1

Tjena! Jag och polarna har kliat oss i huvudet nu. Sökt lite och funderat ännu mer!
Vet inte riktigt hur vi ska koppla ihop all el i min Bubbla!
Då tidigare elsystem brann och någon tidigare ägare dragit i detta som är kaos men har tydligen fungerat, så behöver jag nu hjälp då bilen nu är 12v konverterat.

Jag har köpt ett 12v helljus relä, som en släkting sa borde räcka för att ljus, blinker etc skulle funka.
Men vet inte hur vi ska koppla in det rätt.

Så här ser det ut..
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/a190ca78.jpg
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/93f6cdbf.jpg
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/87944e35.jpg


http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/16e5b6c7.jpg
Och detta är den som sitter brevid spolarvätskebehållaren och som allt ljus vad jag fattar det som går till.
Verkar dock som den mittersta spolen har brunnit.
Men någonstans här borde 12v relät kopplas in?!

Sånt här relä har jag skaffat mig. Kanske är helt fel. Och kanske måste köpa ett separat blinkersrelä?
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/b131a147.jpg


Jag har tänkt att jag ska fixa så att alla lamporna, blinkers etc på bilen funkar. Så jag kan köra resten av sommaren. För till hösten ska jag riva ur allt och dra nytt system tänkte jag.

Vore grymt om någon har svar på hur jag ska lösa detta så fort som möjligt!
Skulle vara enormt tacksam för det.

Ha de gott, Sebbe

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2

ett bra tips är www.thesamba.com där finns kopplingsscheman för din årsmodel ännu enklare är att kolla i din verkstadshandbok.
Sen river du helt enkelt bort allt det "nya" och sedan börjar du vid 1 av lamporna och följer kopplingsschemat, tar lampa för lampa funktion för funktion så ska du se att det är inte så svårt. Plus att man lär sig massor, el är kul.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

3

Hejsan!

Renovera Ditt original elsystem istället, i mina ögon både bättre och billigare än att sätta i ett nytt repro-elsystem eller dra ett helt nytt själv! Såvida man inte är ute efter funktioner som originalet inte erbjuder förstås!  ICQ/ab

Själva kablarna blir ytterst sällan fel på, utan elproblem sitter nästintill alltid i andra komponenter eller rena kontakt/jordfel i anslutningar!

Ta bort allt som inte var med när bilen lämnade Wolfsburg, behöver Du skarva ihop kablar som någon tidigare förmåga klippt av så ska Du löda skarven och sätta krympslang utpå. Alla former av klämskarvar blir dålig kontakt i förr eller senare, så det är en bra försäkring mot spänningsfall och dålig kontakt i framtiden. Den ambitiöse/petige löder även fast kabelskoanslutningen vid kabeln, men det är väl egentligen överkurs.... i alla fall på originalkabelskorna, dessa klämskarvar håller MYCKET högre kvalitet än de vanliga röd/blå/gula!!
Tänk även på att löda kabeländen på de ställen (ex säkringsdosan och pilarna) där kabeländen är skruvad fast, annars kläms kardelerna i kabeln sönder!
Behöver Du skarva i en kabelbit som saknas, så använd om möjligt originalkabel med rätt färgmarkering, ser snyggt ut och underlättar ev felsökning i framtiden! Tas lämpligen från reservdelsvraket bakom garaget!

Om man som i Ditt fall konverterar en 6-voltare till 12 volt, så funkar det fint att använda original kablage och kontakter! Eftersom samma effekt vid 12 volt kräver mindre kabelarea än vid 6 volt så kommer allt att bli överdimensionerat, och Du kommer att få mindre problem med spänningsfall av olika slag jämfört med originalbilen!

Din bil ser ut att vara en 58-60, och då hittar Du elschema här:
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_58.jpg
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … 58_key.jpg
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … _fuses.jpg

Och kom ihåg att bilel inte är särskilt svårt om man tar det krets för krets!  ICQ/ab

Men, olyckor kan hända den bäste, och en bra och enkel försäkring mot kabelbrand är att lossa ena polen på batteriet under felsökning/reparation! När Du ska koppla in batteriet igen så kan Du ha en "mellankabel" mellan batteriet och batterikabeln, och på denna har Du en hängsäkring på exempelvis 20A eller så! Så om något är tokfel så blåser man säkringen direkt vid batteriet och slipper elda upp det nyrenoverade elsystemet! Testa sen alla funktioner (utom startmotorn!  ICQ/ad ) med mellankabeln på plats innan Du kör allt "på riktigt"!

