod fem månader så fylldes cylindern och då slutade det att sjunka vatten i expansionskärlet.

Jag har kollat att luften som trycker kommer från högersidan i slangen som går via förgasaren.

Och så till frågan? Är min teori överhuvudtaget möjlig??
Tack till dej som läst o tänkt. om jag uttryck mej luddigt så fråga på så ska jag försöka att förtydliga.

Hej!

Det kan handla om att tätningen uppe på fodret är slut eller att du har sprickor i toppen (inte ovanligt) men oavsett det, på ett forum kan du få hjälp av andra att kanske ringa in vad det handlar om. Men till sist så måste du skita ner händerna och lägga ner lite tid på felsökning.

Mitt tips! Ta ut motorn och ta av topparna. Kolla tätningarna. Kolla topparna. Kolla efterspår av vatten, osv. Och kylarcement....Nej, gör det riktigt och åtgärda det som är fel i stället. Vattenboxern är en fantastisk motor som förtjänar bättre omvårdnad än kylarcement. Lycka till!

/Markus

11

Tack alla som svarat. och Markus (Streetvw) har kommit till samma slutsats som jag själv.
Jag har börjat förbereda för att demontera topparna och kolla tätningar och upptäckte då att o-ringen på vattenröret från höger topp till termostathuset var skadad och även att det saknades packning mellan vattenpump och termostathus....

........kan det ha dragit in luft den vägen??

Klickade just på en beställning av ny o-ring och vattenpump.

Helt rätt Markus......det ska göras ordentligt.....kylatcementen får förbli på hyllan i garaget ICQ/ab

Återkommer med ytterligare upptäckter framöver....... ICQ/ag

Typ 1 1303 S   -74  Guld

12

God kväll!

Hur går det för dig? Hittat problemet?

/M

13

God kväll ICQ/ab
Delar har kommit från England, vattenpump har demonterats idag. tänkte montera nya packningar och o-ringar och ny vattenpump och sedan kolla om problemet kvarstår innan jag demonterar topparna.

Återkommer ICQ/ab

Typ 1 1303 S   -74  Guld

14

Rustman of Fornåsa skrev:

Tack alla som svarat. och Markus (Streetvw) har kommit till samma slutsats som jag själv.
Jag har börjat förbereda för att demontera topparna och kolla tätningar och upptäckte då att o-ringen på vattenröret från höger topp till termostathuset var skadad och även att det saknades packning mellan vattenpump och termostathus....

........kan det ha dragit in luft den vägen??

Klickade just på en beställning av ny o-ring och vattenpump.

Helt rätt Markus......det ska göras ordentligt.....kylatcementen får förbli på hyllan i garaget ICQ/ab

Återkommer med ytterligare upptäckter framöver....... ICQ/ag

Läckte det ut vatten där? det blir tryck i systemet och det är långt ner på motorn så vatten hittar ut själv.

Däremot termostathus kan spricka det utvidgar sig när det blir varmt läcker ut på avgas och syns knappt.

Annars topparna så som andra föreslagit, ett vanligt fel.

Återkom när du hittat felet alltid intressant.

15

Hej alla igen. Tack för tankar Dominique. Nej motorn läcker inte vatten,
men min teori nu är att det suger in luft via den trasiga packningen in i termostathuset som blir luftfyllt och därför läcker det inte vatten ut ur den trasiga packningen.

Ska även försöka syna termostathuset o kolla efter sprickor.

Men men snart kommer svaret så fort jag provat ICQ/ag om inte min senaste teori håller så blir det demontering och syning av topparna.

Må väl alla i garagevärmen ICQ/ab

Typ 1 1303 S   -74  Guld