Kunde inte bestämma mig för vilken rubrik detta skulle falla under, bay, splitt eller rentav "övrig teknik", så jag valde den allmänna delen för att inte missa någon "publik".
Härom dagen tvättade jag mitt nya canvaskapell för första gången sedan säsongen börjat och tyget hängts på för första gången.
Jag tänkte tillsammans med er andra forumbesökare lista ut vilka bra sätt som finns för att hålla kapellet i skick.
Jag kom fram till att ett bleknande medel typ "vanish" upplöst i ngn liter vatten, som appliceras med tryckspruta var bra för tygets färg och den "dassighet" som blir efter ett tag på vägen. Detta spolades av med högtryckstvätt. Dock bet det inte så bra på de svarta prickar som förmodligen uppkommit pga tjär- och oljerester från vägen. Framförallt blir ju kapellet smutsigt baktill där motorns oljestänk sugs upp och filmar hela aktern med en fin kladdig hinna. Det verkar svårare att bearbeta och för att delvis motverka detta har jag kört med kapellet upprullat baktill merparten av tiden, men det blir skitigt ändå.
Har hört att vanlig kallavfettning ska funka bra till oljefläckar på kläder, men i dessa sammanhang, ngn som har ett annat bra tips? Gissar att avfettningen ska appliceras innan tyget blöts ner/spolas på för bästa effekt.
Andra tips på att förlänga livet och bevara skicket på det kapell man har på sin vagn? Efter en halv sommar brukande förstår jag att canvaskapellen har fått stiga åt sidan för mer tåliga PVC-material och fasta skåp. Men som vanligt är det form före funktion för våra gamla vagnar...