Lycka till!
MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4 Senaste redigerad av Piraten (2011-07-26 00:55:55)

Kloka ord Hella!

En liten sak bara...Du skrev:

"Tänk även på att löda kabeländen på de ställen (ex säkringsdosan och pilarna) där kabeländen är skruvad fast, annars kläms kardelerna i kabeln sönder!"

Detta resulterar i att lödtennet efter ett tag kallflyter, med glappkontakt som följd, ett välkänt fenomen inom elbranschen.
I början sitter det väldigt bra, men efter ett tag kan alla skruvar med lätthet dras åt när tennet flutit och fått kabeln att plattas till.
I de fall det sker brukar även värmeöverföringen vid glappkontakten få tennet att smälta helt så att kabeln trillar ur skruvplinten.

Bästa är faktiskt att tvinna kardelarna i kabeln ordentligt och sedan inte dra åt alltför hårt så att de förstörs..

Inom elindustrin är det numer inte tilllåtet att förtenna kablarna, men det finns små hylsor att köpa som hindrar kardelarna att förstöras.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Aha! Detta var mer än jag visste!! ICQ/ab

Till mitt försvar får jag väl säga att de faktiskt lödde kabeländarna i Wolfsburg (har 12 volts konverterat min 1956 Oval i dag och där var de flesta lödda), och jag brukar löda kabeländarna och det har alltid funkat fint för mig!?
Fast de kanske använde nåt annat än vanligt lödtenn i fabriken? Intressant ämne!! ICQ/ab

Såg även vid en extra genomläsning att  Spaan´s elsystem varit brunnet så jag antar att vissa delar saknas helt..... Dock ser det ut att finnas en hel del originalkabel kvar, så det kanske går att skarva i en ny framända från en reservdelsbil?

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

6

Hella skrev:

Aha! Detta var mer än jag visste!! ICQ/ab

Till mitt försvar får jag väl säga att de faktiskt lödde kabeländarna i Wolfsburg (har 12 volts konverterat min 1956 Oval i dag och där var de flesta lödda), och jag brukar löda kabeländarna och det har alltid funkat fint för mig!?
Fast de kanske använde nåt annat än vanligt lödtenn i fabriken? Intressant ämne!! ICQ/ab

Såg även vid en extra genomläsning att  Spaan´s elsystem varit brunnet så jag antar att vissa delar saknas helt..... Dock ser det ut att finnas en hel del originalkabel kvar, så det kanske går att skarva i en ny framända från en reservdelsbil?

Förr gjorde man det, men det var sent in på 80, början av 90-talet man insåg detta efter ett antal oförklarliga elbränder..
Kallflytning är ett fenomen man inte kände till alls förr, utan trodde lödda ändar var det bästa..med all rätt då:)

Spaan,s elsystem ser inte så roligt ut alls  Default/hmm  Men att skarva i ett halv system borde bli snyggast..
Nu är det iofs inte så mycket tåtar i en bubbla av den årgången, men original är alltid roligast, och som Du säger, vid 12V konverteringen vinner han på kabelarean.

Normala elsystem i bilar ÄR underdimensionerade, speciellt i dag! Detta för att spara vikt, och dagens bilar är inte heller byggda för att leva mer än 10-15 år..det var skillnad förr:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Tack för all info! Mycket bra! ICQ/ab
Nu har jag en hel del hjälp att gå på. Men det känns fortfarande som lite mycket jobb just nu då jag bara vill få grejorna att funka sommaren ut. Och sen dra riktigt och snyggare system.
Finns det inget lätt sätt att bara koppla in det som verkligen krävs för att 12v ska lira med alla lamporna i bilen?

Instrument lamporna funkar, vet inte om alla, men start och oljetryck funkar. Sedan så har vi kopplat in så att elen till motorn och startmotorn funkar. Så det går att starta och köra med bilen. Så det jag bara vill göra just nu för stunden så att säga. Är att koppla in relä och de säkringar som behövs för att få belysningen runt om att fungera.
Så får jag ta tag i de andra sedan. Eller bör man göra det ni tidigare har skrivit ovan?

