1 Senaste redigerad av kee (2016-08-09 20:29:29)

Sitter och klurar på hur jag framöver ska lösa problemet med att jag "var tvungen" att kapa bort en bit golv när jag ska reparera främre tvärbalk.

Golvbitarna säljs ju som "hela halvor" och jag har hittills bara kapat bort ca 30 cm av den främre delen av golvet. Ska jag byta hela golvet, vilket säkert vore bra, så åker jag säkert dit på än mer reparationer i själva chassiet och nu står jag ute och jobbar och vill sy ihop det här innan det blir för mörkt och kallt att jobba. Sen är det ju en ekonomisk aspekt också, projektet har redan börjat kosta mycket mer än jag tänkt.

Jag vill ju göra jobbet bra, men funderar på om det finns alternativa sätt att laga golvet på. Slät plåt är ett budgetbudgetalternativ som säkert inte gillas av så många, men eftersom det är en pickup är rillorna i golvet mest en begränsning när man ska lasta och skjuta in saker i utrymmet. Detta alternativ får även mig att vrida på mig och undra vad jag håller på med. Å andra sidan har jag tänkt bygga in en stor utdragbar "låda" i utrymmet som skruvas i golvet.

Ett annat alternativ vore att kolla med en plåtfirma om man kunde köpa korrugerad svartplåt av dem. Då får man inga "försänkningar" för soffästen och lucklås mm, men återigen det är ju en pickup så tänket kanske är annorlunda än hos en buss? Jag lägger isf skarven vid första utriggaren bakom tvärbalken.

En ny golvhalva kostar (som ett exempel, det finns ju fler) hos UN tolv hundra och jag behöver då båda. Är inte ens säker på om det är samma lastrumsgolv till pickup som till buss? Två och ett halvt för att då dessutom åka på mer jobb, ut med tank och säkert upptäcks fler dåliga bitar inunder (ni vet ju hur det är) och det här är ingen "helrenovering", bara en besiktningsåtgärd som gått lite över styr.

En annan idé är att helt sonika laga balkarna och chassiet, montera ihop allt vad vajrar, kabelstam och växelförare heter, köra till uppställningen och lämna golvjobbet till nästa säsong. På så vis sprider jag ut kostnader och "ansträngning" en del. Golvet borde ju gå att montera sist av allt, eller gör jag en tankevurpa nu?

Hur tänker ni kring mina tankar? Vad hade ni gjort i mina kläder?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

hur original är bilen.. behöver den vara det?? visst värde säkring men brukar du sälja fordon?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Bra poänger. Vagnen är lappad och lagad många gånger tidigare i historien. Förmodligen tidigare besiktningslagningar på en tid då dessa vagnar inte var värda någonting och bara skulle rulla en säsong till. Förvisso är det lite av de "bonnalagningarna" jag är ute efter att ta bort nu när jag ändå är ålagd att reparera chassiet.

Och nej jag brukar inte sälja, för en del är det vägen till färdigställande som är målet, jag tycker det är mycket skönare att köra än att meka, därför försöker jag "spä ut" meken med körande. ICQ/ab

4

Be en plåtnisse bocka till så du får rillorna i plåten, ta en 50+50cm kostar inte så många spänn och så fixar du dit den på en kväll eller två.... så hade jag gjort... ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

5

Ja jag ska undersöka saken. Dumt nog har jag redan slängt biten jag kapade ut, annars vore det ju passande med en bit att ge plåtverkstan så de vet hur det ska se ut. Dock har jag en lite bit kvar att kapa ur, så jag kanske får ta den.

Känns onekligen som den bästa kompromissen för detta projekt och denna vagn.

6

Jag har bockat flak och lastrumsgol själv, GÖR INTE DET!
Det drar fort iväg och blir fel.........
Köp en golvhalva, alternativt leta upp någon som bytt och har frisk orginalplåt du kan lappa i.
Hela golvhalvor underlättar ju vid montering, men demontering av den gamla, speciellt i en pickis är skit.
Hur vet jag det kan man undra............

Fortsätt du och lappa och laga, gärna med orginalplåt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Klokkerholm har golvplåt som ska föreställa rätt..

CC måttet är "sådär", men till småbitar funkar det. Klokkerholm köper man med fördel hos sin lokala bildelsbutik. Då slipper man frakten, och det är samma grejor som de etablerade VW firmorna säljer..

Såg en äldre T4 buss som låg på högkant. Jag reagerade på att pressningarna i golvplåten var förvirrande lik splittbusslastrumsgolv..
Kanske värt att kolla upp? En sådan golvbit är ju originalplåt och kanske rentutav gratis :-)

bugnbus.se

8

Ja jag hade inte tänkt bocka till det själv, tidsbudgeten är stramt begränsad när man maximalt kan meka sex dagar i månaden. Av samma anledning vill man att det ska vara "rätt" när man väl står där med byxorna nere.

