26 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 23:59:14)

började med att riva ner motorn. Den saknade komp på tre cyl och i underkant på den 4:e så jag köpte ett bigbore kit och ett par nos toppar- Motorn verkar vara orörd då alla skruvar sitter där dom ska och alla plåtar sitter som dom ska!

skruvade bort allt plåt och drog fram högtryckstvätten!

https://i.imgur.com/shiiMB4.jpg

https://i.imgur.com/RvRtgGY.jpg

https://i.imgur.com/RvRtgGY.jpg

https://i.imgur.com/L6PD1pH.jpg

https://i.imgur.com/SFkoJFZ.jpg

Resutlatet blev rena plåtar klara för stålborste!

https://i.imgur.com/s7XQcWK.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

27 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 00:23:13)

Medan plåtarna torkade så passade jag på att lacka handbromsen och växelspaken.

Då det inte finns någon som kan blanda sandstone beige som är en oneyear only färg så tog jag med handbromsen där färgen klarat sig bra under skyddsgummit till min lokala lackerare och försökte läsa av den med deras läsare. Resultatet blev lite sådär.

https://i.imgur.com/9kZhEy6.jpg

https://i.imgur.com/c08NnXI.jpg

Färgen blev lite grönare och lite ljusare än org.

Hade lånat en Airbruch för ändamålet men resultatet blev allt annat än bra. Appelsinskal delux. Troligen använde jag för tjok färg. ska prova att slipa och polera på det men går inte det så får det bli lackering med riktig spruta när jag ska lacka om rattstång ratt blinkers osv..

Forstatte med motorservice.
Hittade ett fint litet verktyg bland andra vw verktyg jag ropat in på auktion tidigare.

https://i.imgur.com/p5LyYS3.jpg

Då axialspelet faktiskt knappt var kännbart på motorn så river jag inte ner den längre än ett shortblock. i nuläget. kommer riva hela motorn sernare för invändig översyn och AR borrning men nu får det räcka med att hitta lite komp igen. 

https://i.imgur.com/SYndjnd.jpg

efter Ordentligt rengöring så lackades blocket i mattsvart motorlack för att matcha lådan. Inte org jag vet men ser betydligt roligare ut.
Kolvarna tvättades från vax och pinbultarna hamnade i frysen!

https://i.imgur.com/gKeSqgz.jpg

https://i.imgur.com/e0p3VhH.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

28 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 00:45:20)

https://i.imgur.com/mHQF9Lg.jpg

Monterat med permatex vid foten.

https://i.imgur.com/jhtjjrM.jpg

kul med NOS. Dessutom var dessa toppar D toppar som ska kyla lite bättre än dom äldre varianterna.

https://i.imgur.com/IGlmhN3.jpg

https://i.imgur.com/Aar4eQF.jpg

Moment draget och kart! Default/smile

Gick över till chassit pressade i ett par nya lagerbanor i trummorna och monterade dom. Tyvärr upptäckte jag att jag tappat bort två av muttrarna. så en trumma får vänta på ett par nya muttrar.
Men jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att åka och hämta hjulen och test montera dom. Blir helt ok! Default/smile

https://i.imgur.com/nSmDByQ.jpg

https://i.imgur.com/19SUnLD.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

29

Mer än OK..bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

30

Shit pommfritt. här går det undan.

31 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2016-05-24 14:15:36)

Tack ICQ/ab Det är lätt att lägga många timmar i garaget när barnen är bortlånade till mormor en vecka och sambon jobbar borta i 8 dagar! Blev nog +100h den här veckan...

Learning by experience is a great way to spend money...

32

Fattigmansporsche skrev:

Tack ICQ/ab Det är lätt att lägga många timmar i garaget när barnen är bortlånade till mormor en vecka och sambon jobbar borta i 8 dagar! Blev nog +100h den här veckan...

Vilket senario...

Kanske ska ge mormor eller farmor en chokladask och skicka frun på spa-resa... Visst fan.. Hon är ju gravid igen.. så flyg och bubbelpool är ju uteslutet..

33 Senaste redigerad av Mange (2016-05-25 11:11:08)

Jäklarns va motorn va snygg tycker jag! Det var resten med givetvis  ICQ/ab

34

Vackert så man blir tårögd ICQ/ag

Hela tråden är ett utmärkt exempel på hur man skruvar folkvagn med kunnande.
Du har satt ribban högt för karossjobbet ICQ/af
Skoj att se en tråd med puts på grejorna.

