pompejus skrev:Härligt,väntar på uppdateringen,men frågan är om jag är uppe så länge.. 
Tack för den gulleplutt..
En del myter finns kring Nitrous Oxide, denna ädla gas som dock ej är en ädelgas som Argon, Helium, Krypton, Neon, Radon och Xenon.
Vad är Nitrous Oxide?
Dikväveoxid när den är i tillstånd av komprimerad vätska kan betraktas som en extremt tät form av syre.
Lustgas molekyler består av 2 kväveatomer bundna till en syreatom . När flytande lustgas frigörs från trycket som är i en gasflaska, droppar det från 760 PSI till 14,7 PSI, vilket är normalt atmosfärstryck, mycket snabbt vilket resulterar i en kraftig temperatursänkning av insugsluftens gradtal och innehåller därför mer syre.
10 graders temperatursänkning i luften till insuget kan öka en motors effekt med upp till 1.5%. Lustgasens egenskaper att absorbera värme kan minska insugningsluftens temperatur med 80 grader när den är injiceras i insugningsröret, så bara kyleffekten kan bidra med en effektökning på 7.5%.
iNitrous Oxid självt brinner inte, det är ett oxidationsmedel som innehåller mer syre och ger därmed plats åt ytterligare bränsle som ska förbrännas och därför ger det mer effekt.
Vid 307 grader, mindre än temperaturen hos en normal förbränning, så bryts molekylerna i dikväveoxid ner och då släpper syreatomerna från kväveatomerna. När de är fria från kvävet bidrar syret till förbränningen tillsammans med bränslet och det frigjorda kvävet bidrar till detonationen. Den ökade mängden syre och bränsle i förbränningsrummet resulterar till att molekylerna är mer tätt packade än normalt vilket leder till en snabbare brinnhastighet. Man måste därför justera ned tändningen för att kunna utnyttja effekten optimalt och undvika motorskador.
Med allt det ovanstående i åtanke är det naturligtvis viktigt att förse motorn med exakta mängder av ytterligare bränsle för att matcha mängden kväveoxid och att säkerställa så motorn inte körs för snålt. För att uppnå framgångsrika och tillförlitliga resultat behöver bränsle, lustgas och tändning vara rätt inställda i förhållande till varandra då kan motorn på ett säkert sätt generera exceptionella effektökningar utan att orsaka skador på grund av förbränningen.
Återkommer med mer lustigheter en dag..
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.