Vi är jämngamla ( konstaterat tidigare) - Fyller år idag....
Jag räknar iskallt med att LEKA (inte jobba) 50 år till då jag har världens roligaste jobb/hobby
777 2016-06-19 23:25:36 Senaste redigerad av michaelth (2016-06-19 23:33:23)
som vissa redan vet, så handlade jag en gammal Metalfräs innan, en maskin som jag länge velat ha.. fräs altså.... jag hittade den på en gammal blocket annons från april..
fräsen i fråga är en -60 tals Beijer fräs tillverkad i Vimmerby.
Man kan säga att jag köpte den lite grisen i säcken. då jag bara sett några suddiga bilder innan jag bestämde mig.. för den slanten kändes som jag kunde chansa lite...
Fräsar jag sett innan tillsalu, har oftast kostat mellan 25-50k.eller befunnit sig långt bort.. denna var dock mycket mycket billigare..
och fans inte sååå långt bort.
Jamen vad är då fel på den...tja gammal..och...
Tja den har används i en plast firma för fräsjobb i formarbete. sedan övertog den av en anställd den,när firman handlade modernare maskiner.. och han hade den på sin skogs gård för div reparations arbeten.. där fanns även en gammal svarv..
Maskinen stod i en periodvis kall lokal.. och användes sällan..när ägaren sålde till sina bröder blev fräsen bara stående till dom la ut den till försäljning.
till maskinen fick jag div tillbehör och annat "skrot"kille samlade ihop div som han trodde hörde till fräsen!!??
En sak jag inte reflerkterat på innan är sättet hur stålen/verktygen ästs i fräsen..
Maskinen kom med flera horisontella axlar med fräs trissor.. och några för vertikala..
Detta såg jag på en av bilderna..
När jag kom och såg fräsen för första gången, insåg jag tyvärr att den vertikala vinkel växeln, är för stål i morsekona hållare.. endast en sådan kom med. :(n svagare lösning är dom kraftigare mk4 eller 5 konorna som är vanligare ..om jag fattat rätt..
Med kom även en gammal delnings apparat
En .. tja jag gissar villt..apparat för att fräsa krysskils spår i tex remskivor eller kugghjul.. eller??
+ div som jag nog gör mig av med ..
En stor gjutjärns låda??
Ett par trapetsgäng stänger, med muttrar..
Och underdelen till en mindre fräs med kordinatbord med hiss trapets gänga..hel manuell matning.. eller om det kommer från en borrmaskin.
Fräsen...utlastad hos säljaren
Den lilla lastmaskinen för att lyfta 1300kg maskin
Och lastad i transportfordonet för dagen en fooord transit..klar för transport..







Men sen skulle den hem... med div..
när vi lastade såg vi en viss brist av luft i ena bakhjulet.. men bara nere.. så fram med kompressorn och pumpa.. lite lagom..
en viss överlast kan tänkas vara aktuell.. men då vi lastat centralt i bilen så rullade det p bra på släta vägen.
lite nojig som jag var stannade jag efter ca 4 mil.. och ser att däcket är betänkligt lägre i profilen.. hmm tänker jag måste pumpa.. men låter det inte lite.. och visst ser den välbekanta "montageskruven" sticka upp ur däcket...
hmm tänker jag kör vidare... milen flyter tillslut hittar jag en mack.. men där kan jag bara pumpa till 2,5kg.. panik.. frågar var är nästa mack..2,4 mil..pumpar upp 4,5kg,,
endast en mil senare är jag låg.. riktigt låg och nästa mack..rullar in med nästan helt platt hjul.. denna macken har punka spray..i med den. men får endast upp trycket till3 kg.. suck. kör 2 mil till nästa mack.. hyfsat tomt igen .. i nästa ort är däcket platt.. letar mack men icke.. letar efter domkraft och ev fälg kors, för att kunna montera reservhjulet...trycker i det sista av punkis sprayen, men nu är däcket nästan helt platt.. funderar om jag skall ringa till min fru.. be henne hämta mig ..ca 7 mil så jag kan köra hem och hämta garage domkraft och rediga verktyg, så jag kan lossa hjulet och sätta dit reservhjulet.. sedan hem...men va fan.. beslutar mig att försöka smyga hem... hinner några hundra meter..
i Ingelstad finns en liten verkstad.. Conny härskar i den med 5 billyftar.. jag har ofta kör förbi på vägen men aldrig sett aktivitet.. reklamskyltarna har sedan länge varit trasiga.. Men idag står en nyare amerikans bil utanför och portarna är öppna..
Gör en u sväng .. kör fram och frågar om jag kanske kan låna en domkraft och en muttermaskin.. men grabben säger när jag visat skruven.. det fixar vi..
så under med en låglyftande Bacho garage domkraft.. fram med muttermaskinen ..i med en geggig korv i stället för skruven .. sen i med ny luft ... efter att jag betalat och gett drix med hundra % körde jag överlycklig hemåt..
kollade då och då i backspegeln, men däcket såg bra ut och jag ville hem.. detta var igår..
Grannen som har firma några hundra meter bort,har innan hjälpt att lasta av min 2 pelarlyft.. min 4 pelar lyft.. och min svarv ..så han var vid talad, och lovade att han kunde hjälpa..
så i morse mutade jag honom med kaffebröd..


