Hej!
Jag såg din video.
En liten fråga, hur är kontakten mellan skruvstädet och solenoidens hölje?
Och... du har väl inte klämt den för hårt i städet?
Jag tolkar detta som ett mekaniskt fel, det har väl kommit in fukt i solenoiden och nu kärvar det i dess rörelse.
När du lägger på spänning skall axeln skjutas ut, då det bildas ett magnetfält i en spole, den återgående rörelsen sköts av en fjäder när strömmen bryts.
Jag kollade VW Up-Norths sida, och det verkar inte finnas några sexvolts solenoider att köpa där i alla fall, synd.
För knappt tretusen får du en komplett sexvolts startmotor, en tusenlapp dyrare än en för tolv volts... orättvist!
Men du får väl ta i sär solenoiden, du lossar samtliga muttrar, sedan skall bakgaveln egentligen vara lös, men du behöver också värma med en stor lödkolv (omkring 75W) på de lödda anslutningarna, då skall du kunna dra av gaveln samtidigt som du håller lödtennet flytande. Det brukar sitta en tejpremsa över skarven också, i alla fall på nya solenoider, för att hindra fuktinträgning.
Måhända får tvätta delarna med isopropanolalkohol (bromsskivespray) och bearbeta de glidande delarna med fin smärgelduk och smörja med väldigt fint fett, typ propelleraxelfett till båt, det är bra och vattenfast.
Var försiktig med gaveln, den är av spröd fenoplast, det vi vanligen kallar för "Bakelit" (registrerat varumärke) och efter årens lopp så kan den också ha sprickor. Det är lätt att skada denna när man drar fast muttrarna sedan.
Passa även på att slipa på kontaktytorna längst in, kontakterna som sluter strömmen till startmotorn, inte sällan har dess brännmärken, här flyter stora strömmar och gnistbildning är mer regel än undantag.
Tro det eller ej, men återmontering sker i omvänd ordning... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."