Mycket fel i den här tråden som jag ser det.
1) Det heter inte rondell utan cirkulationsplats.
2) Cirkulationsplatsen vid Lindhagensplan är inte nybyggd utan invigdes 1952.
3) Tanken på att man ska jämföra cirkulationsplatsen med en korsning haltar lite när det finns fler eller färre in-/utfarter än fyra. Vilken blir ”rakt fram” när det finns sex in- och utfarter? Ska man uppföra sig olika i olika typer av cirkulationsplatser?
4) Svenskar kör sämre än…
Jag tvivlar på att etniciteten i sig är avgörande för körskickligheten. Däremot kan ju språkkunskaper eller brist på dessa påverka möjligheten att tillgodogöra sig de trafikregler som är aktuella. En utländsk körkortsutbildning kan sakna moment som är viktiga i Sverige t.ex. halk- och mörkerkörning.
5) När jag tog körkort så…
Gällde med stor sannolikhet andra lagar och regler än idag. Ett tydligt faktum på detta är att när ovan nämnda cirkulationsplats vid Lindhagensplan invigdes så hade Sverige vänstertrafik. Noterar dock ingen som åberopar att det ska gälla igen eftersom det var så man fick lära sig vid utbildningen.
6) I utlandet så får man/är det så här.. .
Om alla följer de regler som gäller här och gör det konsekvent så blir trafiken mycket bättre att vistas i.
Noterbart är att (om jag har förstått texten rätt) även i Holland gäller regeln att man måste ge tecken när man lämnar cirkulationsplats.
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders (bijvoorbeeld fietsers) die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.
7) En cirkulationsplats är att se som en rund väg med en eller flera filer. För att byta fil eller lämna cirkulationsplatsen skall man använda körriktningsvisare. Om det finns flera filer har de i yttre ringen företräde. Det betyder att om du ligger i vänster fil i på en tvåfilig väg och skall rakt fram genom en cirkulationsplats, får du vara beredd på att de i ytterfilen kan hindra dig från att göra så då man i praktiken kan köra flera varv i cirkulationsplatsen. Om detta händer får man ta ett ärevarv och byta fil i rätt tid nästa varv :-)