1

Jag har haft en tråd på MB förrut ang. rondeller och varför det blir alltid kaos och nästan-påkörningar. Nu vet jag varför. Om man tittar på Transportstyrelsens webbsida, då finns det nästan inga regler på rondeller. Man måste bara köra så bäst man kan...  Default/hmm  Default/hmm  Default/hmm
http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

I Holland blinker man till höger om man kommer på en rondell och tar första avfart, ingen blinkers om man tar andra avfart och vänster om man tar tredje avfart. Man blinker alltid till höger när man lämnar en rondell och då måste man redan köra på höger fil. Byte av filen får man bara göra mellan avfarterna.

Nu har de byggt en rondell med 3-filar på Lindhagensplan (vid Shell / Sthlm) och det är som första lektion på trafikskola, ha, ha !

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Hur fan kör man i en trefilig rondell då???

När ja gick i körskolan så fick ja lära mej de som du skrev gäller i holland..

3

Jag har sett folk som kör i innerste filen och åker ut ur rondellen, medan de korsar mellan- och yttre filen. Roligt för dem som kör där....
Flera ggr har jag nästan fått en bil in i min vänster dörr på rondeller...

4

Ett problem är att folk inte har koll i sidobakspeglarna  ICQ/am

5

Rainer, du ska vara glad att det funkar så bra som det gör i Sthlm...
Ta t.ex Kristianstad där det inte funkar alls så finns det ett antal oskrivna regler som tillämpas:

• Se till att rondellen är HELT TOM innan du kör in... (Stopp-plikt)

• Se till att blinka höger ELLER vänster oavsett vart du ska

• Alternativ till ovanstående... Skit i att blinka

• Byt gärna fil i rondellen, men glöm inte att blänga surt på de få som gör rätt.

För mig som lärde mig rondellkörning i Sthlm så var det MÅNGA gånger jag var på väg in i nån som stannade trots att det fanns en bil på andra sidan rondellen som i sin tur blinkade vänster... Alternativt så har det varit nära då bilar blinkat höger, men fortsatt ett halv-varv till....

Numera litar jag inte på nån och kollar på föraren/bilen vart den är på väg då blinkers används slumpmässigt...

Andra avarter som tillämpas här är:
Vänstersvängande har ofta företräde...
Stå i högersvängande fil och kör rakt fram alternativt vänster
Släpp ut folk framför trots att de har stopp/väjningsplikt.
Maxfart ut på motorväg är 60-65 km/h, ta gärna då som bil nr 2 och vingla ut i ytterfilen i 70. Använd INTE backspegel eller kolla om filen är fri innan nämnda manöver...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

6

Jag tror att det beror också på brist av trafikpoliser i Sverige.
Jag har blivit stannad av polisen i Holland för att jag glömde att blinka och en gång för att jag körde onödigt på höger fil på motorvägen.
Själv tycker jag att det viktigaste är att bilflödet går så smidigt som möjligt, och därför använder jag alltid blinkers när jag byter fil eller ska svänga av. Det kan hända att du inte har sett en bil i döda vinkeln, men pga att du blinkade kan han reagera i tid och förhindra en olycka.
Tyvärr tror många att de är ensamma på motorvägarna....

7

Då jag tog körkort fick jag lära mig att man skulle se en rondell som en vanlig korsning.

Skulle du svänga höger, så ligg i högerfilen och blinka höger då du åker in i rondellen. Skulle du åka rakt fram, så skulle man inte blinka alls och ligga i höger eller vänster fil.

Skulle man vänster, så skulle man blinka vänster då man åkte in i rondellen.

Jag tog MC kort några år senare, men då fick jag lära mig att det var nya regler. Man skulle fortfarande ha samma filplacering som tidigare, fast man skulle bara blinka då man kör ut ur rondellen.

8

Hur svårt ska det vara! Stör mig något otroligt på folk som blinkar vänster när dom kör i rondeller. Åtta gånger av tio så blinkar dom inte höger när dom väl ska ut.  Enkelt är lösningen, blinka höger när du kör ut så folk som står och väntar ser vart du ska av.

Detta gäller ju då rondeller med en fil.

9

Demian skrev:

Då jag tog körkort fick jag lära mig att man skulle se en rondell som en vanlig korsning.

Skulle du svänga höger, så ligg i högerfilen och blinka höger då du åker in i rondellen. Skulle du åka rakt fram, så skulle man inte blinka alls och ligga i höger eller vänster fil.

Skulle man vänster, så skulle man blinka vänster då man åkte in i rondellen.

