1

Kunde inte bestämma mig för vilken rubrik detta skulle falla under, bay, splitt eller rentav "övrig teknik", så jag valde den allmänna delen för att inte missa någon "publik".

Härom dagen tvättade jag mitt nya canvaskapell för första gången sedan säsongen börjat och tyget hängts på för första gången.

Jag tänkte tillsammans med er andra forumbesökare lista ut vilka bra sätt som finns för att hålla kapellet i skick.

Jag kom fram till att ett bleknande medel typ "vanish" upplöst i ngn liter vatten, som appliceras med tryckspruta var bra för tygets färg och den "dassighet" som blir efter ett tag på vägen. Detta spolades av med högtryckstvätt. Dock bet det inte så bra på de svarta prickar som förmodligen uppkommit pga tjär- och oljerester från vägen. Framförallt blir ju kapellet smutsigt baktill där motorns oljestänk sugs upp och filmar hela aktern med en fin kladdig hinna. Det verkar svårare att bearbeta och för att delvis motverka detta har jag kört med kapellet upprullat baktill merparten av tiden, men det blir skitigt ändå.

Har hört att vanlig kallavfettning ska funka bra till oljefläckar på kläder, men i dessa sammanhang, ngn som har ett annat bra tips? Gissar att avfettningen ska appliceras innan tyget blöts ner/spolas på för bästa effekt.

Andra tips på att förlänga livet och bevara skicket på det kapell man har på sin vagn? Efter en halv sommar brukande förstår jag att canvaskapellen har fått stiga åt sidan för mer tåliga PVC-material och fasta skåp. Men som vanligt är det form före funktion för våra gamla vagnar... ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Farfar (skräddare) körde lacknafta har jag för mig på kostymer som fått fettfläckar. Fast det är väl i princip samma sak som avfettning? Någon form av impregnering borde funka för motstånd/smutsavisande. Tält/camping, häst(täcken) etc går att leta produkter. Annars kanske båtkapell (finns både tvätt och impregnering): http://www.watski.se/Textil-Och-Kapell- … -111Ui/1/n

3

Ja jag är också inne mer på det spåret, att man tar något befintligt och använder. Liksom ett husmorsknep.

Att det finns speciella båtprodukter för kappell är jag medveten om, men tänker spontant att dessa inte biter på olje- och asfaltsfläckar. Undrar om jag inte har ngn sådan flaska ståendes förresten? ICQ/ad

Kanske att man efter avställning i höst kör hela kapellet i grovtvättmaskinen hemma? Det är en stor pjäs som är gjort för mattor och liknande, bara det blir "skonsamt nog" så fungerar det. Frågan är då hur man gör, förtvätt, huvudtvätt? vilka medel osv?

Svårt att ge tvättråd, jag vet av egen erfarenhet, men jag tänkte vi kunde börja bygga en kunskapsbank baserat på egna erfarenheter. Starkt oxidativa tvättmedel (typ vanish) funkar iaf bra för att få bort "dassigheten" hos tyget. Blanda ganska koncentrerat i en tryckspruta, dra på generöst, låt suga in utan att torka ut, blås på med högtryckstvätten. En fördel att göra detta en solig och varm sommardag så länge man inte jobbar i direkt solsken, då torkar tyget ut snabbt och ett bra resultat erhålls!

Impregnering är en egen fråga, som även den är intressant att stöta. erfarenheter av olika impregneringsmedel (på kapell) och hur man tänker kring tvätt kontra impregnering. Tvätt först, impregnering sen kanske, men hur ofta? Varje år, vartannat? Jag har ännu inte gjort ngn impregnering, "ska bara" kom i vägen och nu har större delen av säsongen passerat, men så småningom ska även jag impregnera mitt kapell. ICQ/ab

4 Senaste redigerad av Piraten (2016-07-30 18:35:25)

Kee, vid Telegrafberget, Nacka, finns en firma som heter BK-Industri.
De säljer en avfettning/rengöring som heter K60. Köp en 5 liters och förvånas hur billigt det är jämfört med mackpris och andra affärer.
Vi använde det inom oljeindustrin, tvättar allt men kräver ordentlig sköljning.
För bästa effekt måste det blandas med vatten, annars funkar det inte.
Lägga kapellet på marken, duscha på´en blandning 1:5 på kapellet, skrubba ordentligt med långborste, skölj med högtrycket.
Vi har kinamattor som gamla hunden blodat ner och kräkts galla på, de blev som nya! Inte en fläck kvar.

Vi sålde det till International färg också, de tvättade plastbåtar med det och slapp slipa gelcoaten, det var bara att lacka direkt sen.

Tvättar Du bilen, så se till att inte låta det sitta för länge, lacken gillar inte det ICQ/ag
Ljummet, eller varmt vatten är bäst, låt vara i 15 minuter, sen skölj.

De har också spolarvätska på 25 L dunk till vrakpris, liksom fönsterputs (K 100)

För övrigt börjar det nog bli dags att montera billarmet jag fick av Dig för 2 år sedan ICQ/ae  Default/lol

Insugsrör i aluminium som legat ett dygn i läsningen ser ut som nygjutna efteråt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Tack för tipset, får se när/om det blir av att jag svänger förbi dem när jag är i stan igen. Men det låter ju onekligen som något som skulle funka i dessa sammanhang.