Givetvis fick han betalt och drix.. jag vill inte utnyttja en granne bara för han har en maskin..
rengjorde lite.. och lyfte upp delnings apparaten och exenter tillsatsen..





Jag har startat upp fräsen.. matningen fungerar....
ser fram mot att leka lite.. dock vore det nice med fler stålhållare...
så där var den helgen..
44 mil körning 096 lite milen diesel.. 400kr reparationer
...
tja nu e jag med fräs.. dags att skaffa fler stål...
over and out...
förresten jag har inte gjort mer med vare sig bussen eller garaget..
frun är på kryckor pga knä skada.... svärföräldrar som åker in till akuten regelbundet.. flertalet hemresor till min gamla mamma ..tja livet e liiite i vägen.. men vadå vi är ju i alla fall inte döda än.. så simma lugnt
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
778 2016-06-20 01:19:43 Senaste redigerad av Franke (2016-06-20 02:16:33)
Grattis till fräsen, det såg ut att vara en riktigt trevlig maskin!
Gamla fräsmaskiner brukar vara hyffsat billiga men oftast är det dåligt med tillbehör till maskinerna eller så är dom 50mil bort (även om din inte direkt fanns i närheten
)
I ditt fall verkar du ha gjort en bra affär, bara en delningsapparat med snabbdelning bruka gå på par tusen och uppåt, även nice med ett vertikalhuvud
Räkna dock med att det drar iväg som fan med alla fräsverktyg som behövs.
På min fräs är det iso40 kona i spindeln, det finns även den mindre iso30 och den större iso50, du har säkert lika som mig då det är en ganska vanlig storlek.
Jag har handlat väldigt prisvärda kinatillverkade grejer på ebay, verktygsboden och Tradera. Parallellbitar, pinnfräshållare av typen Weldon i olika storlekar, m16 spännjärns-kit och iso40hållare med invändig mk3 kona m.m.
På tur står att skaffa digital, hylschuck (en chuck med utbytbara klämringshylsor), ett stort maskinskruvstycke, några planfrästar, ursvarvningshuvud och en hembyggd fly cutter för kunna plana toppar.
Måste dock kamma hem en storvinst på triss först
Huvudet på bild 6 uppifrån sett måste vara en stickapparat, en sån har jag länge haft på min önskelista så om den blir till salu skulle jag jättegärna vilja köpa den 
Ser ut som ett riktigt klipp du gjort..surt med alla problem du fick,men riktiga konstnärer brukar lida för att komma dit de vill,eller hur..grattis till köpet,en riktig vuxenleksak! 
late,
in love,
and a little drunk..
Coolt!!
Man kan aldrig få nog med bra verktyg - bara för lite utrymme.
Nu vet jag vem jag ska komma och låna fräs av *blink*
Jag var oxo iväg i helgen (2x50) mil och hämtade en truck- Kan våra vägar ha korsats tro??
Att råka ut för "äventyr" hör till såna här bravader- Det roliga ( efteråt) är hur man löser dem.
Grattis!
Don't be gentle it's a rental, skapligt överlass 63 Highlight!! 
Påminner mig om när jag hämtade min Pullmax i vintras.
Tänkte att det skulle bli en enkel transport med bara några hundra kilos överlass. Jag hade dock inte räknat med att maskinen endast skulle stå och gunga på den svajiga plyfan. Undersidan var iaf förstärkt med vinkeljärn men då dom var väldigt tunna hjälpte det knappt