Jag vet att i normalfallet gör man sig själv en tjänst och byter hela plåten, som regel ungefär samma jobb med ett bättre resultat. Men i det här fallet hade jag hoppats på att slippa ta ur tanken och kanske åka på att byta fler tvärbalkar/utriggare. Måste även "skiljeväggen" mellan tank och lastutrymme väck? Har inte konstruktionen klar för mig i huvudet hur den är utformad.

Det finns ju en annan aspekt på att byta hela golvet också, jag vet inte, men jag tror, att det är ett annorlunda golv till pickuperna, de flesta specar det inte, men jag förutsätter att det är bussgolv. Tex sitter ju tanken på ett annat ställe, så de har ju hål för bränsleledningen samt fästen för tankens monteringsband. Byter jag bara den lilla bit jag nu redan kapat ur, så behöver det inte vara mer specifikt än att avståndet och profilen hos rillorna stämmer. Passformen mot "framstammen" får jag lösa själv.

Kollade på MECA, de har lite "klåpareholm"-plåt till bay och det är ju attraktivt att betala en tredjedel mot nämnda exempel ovan. Fast hittills har det inte varit samma fabrikat jag fått hem av de grejer jag beställt, det jag köpt hittills har varit förtroendeingivande autocraftplåt, som åtminstone SER och KÄNNS bra. Sen om skillnaden är så stor kan jag inte gå i god för, men den klokkerholm jag sett tidigare har varit betydligt "böjligare". Plåten hos MECA mäter 0,8 mm i tjocklek och någon annan tjockleksuppgift hittar jag inte såhär vid en snabb sökning. Någon som har koll på vad golvplåtens tjocklek är original?

Däremot skriver autocraft såhär på sin hemsida:

Repair panel for cargo floor area in splitscreen and baywindow vans. 1500mm x 380mm in size, this Klokkenholm panel is not produced to the normal standard of panel we create in house at Auto Craft, but is certainly good enough for repairing a less than perfect cargo floor.

Det låter ju faktiskt förtroendeingivande och om jag väljer den vägen, köper jag ju såklart den biten då hos min lokala handlare. Fast i en perfekt värld skulle jag velat ha måtten "på andra ledden", men här får man nog vara kreativ om man ska lösa problemen.  ICQ/ab  Bara c-c och profil stämmer, för det är en sak att lappa "på längden" och en annan sak att lappa på tvären.

Jag tror att jag om ett par år kanske kan "åka på" (eller rent av få ett ryck och göra det ändå) att byta lite chassiedelar baktill också. Då är det nog mer lämpligt att byta hela golvet, för då kommer det verkligen att behövas.

9 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-11 11:15:10)

Man kan ju punkta dit bitarna sen dra på en grund sedan foga med ett karosserikitt då döljer man ju en hel del konstigheter. +det blir tätt... Måste ju inte bli superduper snyggt e ju inte en utställningsbil
När jag handlade golv till min buss började jag med kloparhålm ekonomi bitar.. Dom sålde jag bort billigt.. Sen beställde jag ett helt golv. Förutom att det inte var rätt så var brassekvaliten så trist, taskiga pressningar och tunn plåt  så även det såldes mycket billigare... Nu blir det golvplåtar med fel rillmått men tjock vw plåt ec vw caddy av senaste mod.. Bitar vi skär ur bilar på jobbet.. fast så är ju min buss inte original. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Bosse H skrev:

CC måttet är "sådär", men till småbitar funkar det. Klokkerholm köper man med fördel hos sin lokala bildelsbutik. Då slipper man frakten, och det är samma grejor som de etablerade VW firmorna säljer..

Såg en äldre T4 buss som låg på högkant. Jag reagerade på att pressningarna i golvplåten var förvirrande lik splittbusslastrumsgolv..
Kanske värt att kolla upp? En sådan golvbit är ju originalplåt och kanske rentutav gratis :-)

Jag skulle också köra Bosses variant.

Dock tror jag Just Kampers säljer sådana bitar i lite tjockare plåt. 1,2-1-5mm. Det kan behövas om man ska bearbeta rillorna och göra egna avslut.

11

Demian skrev:
Bosse H skrev:

Dock tror jag Just Kampers säljer sådana bitar i lite tjockare plåt. 1,2-1-5mm. Det kan behövas om man ska bearbeta rillorna och göra egna avslut.