För övrigt är det en 59a som jag har.

Ha de, Sebbe

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

8 Senaste redigerad av putte (2011-07-26 06:55:58)

Visst kan du göra det.. men vi som inte ser bilen kan ju tyvärr inte hjälpa dig på distans med det, man måste liksom se vad dom andra har gjort innan dig för att veta vilka vägar man kan gå. Elen i en bubbla är inte speciellt kompilicerat..

Mycket bra skrivet Hella

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

9

Näe det har jag full förståelse för. Därför jag har försökt få hjälp av folk hemma runt omkring. Bästa vore om någon kunnig nära Söderhamn kunde kika förbi. Förstår dock om det är svårt och mycket begärt.

Men jag har några elektriker som jag väntar på svar ifrån. Så får se hur det går. Men som sagt bästa vore om någon såg allt på plats.
Det jag känner rent spontant är att den där kopplingsdosan där det sitter "spänningsrullar?", att den ska kopplas om till 12v relä.
Men det relät jag har köpt räcker det för allt ljus inkl blinkers? Eller ska jag ha något slags separat blinkersrelä?
Det sitter enbart musöron på bilen, så det är bara två blinkers, hel/halvljus, baklampa och bromsljus som bör fixas inför bes?

Tack igen för alla tips.
Mvh

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

10

En gammal typ1 har det enklaste elsystemet i bilvärlden,så skaffa dig ett kopplingschema och sätt igång.Du måste ha ett speciellt blinkrelä om det ska funka.

11

nu är jag ingen orginalnisse, så jag hade nog dragit om allt från scratch. Har gjort elsystem till 2 buggys och ska göra ett till i höst....

I vilket fall som helst så ser det ut som om du verkligen behöver sanera det där systemet... ta och kolla vart varenda kabel går, MÄT, MÄT, MÄT och bocka av på ett elschema. Ta bort sånt som inte hör hemma där (hittade över 40 meter onödig oinkopplad kabel i en Golf1:a), och skarva sedan på med korrekta kablar eller ta en härva som inte är sönderkapad/skarvad/omdragen och stoppa i.

Visst, det är ett stort jobb, men när det är klart så vet du att du har ett elsystem som kommer att hålla i mååååånga år.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

12

Blinkers relä har du redan, bild 1 har ett runt relä som sitter fast med en bult ser ut som det sitter 2 blå kablar och en randig till det, det är ett blinkers relä.

original sitter det inte massa reläer till ljuset, jag förmodar att -59 har fot omkopplare för hel o hlavljus. ser även att dom har klippt kablarna till ljus kontakten, hur slår du av o på ljuset??

sen ser det ju ut som dom installerat massa extra grejer, som spolarvätske pump..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

13

Hehe jo jag som inte har kopplat el mer än med stereos och så tycker att elen på bilen verkar enkelt. Men just det att koppla in relä för att få allt att funka känner jag mig tveksam till. Men ska studera kopplingsschema när jag kommer hem idag och se om jag kan få någon rätsida på alltihopa..

Vad för exakt blinkersrelä bör jag ha?

Jo vi har gått igenom en massa kablar och kollat upp vart allt går. Och det är en hel del som bara sitter där i onödan. Men har inte tagit bort någonting ännu. Men ska nog rensa lite ikväll.

Ja jag ska se om jag kan ordna ett system från någon skrotbil. Det vore ju väldigt bra faktiskt!
Det är ingen som har något liggandes?

Men det ska nog gå bra bara jag börjar i ena ändan. Men som sagt tidigare så vill jag bara att grejorna ska funka nu sommaren ut. Sen ska jag ordna upp allting ordentligt och riktigt ifrån början! Känns som tidigare ägare som dragit elen har krånglat till det som fan! Antar att det inte är orginal systemet som sitter i? För hade det varit de känns det som att det hade varit enklare att koppla ihop allting rätt..

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

14 Senaste redigerad av Spaan (2011-07-26 07:23:24)

putte skrev:

Blinkers relä har du redan, bild 1 har ett runt relä som sitter fast med en bult ser ut som det sitter 2 blå kablar och en randig till det, det är ett blinkers relä.

original sitter det inte massa reläer till ljuset, jag förmodar att -59 har fot omkopplare för hel o hlavljus. ser även att dom har klippt kablarna till ljus kontakten, hur slår du av o på ljuset??

sen ser det ju ut som dom installerat massa extra grejer, som spolarvätske pump..


