Hejsan!
Renovera Ditt original elsystem istället, i mina ögon både bättre och billigare än att sätta i ett nytt repro-elsystem eller dra ett helt nytt själv! Såvida man inte är ute efter funktioner som originalet inte erbjuder förstås!
Själva kablarna blir ytterst sällan fel på, utan elproblem sitter nästintill alltid i andra komponenter eller rena kontakt/jordfel i anslutningar!
Ta bort allt som inte var med när bilen lämnade Wolfsburg, behöver Du skarva ihop kablar som någon tidigare förmåga klippt av så ska Du löda skarven och sätta krympslang utpå. Alla former av klämskarvar blir dålig kontakt i förr eller senare, så det är en bra försäkring mot spänningsfall och dålig kontakt i framtiden. Den ambitiöse/petige löder även fast kabelskoanslutningen vid kabeln, men det är väl egentligen överkurs.... i alla fall på originalkabelskorna, dessa klämskarvar håller MYCKET högre kvalitet än de vanliga röd/blå/gula!!
Tänk även på att löda kabeländen på de ställen (ex säkringsdosan och pilarna) där kabeländen är skruvad fast, annars kläms kardelerna i kabeln sönder!
Behöver Du skarva i en kabelbit som saknas, så använd om möjligt originalkabel med rätt färgmarkering, ser snyggt ut och underlättar ev felsökning i framtiden! Tas lämpligen från reservdelsvraket bakom garaget!
Om man som i Ditt fall konverterar en 6-voltare till 12 volt, så funkar det fint att använda original kablage och kontakter! Eftersom samma effekt vid 12 volt kräver mindre kabelarea än vid 6 volt så kommer allt att bli överdimensionerat, och Du kommer att få mindre problem med spänningsfall av olika slag jämfört med originalbilen!
Din bil ser ut att vara en 58-60, och då hittar Du elschema här:
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_58.jpg
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … 58_key.jpg
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … _fuses.jpg
Och kom ihåg att bilel inte är särskilt svårt om man tar det krets för krets!
Men, olyckor kan hända den bäste, och en bra och enkel försäkring mot kabelbrand är att lossa ena polen på batteriet under felsökning/reparation! När Du ska koppla in batteriet igen så kan Du ha en "mellankabel" mellan batteriet och batterikabeln, och på denna har Du en hängsäkring på exempelvis 20A eller så! Så om något är tokfel så blåser man säkringen direkt vid batteriet och slipper elda upp det nyrenoverade elsystemet! Testa sen alla funktioner (utom startmotorn!
) med mellankabeln på plats innan Du kör allt "på riktigt"!
Lycka till!
MVH: Hella
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)