1

Dags att serva bruksbilen, 2008 årsmodell 10t mil. Första gången för mig i denna, bilen har full servicebok med auktoriserade märkesstämplar.

Är det värt pengarna att fortsätta? Stämpeln brukar kosta mellan 1500-5000kr per st. Dvs skillnaden mellan gör det själv o låta nån annan göra.
Ska jag använda bara stämpel som indikering av skötsel inför ett köp vill jag att det ska stå BMW på stämplarna. Då har man kanske också betalat för andra åtgärder verkstaden föreslagit. Allra helst ska man ha gjort det själv med kvitto på inköpt material och i sista hand "Örjans grill och oljeservice" även om just Örjans grill och oljeservice mycket väl kan vara det bästa alternativet.     

Eller ska jag serva den själv och spara kvittona? Är det ett bra alternativ utifrån om man imorgon vill sälja bilen. DIY kostar kanske kr 700 + 1 timmes fritid.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Vid närmare undersökning visar sig att BMW tar 2900kr för servicen vilket jag bedömer inte-så-farligt för att få serviceboken bmw-stämplad.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

3

Jag bruka köra ett tag på bilarna bara för garantin.  om du ska ha den i några år så vinner du nog på att serva själv. Så tänker jag.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

Hur har BMW med när du servat på akturiserad verkstad får man en form av assistance el det är värt en del. Servar min touran på vw verkstad, då har kostnads fri bärgning till närmaste verskstad fri lånebil i tre dygn osv det var värt pengarna när frugan o barnen var iväg o bilen gick i sönder. Så det är inte bara stämpeln som betyder nåt tycker jag.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

5

Tack för info, stout. När det kommer till delar som ska bytas som bromsbackar eller skivor t ex eller olja vilket märke/kvalitét som dom använder kan tänka mig att det kan påverka priset. Brukar ni ta reda på det när ni bestämmer vem som ska få serva? Det är inte säkert att BMW använder högsta kvalitét heller, eller? tänker jag helt fel?

6

Skulle göra 6000mila service på vår -13 A6
Har kört Alfa Romeo de senaste 10 åren med 35 mil till närmsta auktoriserade verkstad. Därför har jag alltid haft bilarna på en Autoexpertenverkstad som drivs av en VW entusiast med glöd och intresse för de flesta bilar.

Kollade med Audi vad servicen skulle gå på och bad dem motivera varför jag skulle serva hos dem. Är ju trots allt en rätt by bil. 5600:- för olja, olje-luft-bränsle-och partikelfilter. 6000 mil är "stora servicen" och då kollar de även under bilen om de ser nåt läckage eller trasig damask. Även bromsbelägg kollar de. De skröt med audis mobilitetsgaranti med bärgning och hyrbil om jag skulle bli stående.

Min vanliga verkstad tog 3000:- för samma service. Även den kedjan erbjuder bärgning och hyrbil när man servar hos dem och en till synes rätt generös motorförsäkring om man håller sig till dem och Midlands oljor. Att kolla under bilen och tömma oljan ut pluggen (istället för att suga ur den, som vissa märkesverkstäder i trakten gör) ingår i alla servicar, och inte bara i stora servicen vart 6000e mil.

Jag skippade vag-stämpeln och tog en autoexperten istället.

Ett annat exempel.
Brorsan har en Alfa Brera 2,4 jtd. Kamrensbyte på Alfaverkstad gick med övrig service på 25000:- samma service på min 159 med samma motor fick jag för 16000:-

Är det värt 9000:- för en stämpel?

KS Autoteknik i Rosvik heter iallafall min favvo verkstad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Har pratat med flera (utom Förenade bil och Theanders) och Need for Speed t ex använder Zimmermann delar som de anser är mycket bättre än Brembo och då känner man  Magnus-Uggla-syndromet "vem kan man lita på". Need for Speed säger att han på sin race bmw använder Zimmermann som är 'betydligt bättre och varar längre' än Brembo och bmw og.

Vad säger ni experter? Mechanum använder og delar 'köpta från BMW' säger de, 'det står inget märke, bara BMW', men priset för byte av skivor + backar fram är 2000 kr extra.

Fan i h-e, man blir inte klok.