Jag tog MC kort några år senare, men då fick jag lära mig att det var nya regler. Man skulle fortfarande ha samma filplacering som tidigare, fast man skulle bara blinka då man kör ut ur rondellen.

När jag tog min styrlapp så fick även jag lära mig att blinka vänster om jag skulle vänster, höger om jag skulle höger och inte alls om jag skulle rakt fram. Dock har jag lagt mig till med att ALLTID blinka höger när jag ska ut ur rondellen. Fick även lära mig att är det flera filer i rondellen så skulle man ge signal med blinkers vid filbyte i rondellen...

Dock har jag på senare år lärt mig att man INTE ska blinka vänster när man kör in i en rondell och ska vänster... men gör ofta just så av gammal vana...

hursomhelst torde alla som är det minsta osäkra läsa:
http://www.transportstyrelsen.se/Global … 2_utg6.pdf

vagnpark:

10

Rondeller rondeller..

Tänkte på denna tråden idag då jag låg bakom en husbil som svängde höger i en rondell (enfilig) men blinkade helt sonika vänster?!
Då han inte ens var "i" rondellen kan man ju fråga sig om han blinkar åt fel håll i en helt vanlig korsning också?
Vet du inte vart du blinkar så ge fan i å blinka, trots allt bättre med de som inte blinkar alls än de som blinkar fel..

Skön gubbe i vilket fall ICQ/ab

11

Förstår inte varför man inte ska blinka vänster om man ska svänga vänster. Jag vet inte hur många gånger jag svurit åt en annan bilist som inte blinkat vänster men svängt ändå. Man tror ju att han/hon ska rakt fram så man börjar åka bara för att sen få bromsa in igen när han/hon plötsligt fortsätter runt i rondellen.

Vettigast är väl att blinka höger om man ska höger och vänster om man ska vänster och sen blinka höger så fort man ska åka ut ur rondellen?  Default/hmm

12

Skönt att ni tänkar som mig. Jag trodde nästan att jag var ensam som använder blinkers på rondeller.
Jämförelsen med en vanlig korsning är rakt på pricken.
Jag tycker att många billister i Sverige inte kan köra, såsom att ligga i fel fil på motorvägar, att köra (mycket) långsamare än max hastighet, inga blinkers, etc, etc.
Kankse att folk struntar i att blinka, för att det är så tråkigt med modena bilar. Om alla skulle ha pilar, skulle alla använda dem !  ICQ/ae

13

När jag tog körkort fick jag lära mig att man skulle se en rondell som en fyrvägskorsning.... dvs. ska man svänga  höger så blinkar man till höger, ska man svänga vänster så blinkar man vänster. kör man rakt fram så blinkar man inte ( för jag blinkar iallafall inte när jag kör rakt fram i en korsning )  ICQ/ad
Förutom om man bytar fil i en rondell då blinkar man!

Jag kan inte förstå varför man ska blinka ut ur en rondell? det brukar väl bli 1-2st blinkningar vilket inte är helt lätt att uppmärksamma. Speciellt om man som mötande fordon påväg in i en rondell står å väntar på en bil som ev. kör rakt fram eller ska svänga vänster, blinkar den vänster så vet man det!
Hade alla tillämpat det så hade man inte behövt stå som ett fån när bilen istället kör rakt fram..... för även om den blinkade till med höger blinkersen är inte helt enkel att se på en mötande bil i en rondell...
Hoppas att någon förstår mitt svammel.....
för detta är något jag irriterat mig på länge....  tydligen Default/yikes

(o\ ! /o)

14 Senaste redigerad av Johan W (2011-07-26 14:31:48)

Det var några årsen det blev nya regler, jag tycker det är bra. När man ska in i en rondell kan du inte annat en att svängin och då är det samma som när man står i en fil som svänger, kan man bara köra åt det hållet behöver man inte blinka. När man byter fil blinkar man så klart när man ska ut blinkar man för att dom som står och väntar på att köra in kan förbereda sig på att köra.
Det som jag tycker är fel är att i många rondeller kan man se raktöver och då kör många inte utan dom väntar på den bilen ICQ/ad

Jag kan ersänna att jag tillhör dom som sällan blinkar, men jag gör det när andra har nytta av det alltså:
När jag ska svänga höger och det står någon och väntar lr jag har bilar bakom mig.
När jag ska svänga vänster och väntar på att det ska bli klart.
När det finns mer än en väg att åka i den fil jag står i.
Och när jag ska köra om.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15

Jag tycker att man ska köra på en rondell som en vanlig korsning för att:
Om jag kommer fram på en rondell och jag ser att en bil kommer på rondellen mit emot mig och han blinker inte, då vet jag att han ska rakt fram (mot mig) och vet jag att jag kan gå. Om han skulle blinka till vänster vet jag att han ska tre kvart, alltså förbi mig och får jag vänta på honom.

