Hej !
Tänkte bygga en ny motor kring en 64 mm SPG (dvs en gammal balanserad vev med rullager) - och ja, jag vet att den har sina svagheter men tror det kan bli ganska bra - och lite kul ;-) I mitt fall blir det en lätt trimmad 1600 med nya lager, cylindrar, kolvar, ventiler etc.
Jag har försökt att finna information på nätet kring modiferingen av vevlagren och vad som fungerar bäst men det är vääällldigt sparsamt. Jag har givetvis lagren kvar som satt på veven och kan se hur det är gjort men vill ändå höra med forumet innan jag drar igång.
Det sägs att rull-lagren inte behöver mycket olja men att det blir problem på låga varvtal och hög belastning eftersom att oljetrycket är lägre och svälter rullagren. Min tanke är en något större oljepump (plus externt oljefilter så det blir anständigt rent) för att skapa lite marginal.
Min fundering är att fräsa en liten plenumkammare och borra ett hål åt sidan (1,5 mm) för att "skjuta in" oljedimman. Hoppas då att oljestrålen blir mer sammanhållen och träffar hålet som leder till vevsaken kanske lite bättre. Det kommer ju bara förbi en ggn per varv ..
På en av bilderna kan man se ett litet "vitt" hål placerat diagonalt mot inloppet. På samma bild kan man även se den avkapande kanten på det ursprunliga modiferingen. Det verkar inte vara några problem att träffa rätt med borren och att fräsa en liten plenumkammare verkar inte heller svårt men, men ...
Uppskattar synpunkter / erfarenheter !
/ Patrik
