1 Senaste redigerad av ypzilon (2016-07-24 21:42:12)

Försöker få ordning på en 6V startmotor, men solenoiden vill inte bete sig som man kan önska.

Med solenoiden lös från startmotorn och jord i höljet och 12V på stift 50 så åker den in ca 2-3mm, om jag hjälper den så åker den in helt och stannar där tills jag tar bort spänningen.
Stången rör sig fint när man trycker in den för hand, varken kärvar eller hackar. Men när man hjälper in den när spänningen är på så är det ganska stort motstånd innan den flyger in.

2

Hej!
Jag såg din video.
En liten fråga, hur är kontakten mellan skruvstädet och solenoidens hölje?
Och... du har väl inte klämt den för hårt i städet?

Jag tolkar detta som ett mekaniskt fel, det har väl kommit in fukt i solenoiden och nu kärvar det i dess rörelse.
När du lägger på spänning skall axeln skjutas ut, då det bildas ett magnetfält i en spole, den återgående rörelsen sköts av en fjäder när strömmen bryts.

Jag kollade VW Up-Norths sida, och det verkar inte finnas några sexvolts solenoider att köpa där i alla fall, synd.
För knappt tretusen får du en komplett sexvolts startmotor, en tusenlapp dyrare än en för tolv volts... orättvist!

Men du får väl ta i sär solenoiden, du lossar samtliga muttrar, sedan skall bakgaveln egentligen vara lös, men du behöver också värma med en stor lödkolv (omkring 75W) på de lödda anslutningarna, då skall du kunna dra av gaveln samtidigt som du håller lödtennet flytande. Det brukar sitta en tejpremsa över skarven också, i alla fall på nya solenoider, för att hindra fuktinträgning.
Måhända får tvätta delarna med isopropanolalkohol (bromsskivespray) och bearbeta de glidande delarna med fin smärgelduk och smörja med väldigt fint fett, typ propelleraxelfett till båt, det är bra och vattenfast.

Var försiktig med gaveln, den är av spröd fenoplast, det vi vanligen kallar för "Bakelit" (registrerat varumärke) och efter årens lopp så kan den också ha sprickor. Det är lätt att skada denna när man drar fast muttrarna sedan.
Passa även på att slipa på kontaktytorna längst in, kontakterna som sluter strömmen till startmotorn, inte sällan har dess brännmärken, här flyter stora strömmar och gnistbildning är mer regel än undantag.
Tro det eller ej, men återmontering sker i omvänd ordning... ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Litet förtydligande.
Det mekaniska felet kan bestå i att det finne en massa "gammalt gegg" i solenoiden, som då hindrar dess rörelse.
Alltså avlägsna detta, tvätta rent, se till att den rörliga delen löper fint och fetta in med sparsamt med tunt fett av god kvalitet.

Om nu inte detta hjälper så har den elektriska spolen blivit trött, Det är ju en herrans massa meter koppartråd som är lindade en massa varv som då bildar en elektromagnet.
Jag vet inte hur många varv det är, men rent teoretiskt skulle du kunna ta en sådan spole från en 12 volts solenoid och med hjälp av en skruvdragare skulle du kunna linda av hälften av tråden för att anpassa denna till sex volt. Jag har aldrig gjort en sådan ombyggnad, men det borde funka. Lättar då kan tänkas att finna en annan sex volts solenoid. Det är säkert så att någon på forumet här har en hel låda med nya NOS solenoider... ICQ/ab
För det är knappast tidsmässigt lönsamt att hålla på att trassla med begagnade grejer då det gäller startmotor (och generator), man samlar bara på sig en massa negativ irritation.

4

Ägaren till bubblan (en kompis) har idag hittat en begagnad startmotor så problemet är egentligen löst.

Men eftersom jag är nyfiken så är jag inte riktigt redo att släppa denna. Default/smile
Den beter sig likadant liggandes löst på bänken med jordklämman i en av skruvarna, så det beror varken på dålig jord eller att den är klämd.
Diskuterade lite med mina kollegor idag och de reagerade på att den är väldigt trög när spänningen är på, nästan som om magnetfältet håller fast den precis där.
Gaveln är loss, men det verkar inte ge så mycket, misstänker att höljet är nervikt.

5

ypzilon skrev:

Ägaren till bubblan (en kompis) har idag hittat en begagnad startmotor så problemet är egentligen löst.

Men eftersom jag är nyfiken så är jag inte riktigt redo att släppa denna. Default/smile
Den beter sig likadant liggandes löst på bänken med jordklämman i en av skruvarna, så det beror varken på dålig jord eller att den är klämd.
Diskuterade lite med mina kollegor idag och de reagerade på att den är väldigt trög när spänningen är på, nästan som om magnetfältet håller fast den precis där.
Gaveln är loss, men det verkar inte ge så mycket, misstänker att höljet är nervikt.

Jag tror det finns en del gammalt fett i den som beckat igen, därav trögheten.

6

Nja...det är ju med spänning på den är trög, utan spänning är den rörlig. Då lär ju inte fett vara hans problem.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Nya 6v solenoider finns, kolla bland dom som säljer 356 prylar.

8

25hpman skrev:

Nja...det är ju med spänning på den är trög, utan spänning är den rörlig. Då lär ju inte fett vara hans problem.

Det är nu inte så konstigt, när man lägger på spänning så flyter det ju en ström genom spolen, ett magnetfält bildas då i denna som vill dra axeln, pistongen inåt. Men den verkar inte nå ända in, här kan det vara en massa skräp som hindrar, samt brända startmotorkontakter längst in.