16

Wiebe skrev:

Jag kan inte förstå varför man ska blinka ut ur en rondell?

När jag körde mycket i Sthlms-området var det mer än en bil i rondellerna och när man närmade sig rondellen kollade man på de bilarna som kom farandes. Blinkade den höger (ut ur rondellen) så kunde man smidigt smita in i rondellen... så därför?!?

Wiebe skrev:

blinkar den vänster så vet man det!

Samma orsak som ovan... blinkade den vänster så var det bara att stanna...

Idag blinkas det slumpmässigt... gärna vänster och sväng höger eller tvärsom... Så jag röstar för att de som inte klarar av det slår på varningsblinkersen istället ICQ/ad

vagnpark:

17

I Finland och på Åland så blinkar vi alltid när vi ska ut ur rondellen, på det viset visar man bakomvarande vart man har tänkt sig och de som eventuellt är på väg in att man själv är på väg ut.

jag har sett alla varianter i Sverige man blinkar när man ska in,när man byter fil i rondellen och när man ska ut  blir en jvla massa blinkande koncentera mera på skyltar och vart man ska istället ICQ/ag

//micke

If it sounds good it is good!

18 Senaste redigerad av Wiebe (2011-07-27 12:29:06)

magoo skrev:
Wiebe skrev:

Jag kan inte förstå varför man ska blinka ut ur en rondell?

När jag körde mycket i Sthlms-området var det mer än en bil i rondellerna och när man närmade sig rondellen kollade man på de bilarna som kom farandes. Blinkade den höger (ut ur rondellen) så kunde man smidigt smita in i rondellen... så därför?!?

Men hade alla sett en rondell som en korsning å blinkat vänster in och igenom en rondell och blinkat höger när man ska svänga höger så behövs det ju inte blinkas när man kör ut ur en rondell!!!
Man visar ju då både för bakomvarande å för bilar på väg in i rondellen vart man är på väg!
Sen kvittar det om du kör i Sthlms- området eller i Haparanda........

(o\ ! /o)

19

Fick oxå lära mig att en rondell är som vilken korsning som helst dvs vänstersväng=blinka vänster, högersväng=blinka höger och rakt fram = blinka inte.. Frugan fick lära sig nåt annat och jag tror det är nya regler nu. 
Å andra sidan är jag uppväxt med sommartrafiken i Båstad så den körstilen funkar i rondeller oxå.

1. Försöka få ögonkontakt med någon från vänster
2. "Count three and pray..."

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

20

Mycket fel i den här tråden som jag ser det.

1)    Det heter inte rondell utan cirkulationsplats.

2)    Cirkulationsplatsen vid Lindhagensplan är inte nybyggd utan invigdes 1952.

3)    Tanken på att man ska jämföra cirkulationsplatsen med en korsning haltar lite när det finns fler eller färre in-/utfarter än fyra. Vilken blir ”rakt fram” när det finns sex in- och utfarter? Ska man uppföra sig olika i olika typer av cirkulationsplatser?

4)    Svenskar kör sämre än…
Jag tvivlar på att etniciteten i sig är avgörande för körskickligheten. Däremot kan ju språkkunskaper eller brist på dessa påverka möjligheten att tillgodogöra sig de trafikregler som är aktuella. En utländsk körkortsutbildning kan sakna moment som är viktiga i Sverige t.ex. halk- och mörkerkörning.

5)    När jag tog körkort så…
Gällde med stor sannolikhet andra lagar och regler än idag. Ett tydligt faktum på detta är att när ovan nämnda cirkulationsplats vid Lindhagensplan invigdes så hade Sverige vänstertrafik. Noterar dock ingen som åberopar att det ska gälla igen eftersom det var så man fick lära sig vid utbildningen.

6)    I utlandet så får man/är det så här.. .
Om alla följer de regler som gäller här och gör det konsekvent så blir trafiken mycket bättre att vistas i.
Noterbart är att (om jag har förstått texten rätt) även i Holland gäller regeln att man måste ge tecken när man lämnar cirkulationsplats.
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders (bijvoorbeeld fietsers) die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.