35 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-06-08 01:19:04)

Då jag tillbringade tid för att fixa min bil så min även min sambo kunde köra den så kom hon på att hon ville tillbringa tid med någon annan..
min inspiration att bygga den här bilen dog lika snabbt som mitt förhållande...

Learning by experience is a great way to spend money...

36

ICQ/ac

37

Been there.... ICQ/am
Min andra fru är kvar... ICQ/ag
Nya tag...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

39

Som vi snackade om idag
Inspirationen går upp och ner, ta nya tag och hitta lusten med DITT nya åk istället

40 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-06-08 01:23:08)

Efter en tids funderade på om jag skulle göra mig av med bilen eller fortsätta så bestämde jag mig. För mkt timmar och pengar har lagts ner på den här bilen för att inte göra klart den.

Behövde utrymmet där chassit stod för mitt kommande projekt. Så spindelmuttar skruvades dit och hjulen monterades och ner på marken! Chassit är nu klart! Eller nästan iaf.. När jag monterade höger framhjul så noterade jag att det glappade i kingpinbustningen så spindlarna kommer att tas loss och gås igenom. Sen kommer troligen ett par cb sänkspindlar att monteras istället.

Learning by experience is a great way to spend money...

41 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 00:48:18)

Chassit fick bo under karossen och jag övergick till att fortsätta med motorn.
Ventilerna ställdes och dom nya topparna fick nya ventilkåpor och nya packningar.
Värmekammare avgas och plåt monterades.

Mera NOS
https://i.imgur.com/4qFsC91.jpg

https://i.imgur.com/Nq7Jark.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

42 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 00:51:29)

Flyttade över motorn till testbänken och började med att kolla komp..
Ganska högt..  Hade i min iver att bygga ihop
Motorn missat att mäta vändhöjden. Och vart nu lite orolig.

https://i.imgur.com/S3WPwrr.jpg

https://i.imgur.com/rhBT2AS.jpg

https://i.imgur.com/iOEw8nx.jpg

https://i.imgur.com/6Wu68a3.jpg

Men då inget tog i toppen på kolven så måste det finnas minst 1mm Vändhöjd. Med 43-45 cc i förbränningsrummet så det ger 8.2:1 i vilket inte ska vara nått problem på vanlig 95 soppa.

Learning by experience is a great way to spend money...

43 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 01:36:37)

Kolla oljetrycket 

Givetvis läckte dom nya ventilkåporna med dom nya packningarna mot dom nya topparna??? Suck.

kolla soppa pump
https://i.imgur.com/d8tmBXU.jpg
check

Learning by experience is a great way to spend money...

44 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 01:42:30)

Sen fick jag ta tag i förgasaren. Skitigt men inte nått känbart glapp i den. Började med att skruva isär den och lägga allt i ett bensinbad bar ut byttorna och gjord körde med tandborste och schotch trasa förgivetvis utomhus med gummihanskar och gasmask. Bensinångor är inte att leka med.

https://i.imgur.com/IUwOQHp.jpg

https://i.imgur.com/ju3ZnD7.jpg

https://i.imgur.com/4OK1MMx.jpg

https://i.imgur.com/rhkuMSR.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

45 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 01:45:19)

När jag fick bort så mkt jag kunde så lade jag den i Ultraljudstvätten. Helt otroligt att se hur mkr skit det kommer ur en förgasare tvättad i ren bensin!


Efter 1,5h i 50grader så var delarna rena.

https://i.imgur.com/AoTyKtr.jpg

Breaklean och tryckluft för en sista genomsköljing av kanalerna så montering

https://i.imgur.com/FNTI5gS.jpg

Men innan jag skruvade ihop förgasaren så gjorde jag ett test av choken!
(värmde fjädern med 6V för att se att den öppnade fullt filmade sen hur den stänger när den svalnar

https://i.imgur.com/RlKbkRG.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

46

skönt att det löste sig någorlunda iaf Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

47 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 01:52:55)

Här kom då nästa käftsmäll.. Förutom att motorn gick inte riktigt rent så slamrade bottendelen på motorn som en gammal diesel!!! Iof har jag bara mig själv att skylla. Visste ju att motorn var bilens org och konstaterade att bilen gått 15000mil påpekade ju även att blocket troligen aldrig blivigt öppnat.. Ska vi våga gissa på att den hamnade i ladan för att motorn lät som en gruskross