Ja det är den som blinkersrelät alltså.. Så jag behöver inte skaffa något nytt då eller, eller ska jag fixa ett ny för 12v där? Eller funkar det bra med det som sitter?

Yes det är fot omkopplare på den.
Jag har aldrig haft igång ljuset på bilen. När jag köpte den så var allt draget såhär! Och när jag kopplade i batteriet så tog jag ur säkringarna för att slippa en ny ev brand. I söndags startade jag upp bilen för första gång efter jag köpt den. Bara det var en stor framgång.

Om du menar de klippta kablarna på bild 3, så är det till gamla tändningen. Eller är det några andra du tänker på?
Spolarvätske pumpen spelar väl ingen roll för min del om den funkar eller så. har dragit nya slangar osv till den och kopplat in den. Men inte provat att köra igång den.

Hur blir det med orginal torkarmotorn när jag nu kör med 12v? Funkar den?

Jag är som ni märker väldigt grön med just elen! Hehe

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

15

Spaan skrev:
putte skrev:

Blinkers relä har du redan, bild 1 har ett runt relä som sitter fast med en bult ser ut som det sitter 2 blå kablar och en randig till det, det är ett blinkers relä.

original sitter det inte massa reläer till ljuset, jag förmodar att -59 har fot omkopplare för hel o hlavljus. ser även att dom har klippt kablarna till ljus kontakten, hur slår du av o på ljuset??

sen ser det ju ut som dom installerat massa extra grejer, som spolarvätske pump..


Ja det är den som blinkersrelät alltså.. Så jag behöver inte skaffa något nytt då eller, eller ska jag fixa ett ny för 12v där? Eller funkar det bra med det som sitter?

Yes det är fot omkopplare på den.
Jag har aldrig haft igång ljuset på bilen. När jag köpte den så var allt draget såhär! Och när jag kopplade i batteriet så tog jag ur säkringarna för att slippa en ny ev brand. I söndags startade jag upp bilen för första gång efter jag köpt den. Bara det var en stor framgång.

Om du menar de klippta kablarna på bild 3, så är det till gamla tändningen. Eller är det några andra du tänker på?
Spolarvätske pumpen spelar väl ingen roll för min del om den funkar eller så. har dragit nya slangar osv till den och kopplat in den. Men inte provat att köra igång den.

Hur blir det med orginal torkarmotorn när jag nu kör med 12v? Funkar den?

Jag är som ni märker väldigt grön med just elen! Hehe

Ja,du måste ha ett 12V blinkrelä.Ett ljusrelä är aldrig fel för det tar bort dom spänningsfall som du får när du har fotomkopplare för hel/halvljus.

16

Okej tack! Ska ge mig på elen idag igen! ICQ/ab
Förhoppningsvis kan jag ge mig ut och skrapa asfalt snart då!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

17

orginal torkarmotor funkar, men går fort som bara den... skaffa en "voltsänkare", finns på classicvw... Själv kör jag med effektmotstånd på 1R1/50w, men det är som sagt i en buggy+jag fick prova mig fram.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

18

magoo skrev:

orginal torkarmotor funkar, men går fort som bara den... skaffa en "voltsänkare", finns på classicvw... Själv kör jag med effektmotstånd på 1R1/50w, men det är som sagt i en buggy+jag fick prova mig fram.


En sån här köpte vi och lödde in på matningen till torkarmotorn http://www.classicvw.se/spanningsomvand … s_id/2670. Monterade den på en aluminiumplåt (för att den ska kylas) som skruvades fast på lämpligt ställe inte nära kablar mm. då den enligt up north kan bli varm om man kör torkarna länge.
Nu fungerar torkarna helt perfekt, tidigare gick de inte att stänga av då motorn gick för fort och inte kände av stoppläget tydligen.

Lycka till Sebastian

Typ 3 Variant -65

19

Urban T skrev:
magoo skrev:

orginal torkarmotor funkar, men går fort som bara den... skaffa en "voltsänkare", finns på classicvw... Själv kör jag med effektmotstånd på 1R1/50w, men det är som sagt i en buggy+jag fick prova mig fram.