Det blev en gungig och svettig resa hem men i jämförelse med ditt lass så lär det ha varit rena semesterturen
Sorry för offtopic Michael!
Mer offtopic..trevlig lampa du fick med där också Franke .. 
late,
in love,
and a little drunk..
783 2016-06-20 11:10:16 Senaste redigerad av michaelth (2016-06-20 11:17:04)
Ingen fara... Ja överlass kan det nig ha varit i mitt fall oxå, men då inte bladfjädringen låg mot genomslags gummina, så tycker jag det gick bra.. Inga problem att köra i 110på 6ans växel. dom lägena det fanns tillräckligt med luft
Jag kunde ha lånat ett 1500släp..av en vän.. Men just att ställa fräsen på mittplyfan kändes sådär.. Sen får jag med mitt usla körkort bara dra 1380med 95an...
Så transvestiten var helt ok... Tror fräsen väger 1300kg sen lite blandat...
Tja en smidig truck vore nice...
Angående plats brist.. Det e ju bara frågan om hur mycket skrot man drar hem..
har funderat på vad fler maskiner jag vill ha...
Hmm ett kipphyver och en plåtklipp vore nice men det blir inte så..
Hade jag haft mycket plats en däcks maskin.. Men en jag vill ha kostar 150k.......nä blir inte så..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
784 2016-08-08 22:39:06 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-08 22:46:09)
det är kanske dummt att skriva om hur jag bytte lager i min metalfräs vertikal huvud.. men då fräsen tillhör mitt garage maskin utrustning..
min ambition är inte att helrenovera någon av mina maskiner, utan bara att hålla dom hela. sen om jag tar isär något så blir det rengjort smort och lagat.
såhär ser vertikalhuvudet ut nu med den nya kåpan som skyddar det övre vertikala lagret från smuts.
satten en bit ämnes rör i delnings apparaten och fräste en 6 kant på..
.. men garaget då..
jo när rusty var här hjälpte han mig att lägga en del isolering tillrätta ovanför högdelen , detta pga att jag isolerat underifrån och inte fått till det bra överallt.. sedan hade jag en del elrör liggande där som gjorde det omöjligt att isolera färdigt innan..
så även där hjälpte han mig att lägga den sista isoleringen på plats .. TACK för det!!!!!!
Och nu dom senaste dagarna med lägre temp, har jag fortsatt att kläda in loftväggaren med skivmatterial.
såhär såg det ut i maj...
och nu..i lördags..
isolerat på bägge sidor om lyfthålet och förstärkningar inskruvade för kommande gångjärn
även elrör/dosor för belysning och uttag monterade.


lite mer skivor fastskruvade.

nästa steg är att göra dörrar som tätar upp till loftet/ runt lyftbalken..
Och idag hände något jag väntat påi ca ett år.....jo att JULA skall ha ett vettigt pris på lysrörs armaturer... det kom ett reklamblad i lådan , så efter kvällsmaten blev det en inköps resa..
ja jag vet priserna går upp och ner.. men att betala 149kr för en lysrörs armatur , som oftast kostar 299 eller 220.. eller?? är okey så 22 styck inhandlades..
dom är inte helt ihop monterade.. bla sitter inte 8 klipps fast i kåpan som håller "glaset" . och själva kontakt bläcken skall knäppas fast i armaturen. men detta är arbeten som tar en minut utan verktyg. visst detta är billiga plast grejer men det behöver ju inte hålla i 50 år..
sååå visst händer det lite..