Jag kapar mitt i rillan och smider ner den till någotsånär drägligt utseende.
Marchallen och stegbussen fick snålgolv, i ett lastrumsgolv spelar det ingen roll, och stegbussen skall på trägolv.
Men i en fin buss skulle jag aldrig ta den enkla tunna plåten då den viker sig när man går på den.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Håll hårt i slantarna....

Vagnen har ju inget värde ändå, så varför kosta på annat än slätplåt....

Att ens tänka i dom banorna känns.... minst sagt oroande.... Sälj bilen istället, och köp en släpvagn. Då spar du både tid å pengar. Då har du alla fördelar av en piskis, fast, du slipper betala försäkring, enklare med besiktningen, billigare besiktning, å det går ingen bensin, där kan vi snacka att spara pengar! #studentervethurmanspararpengar

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

13

Mogge skrev:
Demian skrev:
Bosse H skrev:

Jag kapar mitt i rillan och smider ner den till någotsånär drägligt utseende.
Marchallen och stegbussen fick snålgolv, i ett lastrumsgolv spelar det ingen roll, och stegbussen skall på trägolv.
Men i en fin buss skulle jag aldrig ta den enkla tunna plåten då den viker sig när man går på den.

Kanske är jag yrvaken, men jag förstår inte "jag kapar mitt i rillan". Är det för att plåten inte ska vecka sig när du smider ut den?

14

Demian skrev:
Bosse H skrev:

Jag hittade en plåtbit på deras hemsida, till bay, som jag gissar att du syftar på. Dock verkar den bara skickas inom "Mainland UK" så det verkar falla bort tyvärr. Det var dock ett bra tips för en som inte har "tid att springa på skroten".

Tänker mig att det borde vara lättare att bearbeta en tunnare plåt, fast det kanske inte blir lika snyggt. Missförstå mig rätt, jag använder också helst lite tjockare plåt, men tunnare plåt borde ju vara lättare att forma som man vill, jämför aluminiumfolie och järnvägsräls.

Eftersom detta är en besiktningsåtgärd och flera såna säkerligen kan komma framöver ser jag inget problem med att jag byter hela golvet sen längre framöver och DÅ kan "göra det riktigt". Fast hela golvplåtar till pickup verkar som sagt inte så vanligt, jag har iaf inte sett någon förutom "Klassicfab" speca att produkten är till just pickup.

15

Ska du göra det riktigt sen, så skulle jag ta en slätplåt och punkta dit med ett fåtal punkter.

Jag tycker inte det finns nån anledning till att göra en överarbetad nödlösning.

16

Med mina erfarenheter skulle jag råda dig till att köpa det dyra golvet - JK- plåten är jättebra.
Köp aldrig någonsin Klokkerholm. Nej. Men det vet du redan.
1200 spänn är snorbilligt jämfört med den frustration och den tid det alltid tar att smaska ihop nåt annat.

Men...

För att motsäga mig själv lagade jag precis golvet i hytten.
Jag resonerade som så att min bay kommer att bli fin, frisk och funktionell.
Målet är inte att den ska bli original eller så. Den ska användas!
Så jag tog slät plåt och tänkte: "det ska ändå läggas på ljudisolering och sen matta".

Att laga balken är väl egentligen det viktiga.
Glöm inte att använda lite grövre plåt till det.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

17

Jag har köpt Klokkerholm till mitt undre golv. Jag resonerade som så att det är bara det undre golvet. Inget man skyltar med sas. Det är tillräckligt likt originalgolvet enligt mig. Och de ligger rätt i pris. Är de verkligen så tunna? Inget jag reagerat på iaf. Jag tänkte först köpa Autokraft's bussgolv och modda. Men tyckte det skulle dra iväg i kostnader. Men, har jag gjort rätt? Jag kanske ångrar mig och skaffar bussgolvet iaf då det är dags för golvläggning? Kee, jag har Klokkerholmplåtarna hemma om du vill se, ifall det skulle göra beslutet lättare.

Ducati Monster 1200S

18

jerry skrev:

Kee, jag har Klokkerholmplåtarna hemma om du vill se, ifall det skulle göra beslutet lättare.

Det kostar ju pengar att åka till krylbo för att titta....

#studenterlärsigvändapåpengarna

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

19

-50 Split, kommer lite osökt att tänka på när jag var på Thåström för några år sedan.

Det var på Peace and Love festivalen.

Jag stod i publiken och lyssnade. Snett framför mig stod en gammal rocker i 50 års åldern. Han hade jeansjacka och långt, ganska grått hår.

Snett bakom mig stod ett typ av rosaskjortegäng som inte lyssnade direkt, utan mer var bara var där. En i det gänget, en blond ung kille med rosa skjorta, håret i nån slags stubbfrisyr och pilotbrillor, skulle vara lite cool inför sina polare. Han störde väl sig på rockerssnubben, och ropade ut ganska högt.