En sån här köpte vi och lödde in på matningen till torkarmotorn http://www.classicvw.se/spanningsomvand … s_id/2670. Monterade den på en aluminiumplåt (för att den ska kylas) som skruvades fast på lämpligt ställe inte nära kablar mm. då den enligt up north kan bli varm om man kör torkarna länge.
Nu fungerar torkarna helt perfekt, tidigare gick de inte att stänga av då motorn gick för fort och inte kände av stoppläget tydligen.

Lycka till Sebastian


Ja en sån där har jag, fast den köpte jag till radion. Får skaffa mig en till sedan! ICQ/ab
Tackar!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

20 Senaste redigerad av Spaan (2011-07-27 08:11:42)

Igår höll jag och två vänner att kolla över elen. Kopplade in alla sladdarna och satt dit säkringar.
För jag märkte tidigare att på den här boxen med spolarna, när ett sånt stift trycks in så kan man få halv eller helljus.
Och märkligt nog så funkar hellyset, bromsljuset, torkarmotorn (går jävligt snabbt), tutan, spolarvätske motorn, och höger blinkers fast jävligt fort.

Men varken halvljus eller vanliga bakljuset funkar på den?! Dock har jag inte satt i något 12v relä än. Men halvljuset funkar när man trycker in stiftet på den mittersta "brända" rullen...
Ska iaf koppla in 12v ljusrelät idag, och blinkers relät. Känns som att allt borde funka som det ska då? Eller?

Men känns som att halvljuset runt om borde funka när allt är ihop kopplat, att det blir serie kopplat. Men kanske inte funkar så?
Som sagt, ska prova koppla in reläna idag, spänningsomvandlaren till torkaren, skyltljuset och även byta lampa i innerbelysningen som jag har glömt och det sitter 6v kvar och lyser jävligt starkt. Hehe

Något som inte funkar som borde väl funka det är instrument belysningen. Ladd, oljetryck, helljus lamporna funkar i mätaren. Och jag tror blinkerslampan funkar där också, minns inte. Får kolla över dom kablarna idag igen.

Sedan undrar jag, sitter säkerligen en 6v tuta kvar på den. Brinner den snabbt, eller borde man klara sig att köra på den. Ska väl slänga i en 12voltare sedan. Men tänkte nu framöver ett tag..

Det var allt jag kom på nu som jag undrar över.
Ha de, Sebbe

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

21

Tutan hänger nog med ett tag. ICQ/ab

22

stickan skrev:

Tutan hänger nog med ett tag. ICQ/ab


Ja det känns som den borde det. För det är ju inget man använder mycket och ofta! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

23

Inte för att vara negativ, men du borde verkligen dra om allt på en gång. Tro mig, det går fortare än vad du tror. Sen finns ju alltid risken i att du hamnar i "jag borde, men det funkar ju för tillfället"-läge...
Lägg ner en helg på att göra allt från grunden så slipper du bry dig senare.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

24

magoo skrev:

Inte för att vara negativ, men du borde verkligen dra om allt på en gång. Tro mig, det går fortare än vad du tror. Sen finns ju alltid risken i att du hamnar i "jag borde, men det funkar ju för tillfället"-läge...
Lägg ner en helg på att göra allt från grunden så slipper du bry dig senare.


Absolut, det skulle jag vilja göra! Men känner inte att jag har tid eller pengar för att köpa allt just nu!
Och så fort hösten kommer och den ska ställas in i garaget så ska jag riva ut allt..
Men det stora målet nu är att jag ska besikta den så fort som möjligt. Så jag ska bara få allt att funka! Så får jag se om jag river ur allt nu någon kommande helg. Annars mot hösten.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

25

Idag ska vi riva ut en del utav elsystemet och koppla in helt nytt! Får bli så nu ändå.. Är ju helt fuckt kopplat som det är!
Men funderar på en sak som jag skrev innan.
Ang det att baklysena inte fungerar nu men bromsljusen funkar, kan det vara så att bakljusen kickar igång när man får fart på halvljuset fram? Eller kan det vara något kabelbrott någonstans? Tycker det är märkligt när bromsljuset funkar som det ska.

Mvh

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019