1

Jo..det här satt långt inne,jag vet..men nu så drar jag igång tråden om "Seven"..ovalen som efter mycket tankevånda inköptes från herr Helsing och levererades galant av den sprudlande och piratbyxförsedde ynglingen Grenje i snöyran en novemberkväll 2012..nästan som i ett töcken dök de upp med en jättelik snöhög på släp och djupt där inne i snön stod den..
Bilen baxades in och planerna var omfattande,men då bilen var körbar och besiktigad kördes den en del första sommaren i min ägo..dock var kopplingen inte i bästa skick och ett akut bensinläckage fick ordnas till men sedan rullades det en del iallafall..
Seven då,varför det namnet?Jo,herr Helsing (rätta mig om jag minns fel) gjorde sig en uppmaskning för en siffra på förardörren,men ändrade sig och då följde färgen med så sjuan "blev kvar"..
Varför är den fortfarande kvar då? Där kommer Wabi Sabi in(för de som inte vet,läs här  http://wabisabilivet.blogspot.se/p/wabi-sabi.html ) samt viktigt med provingiensen
Vad har hänt sedan inköpet då?
Tanken byttes ut då den spruckit eftersom stötdämpartornen fått plats dåligt när framvagnen kortats och därmed hade innerskärmen hamrats in..då tog tanken stryk..
Stolar och baksäte är urtagna för omlädnad,stolarna är klara men ej ytklädda,baksätet är fortfarande hos kamrat som fixar till även det..hoppas jag är kamrat till henne fortfarande förresten,visade sig att ryggdelen innehöll biologisk mångfald både från växt OCH djurriket när det öppnades..gick dock att gjuta olja på vågorna med löften om bakelser vid nästa besök.. ICQ/ad
En knippe stag till bakvagnen inköptes från Waxxarn i Vadstena och monterades efter viss modifikation(skulle nog vara till nyare modell,men blev bra till slut!)
Specialbeställda stötdämpare(kortade) beställdes från SDV(stötdämparverkstan) i stora huvudstaden(var i sista sekunden,idag gör de ej dessa jobb längre..) och monterades..
Castershims monterade
Dehne-bensinmätare betälldes från Aircooled.net och Thomas på Folkabiten fixade en givare till splitbuss att montera i tanken,dock ej monterad än då jag väntar med detta tills det är dags att köra med bilen..
Amerikabågar inköptes och hämtades vänligt men bestämt av Michaelth hos säljare..tack för det vännen!
Bilen är inte en "riktig" oval då frontinkromet bytts ut mot nyare då focus hos den dåvarande byggaren(ej herr Helsing) tydligen var att kunna använda tank från senare modell,inget som stör mig alls då jag aldrig varit en orginalkille..mitt focus ligger på att tekniskt få en väl fungerande bil som man törs använda i ur och skur..

Många undrar säkert varför det tagit så lång tid att komma till skott med denna trådstart och byggande,men har tyvärr de senaste åren fått erfara hur besvärligt livet kan vara..mer än så tänker jag inte gå in på,men där har ni anledningen..
Nästa inlägg tar vi tag ombyggnaden av bagagegolvet som någon öppnat med konservöppnare? Stay tuned.. ICQ/ab
Slänger med grafittibilden också.. ICQ/ab

Post's attachments

DSC_0131.JPG, 400.82 kb, 1504 x 1000
DSC_0131.JPG 400.82 kb, 240 downloads since 2016-07-03 

DSC_0181.JPG, 406.08 kb, 1504 x 1000
DSC_0181.JPG 406.08 kb, 247 downloads since 2016-07-03 

Seven.JPG, 367.21 kb, 1504 x 1000
Seven.JPG 367.21 kb, 246 downloads since 2016-07-03 

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2

Stenhård bil, såg den i Katrineholm, insnöad o fin, när den levererades till dig 2012.....faen vad tiden går.... Default/hmm

Stolt medlem av Das Auspuff

3

Kul att se. Bilen ser jätteskön ut. Ska bli kul att följa din tråd. :-)

4

Ja det blir kul att följa ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Go man go!!!
Meeeeeeer min vän!!   ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag är helt oskyldig till alla tveksamheter på den bilen utom just sjuan. Skulle bara testa en grej..  ICQ/ae 

Men det är en av få bilar jag ibland ångrar jag sålde men är säker på att den kom till rätt person att förbättra och bruka den vidare.

Kul att du till slut kom med en tråd iaf Pompe!   ICQ/af

You´ll never know...

7

Yxan (AXE) är kastad! :-)
Kul att du är på gång!

"Pimped by Nature"

8

Tack ska ni ha..är glad över att få ha tagit över bilen Helsing OCH att du testade lite..gav bara lite karaktär och historia åt en redan personlig bil..är också glad att jag kommit igen så pass att jag tycker det är kul att skruva igen.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

9

Cool bil!
Skruva är kul!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

10

Skoj med en ny tråd att följa  ICQ/ab

11

Snygg!

12

Ja då var då dags att redogöra för "titthålsoperationen"..
Någon hade ju redan gjort jobbet med hålet,låt vara med konservöppnare eller något  ICQ/ad ,men iallafall..iden var inget fel på idèn men det var först när jag hittade Virtanens fina plåtbitar som det blev allvar av att få ordning på lösningen..
Han gör väldigt fina bitar den där Virtanen men då denna var avsedd för att passa splitbubbla så fick man finna sig i att modifiera den för att passa ovalen,vilket var lite tajt,finns väldigt lite plats för att få till radien både fram och bak,men det gick..fick bygga mig en enkel trämall för att få till rillorna i framkant,lätt att deformera ramkanten annars..
Jag kapade upp hålet så stort att det gick att "saxa" in plåten under sidokanterna och behöll befintliga förstärkningar som stöd och fäste för den nya ramen..

