51

Samma här!

FRÄN!!!!

Gillar verkligen sleeperstuket.
Ingen vinge eller massa dekaler bara full gaaaaaas!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

52 Senaste redigerad av Kjell Roar (2016-06-24 21:58:58)

Kjempe!

Her: En wasserboxer exploderar...
Porschen som filmar är en trackday-riggad 944 turbo med ca 350hk...

https://www.youtube.com/watch?v=WjkKDYcWdeA

Projekttråden, 67 sidor...:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1110.1950.html

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

53

Tangen!!!  ICQ/ab  Han har varit en stor inspirationskälla till mitt bygge. Har följt hans byggen genom åren. 

/M

54

En liten film från tävlingarna i Pite! Gick inte hela vägen.  0.15s för långsamt!

https://youtu.be/nlXDkkoFj4M

/M

55

Imponerende hva du får til med dit low cost bygge.

56

kul att se när jag inte kunde komma. SHRA var ju bra på att uppdatera hemsidan med kval och resultatlistor under helgen så jag kunde följa er på papperet.

kul repa den sista. du verkar ha riktigt rejält med tryck om man tittar på slutfarterna. Känner du dig nöjd eller har du planer på att bygga om mer i vinter igen?

Lo 3 år kommenterar "vad fin motor bilen har" hon kände även igen Kents Dart. När hon fyller år nästa gång, då vill hon gå å biltävling.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

57

Tack! Jag gissar att Lo har fått en grundlig utbildning i hur en boxermotor ser ut och självklart ska hon gå på race nästa år.  ICQ/af

Jo, gällande motorn så är jag nöjd och idag så får jag ut någonstans runt 330 hk. Men slutfarten skvallrar om att jag borde köra tior. Den är väldigt seg i starten och motorn kommer till liv på andra växeln och detta beror på att jag har problem att bygga upp laddtryck i starten. EDIS tändningen tillåter inte att man kör med launch control. För då går den in i limp home mode istället och låser tändningen på 10 grader. Så jag funderar på att bygga om mitt MS så jag kan köra med COP istället. Men å andra sidan då åker jag nog på att uppgradera växellådan. Tror inte att den pallar att man kliva på med mer hästar än vad jag gör idag. Och det är en kostsam affär! Inte under 25000:- Default/yikes

Så jag vet inte hur jag ska gå vidare just nu. Skulle vilja får ner tiderna till stadiga 10,90 s för då kan jag tävla i Super Street.

/M

58

Beslutet är taget! Bygger om mitt MS (Mega Squirt) så att jag får launch control eller rättare sagt skickar i vägen till han (extraefi.co.uk) som jag köpte den av så får han bygga om den. Så får vi se om jag kan bygga upp laddtryck vid start.  Ang. vxlådan så kanske jag titta på en lösning med att styra sliret på kopplingen (Clutch management system) istället.

/M

59

ah . uppgraderar du till ms2 då ?

finns jättebra killar som meckar ms här i sverige. jag fick min uppgraderad med logikstyrningar av tändning osv , inbyggd blåtand för loggning och mappning med mobil eller surfplatta , men jag har fortfarande kvar min ms1 processor. får uppgradera när pengarna kommer in...

hamnar en t3/t4 hybrid på min då jag lyckades få tag på en för kanonpris !

som sagt inspirerande helt klart !

hatten av från någon som försöker göra samma resa !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

60

Nä, jag behåller MS1. Är nöjd med den och den funkar bra de 402 m jag kör... Default/lol   Jag har bara bra erfarenheter av Phil (Extraefi.uk) och kommer även fortsättningsvis vända mig till honom. Mycket kunnig och service inriktad.

Var in och läste din tråd. Trevligt projekt och du börjar också har hållit på några år med den! Blir det Rallycross för hela slanten eller?

/M

61

Ecu´n tillbaka i bilen och launch control funkar fint fint! Motorn bygger nu tryck utan belastning!!! Labbade lite med bränslet idag så att den inte gick för magert under launch control och hade tänkt att spela in ett litet filmklipp, men hann inte innan en arg granne dök upp och satte stopp på nyårssmällarna.  ICQ/ac  Men som sagt detta verkar funka bra och det blir till att testa i Åmsele den 17/9 om vädret är med oss. Återkommer!  ICQ/af

/M

62 Senaste redigerad av Streetvw (2016-12-11 20:13:50)

Den 17/9 närmar sig och det är dags att få till launch control och flat shift funktionerna. Istället för att montera en handreglerad knapp så satte jag en brytare på kopplingen istället så funkar den för båda funktionerna. När kopplingen trycks in vid start går launch controlen in och när jag växlar så går flat shift in då jag har passerat ett visst värde på varvtalet (5000rpm) och på detta sätt så ska jag kunna bygga tryck i starten och och behålla trycket vid växlingar (gaspedalen i golvet hela repan) Behövs justeras en del för att få till alla värden och det behövs även justeras så att brytaren slår till just innan som lamellen släpper.....

/M

Post's attachments

IMG_20160905_195158.jpg, 31.24 kb, 251 x 335
IMG_20160905_195158.jpg 31.24 kb, 181 downloads since 2016-12-11 

63

Cool grej. Ska bli spännande vad det gör på tiden.
Känns som om det kan bli märkbar skillnad.

64

Tillbaka efter en mycket trevlig helg i Åmsele. Fint väder och en herrans massa coola bilar!