7)    En cirkulationsplats är att se som en rund väg med en eller flera filer. För att byta fil eller lämna cirkulationsplatsen skall man använda körriktningsvisare. Om det finns flera filer har de i yttre ringen företräde. Det betyder att om du ligger i vänster fil i på en tvåfilig väg och skall rakt fram genom en cirkulationsplats, får du vara beredd på att de i ytterfilen kan hindra dig från att göra så då man i praktiken kan köra flera varv i cirkulationsplatsen. Om detta händer får man ta ett ärevarv och byta fil i rätt tid nästa varv :-)

21

Åk hur fan du vill så länge som du blinkar när du ska ut ur rondellen eller byta fil i rondellen!
Är inte det enkelt nog?det är ju det som lagen säger iallafall..
Men vem har inte brutit mot lagen förr?

22

Jag menade inte att rondellen på Lindhagenplan var nybyggd, men att den har byggt om den från en två filar till tre filar.
Holländska reglarna du citerade måste vara nya. Jag lärde mig (för 17 år sen) reglarna som jag beskrev tidigare.
I så fall har jag samma frågan till RDW och Trafikverket; varför ändrar man tajta reglar till gör-vad-du-vill regler?
Trots detta upplever jag fortfarande ordning på holländska rondeller. Men jag tror att holländare tar trafikregler lite mer på alvar. Och det är bra, för att om de skulle köra som i Sverige, skulle hela landet står still (2 ggr flera bilar och 11 ggr mindre yta).
Att jag står och väntar på nån i onödan för att han är så nonchelant att inte blinka, tycker jag är väldigt irriterande. Kör rätt eller kör inte alls !

23

detta med rondeller är ( i mina ögon) ett relativt nytt påfund i Swe...
Tidigare hittade man dom i princip bara i större städer. När jag tog mitt körkort -90 var närmsta rondell ca 8 mil bort... så när jag fick lappen hade jag alltså ALDRIG kört i en rondell...
Alltså... Väldans många tog sina körkort utan att ha sett en rondell...

vagnpark:

24

Bodde ett kvartal i belgien för 10 år sen, varje helg var nån stolpe eller busskur på vägen till jobbet "nedkörd" folk hade liten respekt för alkohol, hastighetsregler etc. Dock tyckte jag det var konstigt det inte hände mer... Ett torg i bryssel var nån slags blandning mellan cirkulationsplats och korsning, jag fattade aldrig hur det funkade. Min lärdom där var iallafall "skit i reglerna", plattan i mattan och se dig noga för... ICQ/ad

Holland har jag för liten erfarenhet för att säga nåt om (bara kört ett par dagar där) och trots att länderna ligger nära varandra verkar de vara rätt olika.

Men klart är väl att folktätheten i dessa länder är mycket högre, men i fallet belgien så tycker jag iallafall i 100 fall av 100 att svensk trafikmentalitet och regler är att föredra.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

25

Att förstå varandra är lika viktigt när man skriver här som i trafiken.

RAINIER skrev:

Nu har de byggt en rondell med 3-filar på Lindhagensplan (vid Shell / Sthlm) och det är som första lektion på trafikskola, ha, ha !

Ovanstående uppfattas nog av de flesta som om att cirkulationsplatsen är nybyggd.

Jag kör förbi Lindhagensplan någon gång varje månad och upplever inte att det har blivit sämre efter ombyggnaden.

RAINIER skrev:

Holländska reglarna du citerade måste vara nya. Jag lärde mig (för 17 år sen) reglarna som jag beskrev tidigare.

Det är kanske tur att du inte tog körkort i Sverige före 1967, då hade vi vänstertrafik.

Det är många lagar och regler som förändras och som trafikant är man skyldig att känna till och följa dem. Man kan naturligtvis ha synpunkter på hur vissa regler är utformade men det är ändå dumt att inte följa dem.

Min uppfattning är dock att det är mer logiskt att blinka när man lämnar cirkulationsplatsen än att betrakta den som en korsning.
Den som står och väntar behöver bara ha koll åt vänster, blinkar bilarna inte att de är på väg ut ur cirkulationsplatsen så får man vänta.

När du (Rainier) kommer från andra hållet och är på väg rakt igenom så blinkar du inte och då måste jag ha sett var du kom ifrån för att förstå varför du inte blinkade, jag måste också gissa om du kör efter de regler som gäller nu eller efter de som gällde när just du tog körkort. Korsningsprincipen blir också svår att tillämpa i cirkulationsplatser med fler eller färre anslutningar än 4.

Jag håller med om att det är frustrerande när folk inte blinkar.