Som sagts, eller skrivits x flera, det är många som lurar sig på denna svarta kabel och dessa "plusanslutningar", som då båda är tvärtemot vad man kan tro.
Men om lampan flämtar, och om du har likströmsgenerator med tillhörande laddningsrelä, så skall du kolla dessa delar också.
När då fåglarna börjar kvittra på vårkanten kan du ju starta upp och mäta spänningen direkt över batteriets poler, på riktigt bra bilar skall man få ett värde på strax under 14 volt, det sägs att 13,9 är optimalt. 14,2 är kritiskt och vid 14,4 gasar batteriet, då bildas vätgas, "Hindenburgvarning" alltså!
Det där nu snart 50 år gamla laddningsreläerna tycker att dom kan gå i pension, men om nuvarande regering får som den vill blir det inget av det!
Det är också troligt att du har en massa "bös" mellan kommutorns kontaktytor, alltså den där cylindern i vilken "kolen" löper mot. Här kan man behöva göra rent, samt då byta kol, och spänna fjädrarna.
När kolen slits minskar fjäderspänningen och kolen ligger inte riktigt an mot kommutorn, varvid laddning uteblir eller blir bristfällig, och laddningskontrollampan lyser, glöder eller flämtar.
Koldammet och annan smuts samlas då mellan kommutons kopparplattor och ger viss överledning, som då orsakar dålig laddning.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."