1 Senaste redigerad av Putte66 (2016-08-28 18:01:43)

Hej !

Tänkte bygga en ny motor kring en 64 mm SPG (dvs en gammal balanserad vev med rullager) - och ja, jag vet att den har sina svagheter men tror det kan bli ganska bra - och lite kul ;-) I mitt fall blir det en lätt trimmad 1600 med nya lager, cylindrar, kolvar, ventiler etc.

Jag har försökt att finna information på nätet kring modiferingen av vevlagren och vad som fungerar bäst men det är vääällldigt sparsamt. Jag har givetvis lagren kvar som satt på veven och kan se hur det är gjort men vill ändå höra med forumet innan jag drar igång.

Det sägs att rull-lagren inte behöver mycket olja men att det blir problem på låga varvtal och hög belastning eftersom att oljetrycket är lägre och svälter rullagren. Min tanke är en något större oljepump (plus externt oljefilter så det blir anständigt rent) för att skapa lite marginal.

Min fundering är att fräsa en liten plenumkammare och borra ett hål åt sidan (1,5 mm) för att "skjuta in" oljedimman. Hoppas då att oljestrålen blir mer sammanhållen och träffar hålet som leder till vevsaken kanske lite bättre. Det kommer ju bara förbi en ggn per varv ..

På en av bilderna kan man se ett litet "vitt" hål placerat diagonalt mot inloppet. På samma bild kan man även se den avkapande kanten på det ursprunliga modiferingen. Det verkar inte vara några problem att träffa rätt med borren  och att fräsa en liten plenumkammare verkar inte heller svårt men, men ...

Uppskattar synpunkter / erfarenheter !
/ Patrik

Post's attachments

bearing mods 4.jpg, 91.77 kb, 1024 x 768
bearing mods 4.jpg 91.77 kb, 146 downloads since 2016-08-28 

bearing mods.jpg, 14.58 kb, 320 x 240
bearing mods.jpg 14.58 kb, 138 downloads since 2016-08-28 

SPG borrat hål.jpg, 93.67 kb, 1327 x 995
SPG borrat hål.jpg 93.67 kb, 141 downloads since 2016-08-28 

SPG hål mot vev.jpg, 134.77 kb, 1327 x 995
SPG hål mot vev.jpg 134.77 kb, 136 downloads since 2016-08-28 

SPG slits rullager.jpg, 61.82 kb, 746 x 995
SPG slits rullager.jpg 61.82 kb, 131 downloads since 2016-08-28 

2 Senaste redigerad av mettis (2016-09-01 18:51:11)

Det var väl så att man filade ett spår i ramlagren så att en "oljedimma" skulle spruta uppåt - "stänksmörjning" liksom...

Tänk på att inte ha för stor (eller litet) "spår" ?
Vevhusventilationen hade jag lite problem med, när jag körde 82mm SPG på Bug-Run #2.
Eftersom det blir en kraftig oljedimma inuti blocket, skall man inte ha "sugande" ventilation. Utän vanlig "låda/hus" med återrinning.

Tänker lite på din 64mm vev - de var väl avsedda för 34Hkr motorer, och på dessa passar inte 83 - 85,5 cyl och kolvar ;-(
(Annat mått på kolvbult, och annan vändhöjd)

Men detta kanske du tänkt på ? Alltså bygga "småkubikare" ? Jag har en "1200:a" ståendes, som skulle behöva en 64mm SPG...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4890
Min motor och din vev ? -Mettis

3

Mettis kommentar är korrekt, veven är inte rakt av kompatibel med 1600 grejer. Däremot finns det big-bore satser som ger 1385cc. Med rätt kam och ett toppjobb får du en kul och varvvillig motor! (Kanske jaga 34 hp Okrasa toppar också?)

4

Ja, ni har givetvis rätt. Tyvärr har det blivit lite intermittent med mekandet varför jag missade detta med kolvbultdiameter ...  ICQ/ac 
I vilket fall vill jag inte sälja veven. Kan tänka mig att bygga 1385:a spara för eftervärlden. Men det blir en 1600:a först.
För mig är mekandet mer "terapi" är produktion. Jobbar för mycket och har blygsamt med egen tid. Tack i vilket fall !

5 Senaste redigerad av Patrik Strömer (2016-09-16 13:33:46)

Om intresse finns så är det en rullagervev med 82mm slaglängd och 24mm kolvbult
Aldrig använd, med andra ord ej borrad ännu för svänghjul.
Hojta till vid intresse