Post's attachments

Titthål1.JPG, 444.68 kb, 1504 x 1000
Titthål1.JPG 444.68 kb, 244 downloads since 2016-08-07 

Titthål2.JPG, 423.13 kb, 1504 x 1000
Titthål2.JPG 423.13 kb, 245 downloads since 2016-08-07 

Titthål3.JPG, 386.79 kb, 1504 x 1000
Titthål3.JPG 386.79 kb, 238 downloads since 2016-08-07 

Titthål4.JPG, 388.16 kb, 1504 x 1000
Titthål4.JPG 388.16 kb, 255 downloads since 2016-08-07 

Titthål5.jpg, 463.57 kb, 1000 x 1504
Titthål5.jpg 463.57 kb, 247 downloads since 2016-08-07 

late,
in love,
and a little drunk..

13

Lite färg på bitarna(undersida på ramen),så blir det enklare sen..
Saxa in biten och svetsa och vips en lucka med lite klass.. ICQ/ab
Jag kompletterade det hela sedan med en U-list från Svedol på den pressade nedåtkanten i hålet för att inte skrapa upp händerna när man är där och rotar runt+ lite tätningslist på undersidan av luckan,har dessvärre inga bilder på det.. ICQ/ac
Helnöjd med slutresultatet,mycket roligare än "konservhålet".. ICQ/ab

Post's attachments

Titthål10.JPG, 442.4 kb, 1263 x 924
Titthål10.JPG 442.4 kb, 246 downloads since 2016-08-07 

Titthål6.JPG, 454.2 kb, 1504 x 1000
Titthål6.JPG 454.2 kb, 233 downloads since 2016-08-07 

Titthål7.JPG, 391.35 kb, 1504 x 1000
Titthål7.JPG 391.35 kb, 247 downloads since 2016-08-07 

Titthål8.JPG, 370.09 kb, 1504 x 1000
Titthål8.JPG 370.09 kb, 229 downloads since 2016-08-07 

Titthål9.JPG, 322.58 kb, 1504 x 1000
Titthål9.JPG 322.58 kb, 260 downloads since 2016-08-07 

late,
in love,
and a little drunk..

14

Ja det blev ju ingen ordning på bilder där,men ni är ju flexibla människor.. ICQ/ad Hur ska man göra,trodde i min enfald att det skulle fungera om man numrerade bilderna.. ICQ/an

late,
in love,
and a little drunk..

15

jaha så nu hoppas du på mycket kopplings vajer /startmotor meck i framtiden ICQ/ad
snyggt jobbat "gubbe"..  ICQ/ae  så vad skall du göra nu/vad gör du nu? ICQ/ad
Snyggt jobbat hur som!!! fram för mer "original" kustom byggen Joooooodå det e så original ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Vet inte om jag hoppas på så mycket "meck i luckan" men trevligt att få ordning på något som bara kändes slarvigt..sen ÄR det ju lite praktiskt också.. ICQ/ab
Sista semesterdagen avklarad idag,så nu är det bara att ta itu med vardagen igen(suck..)
Vad som är på gång? Jo förutom allt som inte hanns med på semestern så ska jag hämta omklätt baksäte till "Seven",det blir spännande.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

17

Snygg lösning och plåtarbete ICQ/ab

18

Snyggt! Kommer ni till Björneborg i helgen?

Stolt medlem av Das Auspuff

19

Dello skrev:

Snyggt! Kommer ni till Björneborg i helgen?

Tusan också..var det nu i helgen,nä tyvärr har vi lovat vår dotter social samvaro..hade varit jättekul att ses,men svårt att hinna med allt..hoppas vi får fler chanser.. Default/hmm

late,
in love,
and a little drunk..

20

Liten men ändå uppdatering..ramlade över en ny biljardboll med både rätt siffra och färg,så den fick ersätta den eight-ball jag tidigare monterat..kändes lite mer rätt och ja,ännu mera återbruk..kommer göra mer nytta här än på biljardbordet! ICQ/ab

Post's attachments

Knopp.jpg, 407.63 kb, 1000 x 1504
Knopp.jpg 407.63 kb, 241 downloads since 2016-08-25 

Knopp2.JPG, 339.59 kb, 1504 x 1000
Knopp2.JPG 339.59 kb, 222 downloads since 2016-08-25 

late,
in love,
and a little drunk..

21

Schysst boll..

Hade missat Lucköppningen, den kan du öppna 24 Dec :-).

"ljushuvud"

22

Har bara denna,så det blir en adventskalender av sparsamt mått i så fall..har bara minnesluckor annars.. ICQ/ad

late,
in love,
and a little drunk..

23

Passa ju som handsken ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

24

kul detta med biljardklot... hade nr 1 (gul) i min hembyggda BMW Roadster..(gul) Rip.. klotet finns någonstanns.... ICQ/ad
Och har nummer 13 i min röd orange buggy tur nummer ICQ/ag
inga mesiga små växelspaks kulor här inte... ICQ/ag ..
jobba på kompis.. med det som nu är aktuellt.... allt skall ju i slutet göras,så som man har tänkt sig.
hälsa kvinnorna i ditt liv.

25

Tack för responsen..två av kvinnorna i mitt liv håller på med loppisförsäljning på infarten idag(Ljungsbro marknad) och själv skulle jag vilja ta ett tag med motorn till "Seven",men får dessvärre ägna mig åt formning till golvgjutning som ska ske i morgon..var sak har sin tid,eller hur Michael.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..