Körningen var inte så tokig den heller. Efter lite justeringar så började launch control och flat shifting funktionerna att funka riktigt bra. Detta var en första test och det finns nog mer att hämta till nästa år. Det var strul med tidtagningen under helgen så tiderna är inte att lita på, men det känns som att en tio sekunders repa är inom synhåll!

https://youtu.be/e3bvrBGLYIw?t=13m11s

/M

65

Och här kommer "The roadmovie"!

https://youtu.be/Esn9SDT2MPQ

/M

66 Senaste redigerad av Streetvw (2016-11-03 21:18:32)

Säsongen 2016 har varit bra och har haft riktigt roligt med bilen. Lyckades installera Launch control och flat shift funktion till sista körningen för säsongen, så det finns en del kvar att laborera med där till nästa år. Men nu tar vintern snart över och planen är att fixa hjulvinklarna på bakvagnen. Har för stor positiv cambervinkel och tappar fäste.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Cambe_angle.svg

Och att förstärka differentialen, samt att försöka schimsa upp den hårdare (Bild 1)

http://www.longenterprises.com/images/Diagram_Images/irs_type2_091_vanagon_air_diff.gif

/M

67

http://www.nitroz.se/motorny/nyheter/110sw.jpg

Ny målbild för 2017!!!   ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Återkommer med info!

/M

68 Senaste redigerad av Streetvw (2016-12-11 10:14:38)

Då är planeringen för Street Week 2017 klar och samlandet av reservdelar har dragit igång. Det är som Pizza reklamen  -Extra allt!

https://lh3.googleusercontent.com/-s2xzeWxWb5g3_RLETkmUpFxT_Zk-ZC1qgN0KQ9FJ4uBAhKiHQCgRHKVxipCtyP0Ngod8evN-VkBPkLkCdzRG-0jpInHfikh4eehfnAaD76egrfKWLIMitu8_64K_7uA0Yjq2TxFpAiCrKUd3ceJphJ7UNKabHxWrV454lct5EZ1v86d0vPw4E5R5aToKk7IhaQcjg9PqIJ6SSL_Y97n6X_BWpRGHx9q5EXEXwedAspcXd3fzKC0ZdLpnIOkg8cS8yHwekGDCF0rEnndcaZKFFNZc1uYx4G9mVjIRZ0sacAqdOOHPMBqR2U196yMVZGoKVYMSEf2nAVXH87Wa4cRBfNyUBtxseSwKwMM8E5AsUGJTEjWloOaDe4Tzh2CJtZaoRkU9ezm71F91Xt2XmPZBJmXZMKYakVRiM0Fj4QOY4kFUffyjhtW_e7I4deeTRXKY_n2hw0wOuOK1Stp7H-FPbFYGiDqpcXiRillx8LdmjTrIWLG2LqyqAKRgFMyKtryybyMAY2xGlc1_ecCnxbkp8Iu418XSLcrPCzVbBdfiT5mCnONkA2T28x92_7fTabLcWJT1LKWQlSVOTe7uGrYsd8f6_5KL7_82oVSwdNMSy5pu8ra0pXb=s920-no

Generator, startmotor, vattenpump, bensinpump, växellåda, drivaxlar, drivknutar, drivaxeltappar, hjullager, topplock, stötstänger, tändstift, tändspole, tändkablar, packningar, relä, kablar, kopplingskabel, utrampningslager, olja, oljefilter, däck, slangar, remmar, osv, osv, osv.

Och så alla verktyg som behövs för att göra ALLT som man kan göra hemma i sitt garage. Blir ett fullt släp!  ICQ/af

/M

69

Vattenpump! Ska du ha för att kunna ta vatten och spola av bilen mellan rejsen ICQ/ad  ICQ/ae

Ett släpvagnslass. Betyder det drag på 1600an? Eller satsar du på ett stadigt takräcke?

Skulle vara kul att vara med, men när barnen...
Men om det blir någon garage-grillkväll med avspark så kommer jag.

70

Vattenpump!? Helt rätt! Bilen måste se representabel ut.. ICQ/af

Jo, det måste bli drag på 1600:an, men den åker på efter besiktnings (försöket)! Och en avspark fixar vi, självklart. Kan nog behöva allt support som går att få för att man ska stå ut med 5 mm stoppning mellan mig och alu-stolen i (gissningsvis) +300 mil..... Default/hmm

Har du ett drag till 1600:an eller något man kan modda?

/M

71 Senaste redigerad av Svwerker (2016-11-18 18:23:46)

Det är ju tillåtet medföljebil men manligare utan

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

72

Tror inte att det är tillåtet, men vi får se vad arrangörerna kommer fram till med det som är sagt hittills är: Man får köpa reservdelar eller låna av andra tävlande, mekaniker får vara de personer du har med dig som passagerare i bilen eller om någon annan anmäld hjälper till, inga utomstående eller servicebil tillåts.

/M

73

Du kan få låna mitt drag från 1600an. Sitter ju bara i några bultar ändå. Har ju inte ens elen inkopplad ännu ICQ/ab Bara en mockup för besiktningen.

Men vad för släp ska du ha? det är ju halva grejen med ekipaget. Ett med hjulen under flaket, VW-fälgar och en retro kåpa skulle vara grymt.

Men prio ett är ju såklart bilen ICQ/ab

74

vilken typ av låda kör du med
Gott att du laddar för sommaren
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

75

Streetvw skrev:

Tror inte att det är tillåtet, men vi får se vad arrangörerna kommer fram till med det som är sagt hittills är: Man får köpa reservdelar eller låna av andra tävlande, mekaniker får vara de personer du har med dig som passagerare i bilen eller om någon annan anmäld hjälper till, inga utomstående eller servicebil tillåts.

/M

I Motorsoffan pratar de om följebil och att det är tillåtet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G