/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Lysande..
Tack för tipset,med lite tur kanske priset även gäller i Linköping,i så fall skall även jag slå till på armaturer,behöver byta i verkstaden + lite varstans..
Loftet blir kungligt,trevligt skivmaterial.. 
late,
in love,
and a little drunk..
786 2016-08-09 08:15:45 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-09 08:16:16)
Ja skivmatterialet är fd mercedes sprintergolv.9mm tjock plywood kontainer shopping... Blir en hel del spill när man skär bort bitar vid hjulhus..och golvkoppar.. Tyvärr har vi inte lika stor tillgång längre. Utan dessa har jag samlat på mig under en längre tid.. Sen att dom kanske är lite mörka i kulören.. Har funderat om hurvida jag skall måla. Men då kommer man att se alla småglipor sen spackla osv.. Så nej detta är ju ett förråd.. Starkt och bra att skruva i..
och "billigt oxå" om man inte räknar arbetstiden att hämta såga/passa.. Hade gått mycket fortare med tex osb....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
787 2016-08-09 09:15:15 Senaste redigerad av 63 Highlight (2016-08-09 09:16:59)
Kul att se att Du är tillbaks och gnider på efter ledigheten!!
Hur mycket tavlor Du än gör kan Du inte få mig att sluta vara imponerad!!
Som jag sagt förut: Detta är säkerligen finare än Du har det inne i huset- Ni får flytta ut sen.....till loftet 
Redan upptaget,där huserar tomtarna.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Härligt att dina uppdateringar 
Gnosjö
Jojomen,billiga armaturer även i Linköping..ännu ett tack för tipset,köpte ett gäng på lunchen.. 
late,
in love,
and a little drunk..
funderade om jag skulle ta en sväng till tillnkarlskrona i em...kanske finns fler kvar
behöver ju en palllyft till loftet.... Men jag vill ha en med buggy för det blir mindre"marktryck"påmspångolvet då... Nej jag vet jag skall inte lasta massor.. Men endå.. Jag vill ha en kort för halvpallar.. Den jag har nu har ena gaffeln lite stukad så tänker jag köper en ny till garaget och bygger om den gamla till loftet.. Tänker mig att lasta mycket däck fälgar motorer,osv på halvpallar, sen ställningar över med div smått... Måste ju utnyttja ytorna. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Haha, säger samma. Tack för tipset...Missade förra gången de var 149kr/st. Nu var jag och köpte 15st + en central till mitt nya garage 
Svårt och oftast dyrt med belysningen. Jag kom över 8 armaturer av en elektriker-poolare som demonterat några för en 500ing. De vara 1 x 28w till 50kvm.. Det är för lite ljus märker jag nu..
Ska gå att uppdatera till 36w men vete tusan om det är värt det.
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
794 2016-08-12 21:58:07 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-13 07:00:19)
Klart det är värt med mycket ljus.. märker hela tiden hur jag extra förstärker med extra ljus källor överallt.. fram för riktig belysning!!
Åkte tillbaka till Jula i onsdags .. men tyvärr var alla armaturer slut.. så jag får nöja mig..
Då jag kör efter min gamle fars devis "hellre lat än dum.." och gärna skonar min rygg... så vill jag lasta så mycket som möjligt uppe på mitt lager loft på halvpallar..
Dåvill jag ha en halvpalllyft.
Jag har sedan innan..ca 10 år, en BT pallyft..som jag handlade beg. för 500kr.. en lokal åkare hade den stående, den har vid något tillfälle drabbas av en överkörning med lastbil.
Därefter lyfter den snett .. en av tryckstängerna under har fått en "solkurva" dvs den har en böj där den skall vara rak
+ ena gaffeln är lite vriden och den andra något böjd..
så nej inte helt bra. men visst jag har haft mycket nytta av den under åren..
Jag har nu ett tag kollat efter en ny..
kollade då bla. på biltema och jula.. biltemas variant är nästan likadan som julas.. men med 2 hjul mindre, och 200kr biligare. men alla som flyttat tunga pallar över trösklar, eller ojämna golv, uppskattar boggy axlar.. dvs. dubbelmontage vid dom små hjulen...
Så i onsdags köpte jag en jula pallyft.
Roligt att handla nya saker.. och då sådana som underlättar vardagen, och skonar min kropp..


