Hej. Känner att det här kommer att bli mycket text
Jag har en T3 Buss -85 med DG-motor.
Har tidigare frågat om fenomenet men har nu en teori.
Min motor bubblar från övre slangen in i expansionskärlet, motorn läcker inte en droppe vatten eller olja. Oljan byttes idag o är kolsvart så inget vatten i oljan.....OK......så långt.
vattnet i expansionskärlet sjunker med typ ca:1/2 cl på ett dygn....Men efter att bussen stått typ fem månader så har det försvunnit några deciliter och sedan sjunker det inte mer i expansionskärlet.
motorn startar o går men jag kan höra ett lite annorlunda ljud från högersidan av motorn.
SÅ TILL MIN TEORI.
Tät-ringen längst ut på fodret på en cylinder (höger sida) är skadad, det läcker då in lite vatten i cylindern som när jag startar bilen direkt töms o motorn går bra men trycker då ut kompression i expansionskärlet.
När jag startar bilen så skvätter det lite vatten ut ur avgasröret, resterande vatten förångas av värmen i ljuddämparen.
När bilen stod fem månader så fylldes cylindern och då slutade det att sjunka vatten i expansionskärlet.
Jag har kollat att luften som trycker kommer från högersidan i slangen som går via förgasaren.
Och så till frågan? Är min teori överhuvudtaget möjlig??
Tack till dej som läst o tänkt. om jag uttryck mej luddigt så fråga på så ska jag försöka att förtydliga.
Typ 1 1303 S -74 Guld
T3 Buss -85 Ljusblå
Volvo Turbo -92 Vinröd
Bussen är besiktad och klar men har stått nu i snart ett år på grund av detta 
.