-Kolla grabbar, Robinson-Kent.

Att kallas för Robinsson-Kent är inte direkt nån komplimang för nån som är under 70.

Men ingen brydde sig. Inte ens hans polare. Hans polare stod och surrade och vi andra fortsatte att lyssna på Thåström.

Han kunde inte hålla tyst utan fortsatte ett par gånger,

Kolla grabbar, Robinson-Kent.

Rockersnubben fattade att det var honom han menade, fast han stod ca 3meter längre fram i publiken.

Han vände sig om och tittade ganska trött på snubben. Sen utbrast han med en ruskig basröst, så att alla hörde,

-Vem fan ser du ut som? Kenny Bräck? En dålig kopia?

Några började applådera och rosaskjortsnubben sa inte så mycket mer.

Nu är det väl inte så många likheter i den här tråden som på spelningen, men då jag läste dina två inlägg, så kom jag bara att tänka på det   ICQ/ab

Retar man sig på hur trådskaparen skriver, så är ju det enklaste att inte klicka på tråden. Speciellt inte två gånger  ICQ/ad

20

Demian skrev:

-50 Split, kommer lite osökt att tänka på när jag var på Thåström för några år sedan.

Jag stod i publiken och lyssnade. Snett framför mig stod en gammal rocker i 50 års åldern. Han hade jeansjacka och långt, ganska grått hår.

Snett bakom mig stod ett typ av rosaskjortegäng som inte lyssnade direkt, utan mer var bara var där. En i det gänget, en blond ung kille med rosa skjorta, håret i nån slags stubbfrisyr och pilotbrillor, skulle vara lite cool inför sina polare. Han störde väl sig på rockerssnubben, och ropade ut ganska högt.

Att kallas för Robinsson-Kent är inte direkt nån komplimang för nån som är under 70.

Men ingen brydde sig. Inte ens hans polare. Hans polare stod och surrade och vi andra fortsatte att lyssna på Thåström.

Rockersnubben fattade att det var honom han menade, fast han stod ca 3meter längre fram i publiken.

Han vände sig om och tittade ganska trött på snubben. Sen utbrast han med en ruskig basröst, så att alla hörde,

Nu är det väl inte så många likheter i den här tråden som på spelningen, men då jag läste dina två inlägg, så kom jag bara att tänka på det   ICQ/ab

Retar man sig på hur trådskaparen skriver, så är ju det enklaste att inte klicka på tråden. Speciellt inte två gånger  ICQ/ad

Så sant! ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

21

Demian skrev:

Demian:

Det kan jag faktiskt hålla med om, har man inget att komma med, kan man oftast bidra bäst genom att vara tyst...
Nu är det ju så att jag, lixom du och många andra, genom de senaste tio åren läst olika trådar, med gemensamt att, trådskaparen uttrycker sig så att trådskaparen har taskig ekonomi och är fattig student, och mer och mindre uttalat, att det är allmänt lite synd om vederbörande.
Då kan det ju vara bra att typ då Jerry, som ev månne kanske inte hava hundra procentig koll på vederbörandes ofta negativa syn på ekonomiska beräkningar, och ofta måste göra en nogsam uträkning om det är ekonomiskt försvarbart att köra till en träff, eller för att se på en plåtbit, eller gå på muggen....

Så det är mera bara en spegling av gamla trådar och inlägg som gör att jag repeterar vad som oftast som alltid brukar bli kontentan av beräkningsfaktorn som det förefallersig att "avdankade (?) studenter" i vissa kretsar brukar sig av.

NU har jag försökt uttrycka mig så svårt jag kan, och med "finsvenska" så det även framgår i de djupaste studentkorridorer.....

Tel 07noll357185ett

22

Kee hur mycket plåt är det du behöver ?
Jag har bitar av urkapat orginalgolv från min buss som du skulle kunna få.
Eventuellt får du skarva lite.
Bor i Järfälla så det blir ju inte allt för långt för dig.
Hör av dig om du är intresserad.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

23

50 split...nu kom du väl ner i lite väl sandlådenivå...  Default/hmm

24

en plåtslagar kompis fixade dessa till meg , kostade 1000kr
http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/plateleveranse002.jpg

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

25

GB skrev:

50 split...nu kom du väl ner i lite väl sandlådenivå...  Default/hmm

Sandlådenivå eller inte, det är upp till dig att avgöra vad du tycker.
Återigen, jag uttrycker bara vad trådskaparen brukar uttrycka, gång på gång på gång på gång, så om det är sandlådenivå, så är det ju trådskaparen som sitter i sandlådan.

Å, GB, min pappa är starkare än din!!  Default/lol

Tel 07noll357185ett