Så hur gör jag nu..
jo den nya lyften blir min garage lyft, och den gamle får ett lättare liv och blir kortare..och får leva på loftet.. utom vid högtidliga tillfällen då den får assistera sin längre kollega
Lång lyftar brukar vara ca 1100mm långa, (gaffellängd) min BT är ca 1140..
korta 800mm..(halvpalllyftar).
Hur jobba med en ca 65kg tung lyft sak...kräla på golvet??? nää.
Tog ett par stroppar, sen lyfte med garage vinschen
upp på mitt mobila svetsbord, givetvis efter att jag plockat bort det snabbkopplade skruvstycket

Tydligen är max lyft vikten 2300kg på BT lyften, men den e gammal och har transporterat mycket skrot genom åren...
Här syns felen i gafflarna..



demonterade boggihjulen..
Tyvärr glömde jag ta en bild av det krokiga staget, men det kommer jag lätt åt när jag kapar gafflarna 340mm.. ritade upp ett par snitt med min stora Masonite vinkel "Angulus" som jag investerade i under semestern.. har länge velat ha en lång vinkelhake , tyvärr e ju priset ganska så häftigt.. fick beställas, men med rabatten ca 500kr....
Jag kommer kapa gafflarna på olika ställen beroende på var skadorna är. fast en i taget..
funderade på snedkapade/svetsade skarvar på sidorna, men hoppar nog det, blir ju inte jättelaster på den.
Men det e i morgon...
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vill du att jag köper fler armaturer åt dig här,så kan du hämta när du hälsar på? 
late,
in love,
and a little drunk..
ja kan du köpa 10 st vore det nice.. så har man någon i reserv vid ev skada på kåpan.. så ja tack!!
förhoppningsvis blir det en helg runda lite längre fram.. vi får c...
Tack min vän../ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Finns det så ordnar jag det.. 
late,
in love,
and a little drunk..
798 2016-08-13 07:58:41 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-13 07:58:58)
nice..läste just att det finns palllyftar som bara har 600 mm långa gafflar.. men det e fanken kort.. då kan man bara dra halvpallar med den... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Är för kort,hade sådana på mitt förra jobb..vippade bara.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Hej
Ett litet tips när du riktar gafflar och sedan kapar dom till längden du vill är att du först kapar bort öronen som håller boggievaggan. Sedan riktar du tryckstängerna och kapar dom lika mycket som gafflarna. Montera ihop tryckstängerna så du har ett paket (stänger, boggievagga med axlar och öron). Rensa bort den överblivna gaffelstumpen frän bröstet och kapa ur gafflarna som det var förrut.
Svetsa ihop gafflarna med bröstet, sedan stoppa dit vridröret (kanske rikta det), slå in axeln och kolla så det löper någorlunda rätt. Vänd sedan chassit upp och ner, kroka i änden på tryckstången i vridröret. Sedan tar du hydraulpaketet som mall (nedsänkt i nedersta läget). Stoppa dit boggievaggan, axeln och dom renslipade öronen. Nu har du rätt avstånd för att kunna svetsa dit öronen igen, klart.
Du har nu en kort gaffelvagn som troligen aldrig mer klarar att böja tryckstången.
Har gjort en som är endast 600mm lång med boggie , funkar perfekt.
Jobbade som svetsare på Kentruck här i Ed i över 30 år och när vi nån gång fick tid över reparerade och riktade vi gamla gaffelvagnar.








