1

Om laddlampan har börjat att flämta lite svagt (syns mest i mörker), som tomgång och vid gas, med alla lampor avslagna. Vad kan vara fel då?
Det är en växelströmsgenerator med ett nytt externt laddrelä.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Hur ser kolen ut i generatorn?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Kolen ser bra ut och spänsten i deras fjädrar finns också.
Men har nog löst det nu. Tog ur hela kolhållaren och gjorde rent den och putsade alla jordkontakt-ytor. För efter det så blev laddlampan som den skulle igen ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4 Senaste redigerad av Björn J. (2016-08-03 17:58:46)

germanbug skrev:

Kolen ser bra ut och spänsten i deras fjädrar finns också.
Men har nog löst det nu. Tog ur hela kolhållaren och gjorde rent den och putsade alla jordkontakt-ytor. För efter det så blev laddlampan som den skulle igen ICQ/ab

Ja vad bra, sedan finns det en tredje anslutning i den hållaren, den till jordningen i generatorns gods, är en märla i hållaren, skruven som skall sitta där skall ha en taggbricka och skall vara lagom hårt dragen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hur gick det sedan?

Kom på det elementära också att man bör ju kolla drivremmen, samt att remskivorna är rena och fina, så att det inte slirar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Den flämtar något fortfarande. Men samtidigt med blinkerskontrollampan. Så jag gissar att det ev. kan vara någon dålig kontakt eller dålig jord på baksidan av instrumenthuset.
Både rem och skivor är nya och rena.
Nu står bilen i vintervila. Så jag får ta tag i det senare när våren återkommer.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

germanbug skrev:

Den flämtar något fortfarande. Men samtidigt med blinkerskontrollampan. Så jag gissar att det ev. kan vara någon dålig kontakt eller dålig jord på baksidan av instrumenthuset.
Både rem och skivor är nya och rena.
Nu står bilen i vintervila. Så jag får ta tag i det senare när våren återkommer.


Just det, de där tre kontrollamporna har ju samma plusanslutning!!!
Alltså en svart kabel som har positiv spänning och försörjer alla tre lamporna i sina höljen, där man annars kan förvänta sig en minusanslutning.
Jordningen, alltså minusanslutningen sker ju i flatstiftet som man på andra lampor av denna sort kopplar till plus, men det är alltså en negativ signal från; oljetryckgivaren, från fältspolen i växelströmsgeneratorn, eller stift 64 (är det väl?) på likströmsgeneratons laddningsrelä, eller till 49a på blinkreläet.

Så kolla upp dessa anslutningar innan flyttfåglarna kommer tillbaka!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Perfekt! Skall bli! ICQ/ab

Björn J. skrev:
germanbug skrev:

Den flämtar något fortfarande. Men samtidigt med blinkerskontrollampan. Så jag gissar att det ev. kan vara någon dålig kontakt eller dålig jord på baksidan av instrumenthuset.
Både rem och skivor är nya och rena.
Nu står bilen i vintervila. Så jag får ta tag i det senare när våren återkommer.


Just det, de där tre kontrollamporna har ju samma plusanslutning!!!
Alltså en svart kabel som har positiv spänning och försörjer alla tre lamporna i sina höljen, där man annars kan förvänta sig en minusanslutning.
Jordningen, alltså minusanslutningen sker ju i flatstiftet som man på andra lampor av denna sort kopplar till plus, men det är alltså en negativ signal från; oljetryckgivaren, från fältspolen i växelströmsgeneratorn, eller stift 64 (är det väl?) på likströmsgeneratons laddningsrelä, eller till 49a på blinkreläet.

Så kolla upp dessa anslutningar innan flyttfåglarna kommer tillbaka!

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Som sagts, eller skrivits x flera, det är många som lurar sig på denna svarta kabel och dessa "plusanslutningar", som då båda är tvärtemot vad man kan tro.

Men om lampan flämtar, och om du har likströmsgenerator med tillhörande laddningsrelä, så skall du kolla dessa delar också.
När då fåglarna börjar kvittra på vårkanten kan du ju starta upp och mäta spänningen direkt över batteriets poler, på riktigt bra bilar skall man få ett värde på strax under 14 volt, det sägs att 13,9 är optimalt. 14,2 är kritiskt och vid 14,4 gasar batteriet, då bildas vätgas, "Hindenburgvarning" alltså!
Det där nu snart 50 år gamla laddningsreläerna tycker att dom kan gå i pension, men om nuvarande regering får som den vill blir det inget av det!

Det är också troligt att du har en massa "bös" mellan kommutorns kontaktytor, alltså den där cylindern i vilken "kolen" löper mot. Här kan man behöva göra rent, samt då byta kol, och spänna fjädrarna.
När kolen slits minskar fjäderspänningen och kolen ligger inte riktigt an mot kommutorn, varvid laddning uteblir eller blir bristfällig, och laddningskontrollampan lyser, glöder eller flämtar.
Koldammet och annan smuts samlas då mellan kommutons kopparplattor och ger viss överledning, som då orsakar dålig laddning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."