1

Har ett irriterande problem!

Höger fram belägg ligger på lite grann men tillräckligt för att skivan skall bli varm.

Efter 1-2 mil så börjar det tjuta om beläggen då har skivan blivit så pass varm att den expanderat något. Det nyper inte/ryker inte men varmt blir det och tjuter...

På bilden har jag rullat från Bunge till det gamla oljefältet i Rute/risungs (ca 15min)

Fick vila en halvtimme sen vidare, tog mig 3 timmar till Visby...suck!

Har rivit huvudbromscylinder som ser fin ut, inga porer i loppet och verkar tät. kollat spel på pedal/länkage. Kollat ventilationshål i påfyllningslock. Båda oken helt nya från vwupnorth...

Luftat flera gånger...vad göra???

Jag misstänker höger ok trots att det är helt nytt. Då jag beställde kom det två olika fabrikat som det verkar även om de är lika i färg. Den högra har en luftnippel, vänster 2, något olika sprintar/fjädrar.

Kan det vara så att de reagerar olika på trycket/returen när man släpper bromspedalen.

Helt jämn bromsverkan på besiktningen för en månad sedan och fortfarande så men höger släpper inte tillbaka helt. (släpper lite men inte tillräckligt)

Blir galen då jag inte hittar felet...och missade bugrauk pga. detta då det hade tagit mig typ 6 timmar till Stånga:)

Någon som har råkat ut för detta att ena sidan ligger på?

Post's attachments

Gotlandsolja.jpg, 430.9 kb, 1500 x 1125
Gotlandsolja.jpg 430.9 kb, 197 downloads since 2016-07-18 

2

Hej
Haft samma problem på min Buggy, bytte dom gamla bromsslangarna och felet var borta. Hur gamla är dina? Gamla slangar kan fungera som en backventil.
Bromsoken är säkert inget fel på, den som har 2 luftnipplar går att montera höger eller vänster eftersom du alltid har en luftnippel uppe. Dom som har en luftnippel måste du montera på rätt sida så att luftnippel hamna uppe.
Du kan ju skifta bromslangarna från vänster till höger och ser om felet försvinna men har dom några år på nacken släng dom och köpa nya.
Mvh Mikael

T2b taigagrön ´77

3

Det måste finnas et mekanisk glapp (typ nån mm) mellan huvudcylindern och stången från pedalen.

Men i detta fallet är slangen prime suspect.

Jag har haft slangar som man inte kunnat blåsa igenom, än mindre får en svetstråd igenom.

"ljushuvud"

4

Hej,

Nya slangar, nya bromsrör...allt nytt

Jo det är spel mellan stången och huvudbromscylindern också...

Det som är skumt är att det släpper tillbaka på ena sidan men inte andra.

Luftnipplar uppe såklart.

Jag tycker mig ha provat allt men hittar inte felet. Kanske är det huvudbromscylindern iallafall, den är inte bytt men såg väldigt fin ut i loppet.

5

Problemet löst!

Ny huvudbromscylinder från vwupnorth.

När jag bytte kom jag på vad som var fel och borde väl fattat det tidigare....

Utgick från att den huvudbromscylinder som satt på var original men icke, visade vara fel modell och av någon oklar anledning försedd med backventiler på utgående ledningar.

Någon sa att det var en tidigare modell till buss med trummor runt om men jag fattar ändå inte backventilernas funktion annat än att de inte släppte tillbaka kolvarna i oken...

Någon som har en susning om varför det var arrangerat på detta vis?

Post's attachments

IMG_20160729_133812.jpg, 582.5 kb, 1000 x 800
IMG_20160729_133812.jpg 582.5 kb, 186 downloads since 2016-07-31 

6

man vill ha ett viss tryck i systemet när man har trumbromsar. det håller ut backarna , när dom blir slitna vill man inte att backen går tillbaka hela vägen, utan ligger sas standby.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Den cylindern som satt på med backventiler (till vänster i bild bort monterad) på utgående ledningar, skumt...

Nu funkar allt som det skall så nu blir det ut på långresa till När i helgen:)

Lyckade också fixa orginal tankmätaren som var stum tidigare. Det visade sig att en bricka vid anslutningen på mätarhuset ärgat/rostat och därmed pressat isär kontakten från kontaktytan med någon hundradels millimeter typ (gick att röra på anslutningen något) efter lite 556 så pressade fästet om/till med en stor polygrip så det blev stumt. Vips så gav mätaren korrekt utslag igen. Hoppas detta kan vara till nytta för andra med problem med mäthuset, enkelt att fixa! Som tur var så gjorde jag ju en inspektionslucka till tanken annars är det ju värre när det krånglar(=motor/tank ur)

Post's attachments

IMG_20160729_133933.jpg, 461.61 kb, 1000 x 750
IMG_20160729_133933.jpg 461.61 kb, 194 downloads since 2016-07-31 

8

Aha, då var det så...

Någon som behöver en fullt fungerande/komplett huvudbromscylinder med fint oskadad cylinderlopp till äldre buss med trummor?

Byter gärna mot standard backspeglar till latebay.

michaelth skrev:

man vill ha ett viss tryck i systemet när man har trumbromsar. det håller ut backarna , när dom blir slitna vill man inte att backen går tillbaka hela vägen, utan ligger sas standby.

9

Kolla om du hittar ngt artikelnummer, tror det fanns ett par olika utföranden hos HBC till trumbromsar. Rimligtvis borde 70an ha en egen variant då bussarna fick servo det året, men fortfarande hade trummor runt om. Kanske syns skillnaderna lätt om man lägger upp dem bredvid varandra eller om man vet vad man ska titta efter, men så bra koll har inte jag.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Tja min bay-73är utan servo och har altid varit det.. Iofs englands såld.. Så det finns ju flera olika varianter..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Ja det är klart att det finns snikvarianter på olika marknader, jag utgick från den svenska marknaden där de flesta av våra bussar sålts en gång i tiden. Sen bay HBC utan servo är ju ytterligare en variant under bayeran, men eftersom det rörde sig om en trumbroms-HBC ville jag upplysa på att det finns åtminstone två olika varianter av denna HBC och om "DH" vill sälja/byta/skänka denna är det ju tacksamt för båda berörda parter om man närmare tittat på vad det är för något så att det inte blir fel.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't