Dessutom konstarerade jag att den inte gick riktigt rent. Komp hade jag ju så jag misstänkte tändning. Provade lyfta hatten på 1:an och motorn reagerade knappt men fin gnista samma på tvåan men på trean och fyran tappade den märkart i varv. Så jag provade med  kollade av stiftarna.

https://i.imgur.com/t4z7am0.jpg

https://i.imgur.com/9ciJPxO.jpg

https://i.imgur.com/cCA3Q4d.jpg

https://i.imgur.com/XZLdK44.jpg

1:an fick inte nå sopa
2:an knappt nått heller
3:an fick desto mer!
4:an fick snabbt lära sig simma i soppa..

Mistänkte tjuvuft men kunde inte hitta nått trots felsökning med startgas..

Oh well! Bara att göra om och göra rätt!

Medans min bror åkte in till stan och hämtade en kebabrulle åt mig som tröst Så började jag riva ner motorn igen..

Learning by experience is a great way to spend money...

48 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 02:02:19)

Pratade med PPR Micke om vad han trodde var orsaken till att att soppan fördelades så
Ogämt? Medan han var i luren så sa ha kolla insugpackningen! Den kommer bara delvis vara klämd.

https://i.imgur.com/HyaDXs5.jpg

Mkt riktigt.
Den killen vet vad han talr om.   ICQ/ag

Då felet för ojämn gång och knepigt sotiga stift konstaterats så var det bara att fortsätta riva motorn för att kolla lagerknacket!

https://i.imgur.com/h1JOBpM.jpg

Innan kebabrullen dykt upp så var blocket delat.

https://i.imgur.com/ynb8jWy.jpg

https://i.imgur.com/X2idHDO.jpg

Duktigt utslagna lagerlägen men annars rätt fint block.
Med en AR-borrning så blir det bra.

https://i.imgur.com/5awjqtU.jpg

Värre var det med vevstaken och vevstakslagren. 
https://i.imgur.com/pba6Ftl.jpg

Tror jag hittade felet för slammer i motorn...
Tur att man inte satte i den motorn och körde med..
https://i.imgur.com/2pRSuE7.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

49 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-28 02:13:33)

Kaffebryggaren slogs på och lösning börjades spånas på..

Började leta efter en ny 64slags vev. Visade sig vara rätt svårt att hitta. Övervägde omslipning av den gamla eller ev stroka med 69slags vev. Använder man bigbore kittet så blir det en 1500 motor..  Men det kräver slipning av org stakar (dom är bredare än 13-15-1600 stakarna!) och chimsning under cyl för rätt vändhöjd och då är risken att insug avgas osv inte riktigt vill passa.. Men med 69slag kan man kan använda motviktsvev vilket är trevligt. All literatur jag läst påpekar att det är ett dyrt och omständigt sätt att bygga en 1500 när dom finns billiga org.. Sant förvisso men dom värdesätter inte att det är bilens org motor jag vill ha i bilen.
Precis när jag börjar leta efter en 69motviktsvev så dyker den här upp!

https://i.imgur.com/QOKtO1T.png

https://i.imgur.com/awgp2dT.jpg

Vad är oddsen för att man dagen efter man konstaterat att veven är slut hittar en NOS i närheten för vettiga pengar!
Micke avrådde från vassare kam då 34hkn har kammen ligger direkt i blocket utan lager.
Så receptet nu blir
AR-borrning , NOS 64 vev
Bearbetade toppar med trevinkel och putsning. 1.25 vippor för att matcha det ökade flödet efter bearbetning
83mm Big bore cylindrar
Org insug och förgasare med ett nr större munstycke för att kompensera ökade mängden sprit o dagens soppa.

Målsättningen är ca 40hk och lite mer vrid.

Learning by experience is a great way to spend money...

50

En annan intressant grej jag totalt missat är att D Topparna jag monterade är lite högte än dom toppar som satt där så dom ska egentligen ha längre stötstänger så geometrin på vipporna var nog aldrig 100 som den var! Måste kolla över det innan jag bygger ihop motorn igen. Dessutom investerar jag ev i nya lyftare då jag hade den gamla modellen med låg fot och man numer anväder lyftare med tjok fot vilket säkert skulle kunna kompensera för den högre toppen.. Jag återkommer mer om det när jag rett ut begreppen!

Learning by experience is a great way to spend money...